به گزارش ایسنا، افزایش قیمت مسکن در کلانشهر تهران، مهاجرت برخی خانوارها به شهرهای اطراف را در پی داشته است. کارشناسان معتقدند که در آینده به دنبال جهش قیمت در بخش خرید و اجاره در تهران شاهد کوچ طبقاتی یا سکونت اجباری در شهرهای اقماری خواهیم بود؛ موضوعی که نمیتواند اتفاق بدی باشد، به شرط آنکه قیمت مسکن در این شهرها در سطح فعلی باقی بماند و خطوط ارتباطی بین شهر مادر و شهرهای اطراف برقرار شود.
امروزه در جهان استفاده از خط ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و ارزان برای برقراری ارتباط مراکز جمعیتی در کلانشهرها با شهرهای اطراف به رویکردی مرسوم تبدیل شده است. با این حال این موضوع آنطور که باید و شاید در کلانشهرهای ایران و حتی پایتخت جدی گرفته نشده است. به جز کرج که ارتباط ریلی با تهران دارد و البته خود، کلانشهر محسوب میشود، هیچ یک از شهرهای اقماری تهران ارتباط ریلی مناسبی با پایتخت ندارند. البته قرار است در پرند، پردیس و هشتگرد مترو برقرار شود و گفته میشود مترو هشتگرد در هفته جاری آماده افتتاح توسط رییسجمهور است.
مترو گلشهر ـ شهر جدید هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۵۰ هزار مسافر را دارد که با توجه به ترافیک پرحجم در مسیر بزرگراه تهران ـ کرج ـ قزوین، مترو هشتگرد میتواند از بار ترافیکی این مسیر بکاهد.
آنطور که حبیبالله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفته، با افتتاح این خط، امکان حمل و نقل سریعتر، ایمنتر و ارزانتر برای شهروندان هشتگرد، کرج و تهران برقرار شده و جذابیت سکونت در این منطقه افزایش مییابد. درعین حال امید است افتتاح این خط، به بازار مسکن منطقه کلانشهری تهران کمک کند.
شمارش معکوس برای بهرهبرداری از مترو هشتگرد آغاز شده است. این پروژه که سالها معطل بودجه بود و در سالهای اخیر همواره بحث افتتاح قریبالوقوع آن به گوش میرسید، روند اجرای آن به کندی پیش میرفت اما قرار است سرانجام در هفته جاری توسط حسن روحانی رییسجمهور به مرحلهی بهرهبرداری برسد. البته رییس شورای شهر گفته که «این موضوع مورد انتقاد اعضای شورای شهر قرار گرفت چرا که مدیریت متروی هشتگرد نیاز به یارانه دولتی دارد و برای شهرداری تهران نیز مسئولیت فنی و اجتماعی دارد، این در حالی است که وضعیت ما خوب نیست و جای سوال است که چطور میتوانیم ۲۵ کیلومتر متروی دیگر را پوشش دهیم؟»
محسن هاشمی با این حال اعلام کرده که از ابتدا نیز قرار بود متروی تهران بعد از گذشتن از کرج و گلشهر به هشتگرد برسد اما لازم است در این زمینه با دولت جلسه بگذاریم تا از نظر یارانه، انرژی، سیگنالینگ و حفاظت خط بحث شود. او گفته: قرار است همین قطارهای دو طبقه از تهران به سمت گلشهر و بعد از آن به سمت هشتگرد حرکت کند
یکهزار میلیاردتومان هزینه احداث خط متروی هشتگرد
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان بودجه مصرف شده برای مترو هشتگرد گفته است: احداث و تکمیل مترو هشتگرد ت اکنون یکهزار میلیارد تومان هزینه داشته است.
طاهرخانی خاطرنشان کرد: این خط از مترو دو ایستگاه دارد، یک ایستگاه در شهر جدید هشتگرد قرار دارد و بزرگترین ایستگاه روسطحی کشور با ۲۲ هزار مترمربع است تا بتواند شهروندان شهر جدید هشتگرد و منطقه پیرامونی را تحت پوشش قرار دهد.
طاهرخانی افزود: سکویی نیز در میانه مسیر در محل شهرهای گلسار، کوهسار و شرکت ماموت پیش بینی شده است که این بخش در حال ساخت است و بعدها اضافه خواهد شد تا مسافرگیری داشته باشد. این خط در ادامه خط پنج متروی تهران است که از صادقیه و گلهشر عبور میکند.
کاهش آلودگی تهران و کرج با بهره برداری از مترو هشتگرد
وی در خصوص مزایای این خط مترو گفت: بخشی از آلودگی کلانشهرهای تهران و کرج ناشی از حملونقل شخصی از حومه به مرکز است که امیدوار هستیم با جذب مسافری که در این خط به ویژه از حومههای کلانشهرهای تهران و کرج انجام می شود، علاوه بر مزایای اقتصادی، شاهد کاهش آلودگی هوای کلانشرهای تهران و کرج باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پیشبینی افق طرح جابهجایی ۲۵۰ هزار مسافر است که میتواند در کاهش بار ترافیکی جادههای منتهی به شهر تهران و کاهش بار ترافیکی در اتوبان تهران-کرج- قزوین که روزانه ۲۲۰ هزار حمل و نقل شخصی در این اتوبان انجام میشود، بینجامد.
وی در خصوص تاخیر بهرهبرداری از واحدهای مسکونی مهر شهر جدید هشتگرد نیز توضیحاتی را ارایه و اعلام کرد: شهر جدید هشتگرد ۶۵ کیلومتر از تهران فاصله دارد و حملونقل آن متکی بر جاده با ترافیک های شدید است، افتتاح خط متروی هشتگرد میتواند به جذابیت سکونت در شهر جدید هشتگرد کمک کند و درعین حال موجب میشود تا مردم در منطقه کلانشهری تهران و کرج به اسکان در هشتگرد علاقمند شوند.
طاهرخانی با اعلام اینکه در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنبا توسعه حمل و نقل ریلی- حومه ای حتی بر توسعه شهری تقدم دارد، گفت: امیدوار هستیم افتتاح این خط به رونق بازار مسکن شهرهای تهران و کرج هم کمک کند.
طاهرخانی در خصوص راه اندازی خط ریلی تیس-چابهار نیز گفت: شهر جدید تیس به عنوان نسل جدید شهرهای جدید در حال احداث است. در احداث این شهر، سعی بر این است تا از تجارب گذشته درس بگیریم و یکی از اصلیترین تجارب ایجاد سیستم حملونقل مناسب بین شهر جدید و کلانشهر مادر آن است. در این خصوص اقدامات زیربنایی نیز انجام شده و همزمان با شروع احداث شهر جدید تیس بحث احداث خط ریلی بین شهر جدید تیس و چابهار نیز در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تمهیداتی که اتخاذ می کنیم بتوانیم به اهداف موردنظر در خصوص جمعیت پذیری دست پیدا کنیم.
انتهای پیام
نظرات