به گزارش ایسنا، هنگامی که با شما تماس تلفنی گرفته میشود و به شما وعده جایزه و هدیه میدهند، از شما اطلاعات کارت بانکیتان را میخواهند و یا مواردی از این دست که حتماً با آنها مواجه شدهاید، باید دقت کنید که علیرغم جذاب بودن این پیشنهادها، احتمال اینکه در آستانه فریب خوردن توسط کلاهبرداران قرار گرفته باشید، بسیار است.
وقتی در تماسهای تلفنی به شما میگویند برندهی جایزهای فوقالعاده از یک مسابقه شدهاید که احتمالاً شما هیچگاه در آن مسابقه شرکت نکردهاید؛ زمانی که میگویند برای دریافت جایزه باید مبلغی پرداخت کنید و یا از شما میخواهند، اطلاعات کاملاً شخصی و محرمانه مالی خود را در اختیارشان قرار دهید، باید محتاط باشید، زیرا سیستمهای تجاری مطمئن و قانونی، هیچگاه نیاز بر جزئیات حساب مالی شما ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزهای را به شما بدهند، نیاز به رمز عبور کارت شما را ندارند و دادن شماره حساب یا شماره کارت کفایت میکند.
اما یکی از انواع مزاحمتها و کلاهبرداریها، زمانی است که با شما تماس میگیرند و ادعا میکنند که این تماس از طرف اپراتورتان است. ممکن است اطلاعاتی از قبیل مشخصات و یا حتی جزییات قبض شما را هم داشته باشند، در مقابل به شما پیشنهاد میدهند با پرداخت مبلغی، از خدمات اینترنت رایگان و کاهش هزینهها در قبض تلفنتان برخوردار شوید. در حالیکه با پرداخت این مبلغ، تنها گرفتار کلاهبرداری جدید شدهاید.
پیش از این هم اتفاق افتاده بود که در تماس با کاربران، برای یکسانسازی تعرفهها و تکنرخی شدن تماسهای درونشبکه یا برونشبکه اپراتورها که هزینهای برای مشترکان ندارد و جزو خدماتی است که توسط اپراتورها ارائه شده، برخی سودجویان اقدام به دریافت هزینه میکردند که مشخص شد اینگونه تماسها کلاهبرداری است و نباید هزینهای بابت این خدمات پرداخت شود.
باید توجه داشته باشید شما حق دارید درباره هر شخصی که تلفنی با شما تماس میگیرد و به شما پیشنهاد میدهد، بررسیهای لازم را انجام دهید، با نامهنگاری از آنها اطلاعات کاری بخواهید، تماس بگیرید، مرجعهای آنها را استعلام کنید و زمانی برای فکر کردن و تصمیمگیری در مورد پیشنهاد آنها داشته باشید؛ زیرا افرادی که بهطور قانونی و به دور از هرگونه کلاهبرداری بهصورت تلفنی بازاریابی انجام میدهند، مشکلی ندارد از اینکه اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خود را در اختیار شما قرار دهند.
انتهای پیام
نظرات