• پنجشنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98120806384
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نجات از کرونا از شرق تا غرب

نجات از کرونا از شرق تا غرب

ایسنا/اصفهان قرنطینه اصطلاحی است که برای در انزوا نگه داشتن بیماران مسری استفاده می شود. بنابر تعریف دیکشنری «وبستر»، واژه قرنطینه محدودیت فعالیت‌ها یا ارتباطات افراد یا حمل و نقل کالاها و حالت انزوای اجباری که برای جلوگیری از شیوع بیماری یا آفات است را در برمی‌گیرد.

سر و کله کروناویروس از آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ در شرق آسیا پیدا شد و تا امروز بیش از ۸۱ هزار نفر را مبتلا کرده و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده است. کانون اولیه این بیماری در ووهان چین بود، اما در مدت کوتاهی نمونه‌های مبتلا به این بیماری در کشورهای مختلف گزارش شد، تاجایی که اکنون بیش از ۴۰ کشور با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیماری مسری کووید -۱۹ در مدت کوتاهی تقریبا همه جای جهان را در برگرفت. از نخستین روزهای شناسایی این ویروس، دولت چین سعی کرد با محدودیت رفت و آمدها جلوی انتشار گسترده این بیماری را بگیرد، با این وجود هر روز بر تعداد مبتلایان به این بیماری اضافه می شد.

به گزارش ایسنا، بیشترین آلودگی های کروناویروس در سرزمین اصلی یعنی چین متمرکز است، پس از آن ژاپن و کره جنوبی و حالا ایتالیا به بزرگترین کانون ابتلای این بیماری در دنیا تبدیل شده است.

در کنترل کروناویروس شناسایی اولین نمونه از اهمیت بالایی برخوردار است که کار بسیار سختی است. چین به دنبال محافظت از شهر در اولین اقدام، شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان که کانون این بیماری بود را به حالت قرنطینه درآورد. قانون دولت چین برای جلوگیری از گسترش بی رویه این ویروس بر محدودیت رفت و آمد در شهر و ورود و خروج از ووهان منجر شد.

پکن نیز قوانین جدید قرنطینه را وضع کرد. تلویزیون دولتی چین در وب سایت خود اعلام کرد تمام افرادی که به پکن بازگشتند، موظفند ۱۴ روز در قرنطینه باشند و هر کسی موافقت نکند، مطابق با قانون پاسخگو خواهد بود.

در مدت کوتاهی، ووهان و حداقل ۱۵ شهر دیگر چین برای متوقف کردن گسترش کرونا ویروس قرنطینه شدند. این محدودیت ۵۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد.  ۲۳ ژانویه، مقامات ووهان حمل و نقل عمومی شهر از جمله اتوبوس، قطار، کشتی و فرودگاه را تعطیل کردند. براساس این دستور از ورود هر اتوبوس یا قطار به داخل شهر یا خارج شدن آن جلوگیری می‌شد و تمام هواپیماها در فرودگاه ووهان مستقر شدند. روزنامه گاردین گزارش داد، مقامات ووهان محدود کردن مسافرت با خودرو را نیز آغاز کردند.

ووهان به مدت یک ماه در قرنطینه کامل قرار گرفت و به شهری خالی از سکنه مبدل شده بود، به نحوی که هیچ تردد و حرکتی در شهر دیده نمی شد. این قرنطینه کامل برای آن بود که تا حدودی بتوانند جلوی گسترش بی رویه این بیماری را بگیرند. دو روز پیش، دولت چین اعلام کرد افرادی که مبتلا به ویروس کرونا نیستند، تحت شرایط خاصی می‌توانند شهر ووهان را ترک کنند. دولت چین از روز دوشنبه، پس از یک ماه به قرنطینه شهر ووهان پایان داد؛ شهر ۱۱ میلیونی ووهان چین، مرکز اصلی و ابتدایی شیوع ویروس کرونا که از روز ۳ بهمن در قرنطینه کامل قرار داشت، اکنون کم کم به روال عادی خود بازمی‌گردد.

تدروس آدانوم گابریاسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در این رابطه معتقد است که «این تلاش‌ها برای قرنطینه شهرها به مقامات چینی کمک می‌کند تا شیوع ویروس را کنترل کنند و شانس این شیوع در حد بین المللی را به حداقل برساند.»

این قرنطینه‌ها در میان جشن سال نو چینی انجام شد. معمولاً در تعطیلات سالانه قطارها، هواپیماها، جاده‌ها و کشتی های کشور مملو از جمعیت می‌شدند، با این حال، دولت چین از مردم خواست که برنامه‌های بازدید از ووهان را لغو کنند و دولت پکن رویدادهای جشنواره بهار خود را لغو کرد تا راهی برای پیشگیری از این ویروس مرگبار بیابد.

کووید-۱۹ به دیگر کشورهای جهان هم منتقل شده بود و کم کم نمونه های مبتلا در کشورهایی به جز چین نیز اعلام شد. اکثر کشورها در اولین اقدام پروازهای ورود و خروجی خود به چین را لغو کردند.

کشورهای مختلف با شناسایی اولین نمونه های مبتلا راه ورود مسافران چینی بر کشورهای خود را بستند و مبتلایان را در شرایط خاص ایزوله کردند. نمونه‌های موفق این اقدام در آمریکا، آلمان، استرالیا، فرانسه، لندن و چند کشور دیگر مشهود است که توانستند آمار را تنها در حد مبتلایان اندک نگه دارند و کار به مرگ و میر و یا تعداد مبتلای فزاینده نکشید.

در همان زمانی که کرونا در چین تلفات می‌داد، آلمان پس از شناسایی نمونه‌های مبتلا به این بیماری که بعد مشخص شد مسافران ووهان چین بوده‌اند، اقداماتش را آغاز کرد. وزارت بهداری آلمان اعلام کرد که برای پیشگیری از پخش ویروس کرونا شهروندانی را که از چین به آلمان بازمی‌گردند، به مدت دو هفته در فرودگاه قرنطینه می‌کند. پیش‌تر فرانسه و آمریکا به ترتیب اعلام کردند که مسافران چین را ۴۸ و ۷۲ ساعت قرنطینه می کنند.

و حالا، ایتالیا طی روزهای گذشته شرایط بحرانی را پشت سر می گذارد. تعداد مبتلایان به این بیماری از سه مورد به بیش از ۳۰۰ نفر و تلفات آن به ۱۱ نفر رسیده است. از این رو مقامات ایتالیایی اعلام کردند به منظور کاهش شیوع و کنترل بهتر بیماری، تعطیلی های گسترده در شمال کشور اعمال می شود.

دولت ایتالیا اعلام کرده اقدامات شدید اضطراری در طول آخر هفته، از جمله ممنوعیت رفت و آمد عمومی در حداقل ۱۰ بخش شهر، در مناطق شمالی، اعمال می شود. وزیر بهداشت ایتالیا از محدودیت های شدید در مناطق آسیب دیده خبر داد که شامل بسته شدن ساختمان های عمومی، حمل و نقل محدود و نظارت و قرنطینه افرادی که احتمالاً در معرض ویروس هستند، را شامل می‌شود. کشورهای عضو منطقه شنگن بدون مرز که اکثرا اروپای غربی را در بر می‌گیرد نیز ممنوعیت تردد از ایتالیا را اعمال کردند.

یکی دیگر از اقدامات کشورها برای پیشگیری از ورود ویروس به کشورهایشان، بررسی مسافران به لحاظ ابتلا به بیماری بود. فرودگاه های آمریکا، کشورهای اروپایی، هنگ کنگ، سنگاپور ، تایلند و کره جنوبی میزان تب مسافران را بررسی می کردند. هم‌چنین مسافرانی که ووهان را ترک می کردند قبل از شروع قرنطینه، دمای بدن آنها بررسی می شد.

با این وجود، اکثر محققان و پزشکان معتقدند که محدودیت های تردد و به نوعی قرنطینه ها برای جلوگیری از شیوع بیماری باید خیلی سریع انجام شود. به نحوی که جلوی خروج موارد احتمالی از کانون بیماری گرفته شود. اریک تونر، دانشمند ارشد دانشگاه جان هاپکینز، به Business Insider گفت که با توجه به تعداد موارد کرونا ویروس در حال حاضر، "هر نوع محدودیت سفر احتمالاً ناکارآمد خواهد بود." و این موضوع اهمیت قرنطینه در لحظات اولیه را دوچندان می کند، زیرا عده‌ای پیش از قرنطینه شهر را ترک کرده اند که ممکن است به ویروس آلوده باشند و یکی دیگر از چالش های مربوط به شیوع این است که بخش قابل توجهی از افراد آلوده فقط علائم خفیف را نشان می‌دهند.

اقدامات ایران برای کنترل کروناویروس

حالا کرونا ویروس یک هفته‌ای است در ایران جا خوش کرده و بنابر آخرین اعلام وزارت بهداشت، ۱۳۹ نفر به این ویروس مبتلا شده و ۱۹نفر جان خود را از دست داده اند. از هفت همسایه‌ای که با ایران مرز مشترک زمینی دارند، پنج همسایه یعنی عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تدابیری را برای محدودیت رفت و آمد با ایران به اجرا گذاشتند که از بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی تا توقف پروازها به مبدأ و مقصد ایران در نوسان بوده است.

طی چند روز گذشته دولت ایران سعی در کنترل کرونا داشته و تشکیل ستاد مدیریت و پیشگیری کرونا در راستای کنترل این بیماری است. تعطیلی یک هفته ای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ممنوعیت ورود به ورزشگاه ها، کتابخانه ها و ملاقات و عیادت بیماران در بیمارستان ها، لغو تمام مسابقات و همایش ها، ایزوله کردن بیماران و موارد مشکوک در بیمارستان ها، کنترل تردد در فرودگاه های کشور و ضدعفونی کردن بسیاری از مراکز کشور، پارک ها و فضاهای عمومی از جمله اقداماتی بود که در ابتدایی ترین زمان پس از تایید شیوع کرونا در دنیا در ایران صورت گرفت.

کرونا همچنان در ایران تلفات دارد، با این وجود برای قرنطینه کردن کانون های این بیماری در کشور اقدامی نشد. وزیر بهداشت سیستم قرنطینه به گونه‌ای که در قرن‌های گذشته مطرح بود را به عنوان یک کار علمی نمی‌پذیرد اما قرنطینه خانگی به صورتی که مردم با آگاهی خودشان به گونه‌ای در قرنطینه باشند و به سفر نروند را بسیار حائز اهمیت می داند. شب گذشته، ستاد مدیریت و پیشگیری کرونا مصوبات جدیدی به منظور کنترل این بیماری تصویب کرد که قرار است جمعه شب تایید نهایی شود. تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استانی، محدودیت رفت و آمد برای افراد مشکوک به کرونا در شهرها، کنترل ورود و خروج‌ها شهرها با تجهیزات لازم (حرارت سنج، تب سنج و ...)، قرنطینه افراد مشکوک به مدت ۱۴ روز، تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموش عالی، محدودیت ورود به حرم در بقاع متبرکه (حرم مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، شاهچراغ، عبدالعظیم و...) و در اختیار قراردادن تجهیزات لازم (مایع ضد عفونی کننده، ماسک و ....) در ورودی‌های بقاع، برای جلوگیری از انتشار ویروس و اختصاص سامانه‌ 4030 برای پاسخ گویی به مردم از اقداماتی است که در ایران اعمال خواهد شد.

منابع: nytimes، who، businessinsider

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha