• یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98110604217
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد

ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایده‌های نوین در پژوهش‌ها

ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایده‌های نوین در پژوهش‌ها

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: وجود سیر فکری منسجم در روند پژوهش‌ها، می‌تواند سبب ایجاد استحکام فکری در یک حوزه و جلوگیری از پراکنده‌کاری شود.

به گزارش ایسنا، دکتر «علی‌اکبر حقدوست»، معاون آموزشی وزیر بهداشت در کارگاه روش پژوهش در طب ایرانی، که به همت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بنیاد طب ایرانی برگزار شد و با استقبال بی‌نظیر متخصصان و اعضای هیات علمی و دانشجویان رشته طب سنتی ایرانی، داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی همراه بود، با تاکید بر ضرورت تعیین نقشه راه برای خلق ایده‌های نوین در پژوهش‌ها، گفت: تهیه نقشه مفهومی کامل و هدفمند چه در سطح فرد، چه دانشکده و چه کل دنیا، برای خلق ایده‌های بزرگ و ایجاد نگاه جدید به حوزه سلامت، نقش مهمی دارد و وجود سیر فکری منسجم در روند پژوهش‌ها، می‌تواند سبب ایجاد استحکام فکری در یک حوزه و جلوگیری از پراکنده‌کاری شود.

وی با بیان اینکه طب‌های مکمل عمدتا بر پایه‌های فلسفه استوار می‌شوند، تاکید کرد: اگر این پایه‌های فلسفه درست دیده شده و با خروج از موضوع خشک فلسفی، به‌صورت کامل و مستحکم به بحث‌های عملیاتی تبدیل شده باشند، می‌توانند مانند قطب‌نما، نقشی هدایت‌گرانه داشته و راحت‌تر و سریع‌تر ما را به نتایج مورد نظر برسانند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین با اشاره به لزوم نوآوری و بدیع بودن در موضوع پژوهش، گفت: برای آنکه بتوانیم در روش تحقیق طب سنتی قدم‌های مشخص و رو به جلویی برداریم و به دنیای امروز بگوییم که الگوی جدیدی از پژوهش، علم و درمان واقعی بشر را ارائه می‌دهیم تا دنباله‌رو ما شوند.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که یافتن یک دارو در منابع طب سنتی و مقایسه آن با یک داروی جدید، اگرچه برای نشان دادن حقانیت این علم و تایید اینکه در تخیلات و خرافات قدم نمی‌زنیم، لازم است و باید به آن پرداخته شود، اما به‌تنهایی کافی نبوده و باید به لایه‌های عمیق فلسفی موضوع و بدیع و نو بودن نگاهمان به سلامت نیز توجه کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تبدیل نتایج علمی پژوهش‌ها به زبان مخاطبان، افزود: یافته پژوهشی ما باید به گوش مخاطب برسد و به عمل و خرد تبدیل شود تا عامل تغییر رفتار باشد و این موضوع مهمی است که باید برای کاربردی کردن نتایج پژوهش‌ها، به‌طور ویژه به آن بپردازیم.

به گزارش وبدا، در ادامه این کارگاه، متخصصان و اعضای هیات علمی و دانشجویان حاضر در کارگاه، با طرح سئوالات و ابهامات موجود در حوزه تخصصی پژوهشی خود، پاسخ‌های لازم را دریافت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha