احمدعلی موهبتی در نشست کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل سیستان و بلوچستان با بیان اینکه عامل انسانی در بروز حوادث رانندگی افزونبر ۸۰ درصدتاثیر گذار است، گفت: باید نهضتی برای کنترل رفتارهای پر خطر در رانندگی این استان شکل گیرد.
وی افزود: در بودجه سال آینده بخش قابل توجهای از اعتبارات به حوزه راه اختصاص دارد که امید است با تخصیص اعتبارات جهش مطلوب در راههای سیستان و بلوچستان ایجاد شود.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: برای کاهش تصادفات رانندگی در استان ضروری است فرهنگ سازی توسط متولیان بیشاز گذشته مورد توجه قرار گیرد.
فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با بیان اینکه کنترل سرعت شاه کلید کاهش وقوع تصادفات رانندگی است، گفت: این استان رتبه نخست بیشترین سرعت را در کشور به خود اختصاص داده که مهمترین راهکار برای کنترل این رفتار پرخطر استفاده از تجهیزات کنترل سرعت از جمله دوربین است.
سرهنگ کشواد بهروزی زاده افزود: از آنجایی که تصادفات رانندگی از فرعی به اصلی مهمترین علت حوادث سیستان و بلوچستان را تشکیل میدهند ضروری است نسبت به ایمن سازی محورها و نصب سیستم روشنایی بیش از پیش توجه شود.
وی ساخت بزرگراه را از مهمترین نیازهای سیستان و بلوچستان ذکر کرد و گفت:با توجه به فاصله طولانی مراکز جمعیتی استان ساخت بزرگراه میتواند به کاهش آمار بالای تلفات انسانی حوادث رانندگی کمک قابل توجهای کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: ۷۶۸ نفر در ۱۰ ماهه سالجاری در تصادف استان فوت کردند که سرعت غیرمجاز یکی از مهمترین عوامل در سوانح رانندگی این مدت بوده است.
ایوب کرد افزود: بر اساس آمار شدت تصادفات امسال سیستان و بلوچستان به حدی شدید بوده که بیشاز ۶۰ درصد فوتیهای تصادفات در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند.
وی بیان کرد: همچنین ۹۴ درصد تصادفات رانندگی سیستان و بلوچستان در محورهای اصلی و ۶ درصد مابقی در محورهای فرعی و روستایی به وقوع پیوسته است.
بنابراین گزارش؛ وجود اندک بزرگراه، وجود جادههای ۲ طرفه و ناایمن، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی و قاچاق انسان و سوخت زمینه را برای پرواز راحت ققنوس مرگ در راههای سیستان و بلوچستان فراهم کرده و مردم این دیار هر هفته شاهد جان باختن تعدادی از هموطنان و یا اتباع بیگانه هستند.
گستردگی و پراکندگی استان پهناور سیستان و بلوچستان، طولانی بودن فاصله بین شهرها و روستاها، نبود جادههای ۲ بانده و بزرگراه و رفت و آمد و ترافیک بالای برخی جاده های این استان حوادث ناگواری را رقم می زند که جبران ناپذیر است.
سرعت زیاد خودروهای حامل قاچاق نه تنها جان راننده و سرنشینان این خودروها بلکه سایر خودروهای عبوری در جاده های ۲ طرفه سیستان و بلوچستان بویژه برخی شهرستانهای جنوبی این استان را به مخاطره می اندازد.
انتهای پیام
نظرات