• جمعه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 98122317396
  • منبع : مطبوعات

تعقیب و گریز در تورهای نوروزی

بدهی آژانس‌ها چقدر است؟ شرکت‌های هوایی پول مسافران کنسلی را برمی‌گردانند؟

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «تحت‌ تاثیر شیوع ویروس کرونا مسافرانی که به درخواست خود یا به علت لغو پروازها سفرهای خود را کنسل کرده‌اند در حال‌ حاضر برای پس گرفتن وجه پرداختی خود از دفاتر خدمات مسافرتی با مشکلاتی مواجه هستند. بخشی از این وجوه که توسط مسافران به آژانس‌های مسافرتی پرداخت شده، مربوط به هزینه هواپیماست که دفاتر خدمات مسافرتی نیز آن را در اختیار ایرلاین‌ها قرار داده‌اند و در حال‌ حاضر برای گرفتن این وجوه با مشکلاتی مواجه هستند. در همین راستا حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران عنوان کرد: تاکنون آژانس‌های مسافرتی نتوانسته‌اند وجه پرداختی به شرکت‌های هواپیمایی را دریافت کرده و به مسافران بازگردانند.

این وجه که قرار است از ایرلاین‌ها دریافت و به مسافران بازگردانده شود، صرف‌ نظر از هزینه رزرو هتل‌های داخلی و خارجی که توسط خود مسافران، کارگزاران خدمات مسافرتی یا آژانس‌های مسافرتی صورت گرفته، است. با وجود این میزان طلب مسافران کنسلی مبلغ قابل‌ توجهی است.

تاکنون میزان قابل‌ توجهی از مسافران سفرهای خود را لغو کرده‌اند که طبق اعلام رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران حداقل پرواز ۵۰۰ هزار نفر در کشور لغو شده است که بر اساس برآوردهای اولیه میزان وجوه مسافران که در اختیار شرکت‌های هواپیمایی است حداقل حدود ۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که با توجه به اعلام خطوط هوایی در حال‌ حاضر این پول به‌صورت نقد در اختیار خطوط هوایی قرار ندارد، در واقع پول مسافران به‌صورت معلق باقی مانده و هر چه زودتر باید به آنها بازگردانده شود.

همچنین کارشناسان این حوزه عنوان کردند: تعاملات بین شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی یک روال عادی و طولانی‌مدت است که وجود دارد و طی آن پول از سوی دفاتر مسافرتی پرداخت و شرکت‌های هوایی نیز خدمات مربوط به پرواز را ارائه می‌کنند اما تاکنون سابقه نداشته است که همه سفرهای داخلی و خارجی دستخوش چنین حادثه‌ای شده و کنسل شوند. با این حال نباید این موضوع موجب به تاخیر افتادن عملیات بازگرداندن وجه مسافران به آژانس‌های مسافرتی از سوی شرکت‌های هوایی شود بلکه باید هر چه سریع‌تر وجه مربوط به مسافران بر اساس دستور اعلامی از سوی وزیر راه و شهرسازی بدون کسر کردن مبلغی بازگردانده شود.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد اغلب سفرهایی که مربوط به تعطیلات عید ۹۹ است به علت شیوع ویروس کرونا کنسل شده است، طبق آمارها تاکنون حدود ۷۰ درصد از پروازهای خارجی و داخلی مربوط به تعطیلات عید نوروز به علت شیوع کرونا کنسل شده است. این در حالی است که در تعطیلات عید سال ۹۸ دست‌ کم سه میلیون نفر با خطوط هوایی داخلی و خارجی سفر کردند. در واقع می‌توان گفت مسافران به دنبال دریافت وجه پرداختی خود از آژانس‌های مسافرتی و دفاتر خدمات مسافرتی نیز پیگیر ایرلاین و چارترکنندگان جهت دریافت وجه مسافران هستند و این تعقیب و گریز همچنان میان این سه بخش تا زمان وصول مطالبات آنها ادامه خواهد داشت. موضوعی که در این تعقیب و گریز قابل‌ توجه است این که باید وجه مسافران توسط ایرلاین‌ها به دفاتر خدمات مسافرتی برگردانده شود و ایرلاین‌ها نمی‌توانند با بهانه‌های مختلف پرداخت این مبالغ را به تعویق بیندازند.

برخی شرکت‌های هوایی و ایرلاین‌ها به دفاتر خدمات مسافرتی عنوان کردند: وجه دریافتی از این آژانس‌های مسافرتی را برای خرید موتور هواپیما و تجهیزات هواپیمایی هزینه کرده‌اند و در حال‌ حاضر پول نقد به این منظور در دست ندارند.

ایرلاین‌های داخلی را می‌توان با دستوری از سوی مقام بالا دست مجبور به بازگرداندن وجوه مسافران کرد اما در خصوص ایرلاین‌های خارجی شاید پروسه سخت باشد، بنابراین برای بازگرداندن این وجوه به مسافران باید مسئولان راهکارهای قابل‌ توجهی را ارائه دهند.

این تنها بخشی از چالش‌های مسافران برای سفرهای نوروزی است و سایر چالش‌ها شامل هزینه رزرو هتل، هزینه ویزا و ... است. در همین خصوص نیز هزینه ویزاهایی که صادر شده است، اصلا قابل برگشت نیست و همچنین در خصوص هزینه هتل نیز هتل‌هایی که به‌ صورت آنلاین رزرو می‌شود هزینه‌های مربوط به آن کاملا از بین رفته و قابل استرداد به مسافران نیست؛ در حالی که هتل‌هایی که توسط کارگزاران رزرو شده با کسر دو یا چند شب مابقی هزینه به دفاتر مسافرتی بازگردانده می‌شود. از طرفی مسافران همچنان با برخی هتل‌ها و کارگزارانی که به اجاره هتل اقدام کرده‌اند، چالش دارند زیرا برخی از هتل‌ها از بازگرداندن وجوه خودداری می‌کنند و عنوان کرده‌اند که پول دریافتی خود را هزینه کرده‌اند و در حال حاضر پول نقد در دست ندارند تا وجوه را پرداخت کنند.

چالش به‌ وجود آمده در حال‌ حاضر میان مسافران، آژانس‌های مسافرتی، چارترکنندگان و ایرلاین‌ها است به این‌ گونه که مسافران برای دریافت وجه پرداختی خود به دفاتر آژانس‌ها مراجعه کرده و آژانس‌ها نیز برای دریافت وجوه با چارترکنندگان در ارتباط هستند و چارترکنندگان وجه پرداختی را از ایرلاین‌ها پیگیری می‌کنند. علاوه بر آن آژانس‌های مسافرتی و چارترکنندگانی که تور ثبت‌ نام کرده‌اند با هتل‌ها و کارگزارها نیز برای دریافت وجه پرداختی مسافران چالش دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha