• دوشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 98120503646
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

بازی با روح و روان هواداران کاندیداها به سبک رسانه‌های محلی!

بازی با روح و روان هواداران کاندیداها به سبک رسانه‌های محلی!

ایسنا/آذربایجان شرقی روز جمعه بعد از اتمام رای‌گیری بود که برخی رسانه‌های محلی و پایگاه‌های خبری بصورت قطره‌چکانی اقدام به اعلام نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو کرده و در نهایت نیز با عنوان «اخبار غیررسمی، به نقل از منابع آگاه، اخبار رسمی و...» نتایج به ظاهر قطعی را اعلام کردند.

این موضوع در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو بیشتر مورد توجه بود، چراکه پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات در این حوزه انتخابیه که بیش از یک و نیم روز به طول انجامید، برخی رسانه‌های محلی و پایگاه‌های خبری اخبار قطعی و حتی میزان آرای کاندیداها را ارائه داده و بر نتایج منتشره خود نیز پافشاری ‌کردند.

حتی کار به جایی کشید که برخی پایگاه‌های خبری از «به دور دوم کشیده شدن انتخابات در این حوزه انتخابیه» خبر داده و برخی نیز قاطعانه اعلام کردند که «نتایج قطعی بوده و دور دومی در کار نیست»! در حالی که هنوز هم نتایج رسمی از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام نشده بود. این نتایج گاه با روح و روان مردم و هواداران کاندیداها بازی کرده و فضای رسانه‌ای استان را متشنج می‌کرد.

سوال اینجاست که این پایگاه‌های خبری و رسانه‌های محلی از کدام مرجع به چنین اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده و با چه تضمینی آن را منتشر می‌کردند؟ این موارد که در بسیاری از رویدادها خودنمایی می‌کند، بیانگر آن است که نظارتی بر روی فعالیت این رسانه‌ها وجود ندارد و آنان هرآنچه که به دستشان برسد "صحیح یا غیرصحیح" یا "موثق یا غیرموثق" را پخش می‌کنند و هر زمان که خبرشان تکذیب شد به راحتی آن را خروجی سایت و یا کانال‌های خود حذف می‌کنند. به همین راحتی!

این موارد هشداری برای مردم است تا سواد رسانه‌ای خود را تقویت کرده و چنین رسانه‌هایی که بدون توجه به رسالت‌ اصلی رسانه‌ها اخبار را منتشر می‌کنند را شناسایی کرده و اخبار را از منابع رسمی و موثق پیگیری کنند تا از انتشار شایعات و اخبار کذب جلوگیری شود؛ چراکه رسالت اصلی یک رسانه، «انتشار اخبار درست» است. 

در این میان رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی منتظر اعلام رسمی نتایج انتخابات از سوی ستاد انتخابات بودند تا نتایجی واقعی و رسمی، به دور از هیجان و برداشت‌های شخصی‌ را به مردم برسانند و رسالت رسانه‌ای خود مبنی بر انتشار اخبار صحیح را انجام دهند.

جدای از ماجرای انتخابات، در مورد شایعه درگذشت «خسروی آواز ایران، محمدرضا شجریان» نیز رسانه‌های محلی و رسانه‌های غیررسمی به سرعت به شایعات دامن زده و سپس نیز اخبار خود را تکذیب کردند، اما رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها بدون اطلاع از منابع موثق، خبری در این خصوص منتشر نکردند و به محض دریافت اطلاعات متقن نیز منتشر کرده و از ادامه شایعات جلوگیری کردند.

بر اساس این گزارش، در جامعه‌ای که گسترش فضای مجازی تا دل دور افتاده ترین روستاها و بین اقشار مختلف مردم کشیده شده است، جا دارد که مسئولان امر نظارت بیشتری بر فعالیت‌های رسانه‌ها داشته و همچنین مردم نیز با ارتقای سواد رسانه‌ای خود، رسانه‌ها و اخبار رسمی را دنبال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha