• دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98100201422
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اصفهان:

ریسباف در مراحل نهایی واگذاری است

ریسباف در مراحل نهایی واگذاری است

ایسنا/اصفهان رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اصفهان گفت: پروژه کارخانه ریسباف و واگذاری آن به راه و شهرسازی در مراحل نهایی قرار دارد و مباحث نهایی حقوقی آن در مراحل پایانی است و تنها بخشی از بدهی آن باقی مانده است.

امیر زاغیان پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تاثیر مجموعه اقدامات کلان و سیاست گذاری های آن در سال های آتی مشخص می شود، اظهار کرد: مجموعه اقدامات در حوزه بازآفرینی شهری چنین خصوصیاتی دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات بازآفرینی همانند طب سنتی و یا طب سوزنی نیازمند زمان است، افزود: در کنار طرح اقدام ملی تولید مسکن به عنوان یکی از موضوعات روز کشور، بحث بازآفرینی شهری و حفظ و احیای هویت از دست رفته محلات و بافت های ناکارآمد در دستور کار است.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اصفهان با تاکید بر اینکه ابتدا باید جلو افزایش بافت های فرسوده و ناکارآمدی محلات را بگیریم، اظهار کرد: لغت بازآفرینی در ادبیات شهرسازی به معنای توسعه درون زا است و بازآفرینی به عنوان اقدامی بین دستگاهی موجب افزایش و ارتقا زیست پذیری و بازگرداندن هویت از دست رفته محلات فرسوده می شود.

وی با بیان اینکه زینبیه، یکی از شاخص ترین سکونتگاه غیررسمی اصفهان است که طرح بازآفرینی شهری در آن انجام می شود، اظهار کرد: با هدف اسکان ساکنان بافت های ناکارآمد شهری ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۴۰۰ واحد ساخته شده و ۶۰۰ واحد دیگر در حال احداث است.

زاغیان با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح کلید به کلید و خانه به خانه برای حل مشکل بافت های ناکارآمد هستیم، تاکید کرد: البته نداشتن سند شش دانگ، مشکل این طرح است و سرمایه گذار قادر به خرید زمین و ساخت و ساز در این مناطق نیست.

وی تاکید کرد: توانمندسازی مردم از طریق دریافت تسهیلات و افزایش کیفیت محل زیست مردم می تواند مشکل بافت های ناکارآمد را حل کند.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اصفهان همچنین با بیان اینکه حصه شمالی و جنوبی یکی از پروژه‌های موفق در طرح بازآفرینی است، افزود: توانمندسازی ساکنان با روش های مختلفی از جمله آسفالت‌سازی خیابان‌ها، روشنی معابر و ... اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه طرح اقدام مشترک بازآفرینی تبلور مدیریت واحد شهری است، تصریح کرد: بحث های بازآفرینی وظیفه وزارت راه وشهرسازی نیست و وزارتخانه تنها دبیر بازآفرینی است و دستگاه‌های مرتبط باید منابع و توان خود را به میدان آورند.

زاغیان با اشاره به پروژه های محرک توسعه در طرح بازآفرینی شهری، اظهار کرد: احیای حمام قاضی با کاربری حمام از جمله پروژه‌هایی بود که با مشارکت بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان مرمت و احیا شد و اکنون موجب افزایش کیفیت و ارزش بازارچه قاضی و رونق‌بخشی به محله شده است.

وی با بیان اینکه در راستای کمک به ارتقا زیست‌ پذیری بافت‌های هدف به بافت های ناکارآمد تسهیلات پرداخت می کنیم، اظهار کرد: سال گذشته ۷۷۰ واحد و امسال ۹۷۰ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی کردیم که در سال گذشته ۱۴۵ میلیارد ریال و در سال جاری نیز ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اصفهان همچنین با اشاره به اینکه از ۱۰۷ شهر استان اصفهان، چهار شهر بافت ناکارآمد ندارد، توضیح داد: تا پایان سال ۹۶، ۵۶ شهر دارای بافت ناکارآمد بودند که اکنون ۹۹ شهر دارای طرح بافت ناکارآمد مصوب هستند.

وی با بیان اینکه مساحت بافت های ناکارآمد شهری استان ۱۰ هزار هکتار است، افزود: با تصویب چهار شهر باقی مانده مساحت بافت ناکارآمد استان به ۱۱ هزار هکتار می‌رسد که ۱۰ درصد کل کشور را شامل می شود.

وی با بیان اینکه بازار شهرضا با مساحت هشت هکتار بزرگترین لکه تجاری این شهر تاریخی است، توضیح داد: با وجود فعال بودن، این بازار به علت فرسودگی دچار تخریب‌ شده است که اکنون با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان بازسازی سردر و طرح جامع و ساماندهی آن آغاز شده است.

به گفته رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اصفهان، ورزشگاه قشقایی شهرضا و تجهیز آن توسط ورزش و جوانان، سالن اجتماعات خمینی‌شهر در محله جوی‌آباد، پایگاه سلامت پروین اعتصامی در جوی‌آباد، آسفالت در شهرضا، خمینی‌شهر و زینبیه و حصه اصفهان، نصب ۳ هزار سرچراغ در محلات هدف، از جمله پروژه‌های شاخص اجرا شده طرح بازآفرینی شهری استان است.

وی ادامه داد: کاروانسرای مقصودبیگ در نزدیکی مسجد امام وجود دارد که مخروب شده و قرار است با هدف توسعه گردشگری و با مشارکت بخش خصوصی در این محل هتل بزرگی ایجاد شود.

زاغیان با بیان اینکه ۶ میلیارد تومان بودجه پروژه‌هایی جاری در سال ۹۸ خواهد بود که تخصیص آن قطعی است، گفت: در استان اصفهان هفت شهر اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، کاشان، نائین، شهرضا و سمیرم را به عنوان شهر هدف انتخاب کردیم که از محل صندوق توسعه ملی رایزنی‌هایی صورت گرفته که اعتبار ۵۳ میلیارد تومانی که سهم اداره کل راه و شهرسازی بوده و با مشارکت سایر دستگاه به ۲۷۵ میلیارد تومان می ‌رسد که به محض تخصیص این اعتبارات پروژه‌ها آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: تاکنون ۹ میلیارد تومان سهم اداره کل راه و شهرسازی در سال گذشته در این هفت شهر هزینه شده که پروژه‌های شاخص آن در نائین و کاشان شامل کف‌سازی و بدنه سازی معابر، روکش آسفالت، بهسازی معابر هزینه شده است.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اصفهان در ادامه در خصوص سهمیه اختصاصی قیر به استان در سال ۹۷، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد سهمیه قیر استان را در سال گذشته جذب کردیم و حتی آمادگی جذب سهمیه مازاد ۶ استان دیگر را داشتیم.

  وی گفت: سال گذشته حدود ۳۵۰۰ تن قیر برای استفاده در بافت های ناکارآمد به استان تخصیص یافت، البته هدف اصلی ما معابر خاکی است و وظیفه ما آسفالت کردن نیست.

زاغیان با اشاره به نخستین اقدام زیربنایی در تصویب بافت ناکارآمد استان، اظهار کرد: در این راستا شهرداری‌ها موظف هستند حداقل ۵۰ درصد هزینه پروانه را به مالکان تخفیف دهند، همچنین در سال ۹۶ حدود ۲۲ میلیارد تومان، در سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان و در سال جاری تاکنون حدود ۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی تخفیفاتی که شهرداری‌ها به مردم داده‌ بودند را، به آنها بازگرداندیم.

وی افزود: در کنار تمام این اعتباراتی که طی سه سال به شهرداری‌ها واگذار شده، با کمک خود شهرداری‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های جدید در حوزه بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد از جمله آسفالت معابر، ساماندهی بافت‌های ناکارآمد، احیای بافت‌های تاریخی و ... تعریف شده است.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اصفهان همچنین در پاسخ به ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت واگذاری کارخانه ریسباف، اظهار کرد: پروژه ریسباف در مراحل نهایی قرار دارد و مباحث نهایی حقوقی آن در مراحل پایانی است و تنها بخشی از بدهی آن باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه احیای کارخانه ریسباف در قالب پروژه‌های کاربردی، اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی این نوید را می دهد که با کاربری درخور ریسباف، بخشی از بارگذاری سنگین خیابان چهارباغ بالا را جبران و آرامش را به این محور و به مردم هدیه دهد و از هر گونه اقدام سودجویانه در ریسباف جلوگیری می شود.

 زاغیان با بیان اینکه ریسباف با توجه به ابعاد و اندازه آن تک کاربری نخواهد بود، گفت: موزه ریسندگی یکی از موضوعاتی است که در این کارخانه خواهیم داشت، اما این تنها بخشی از ریسباف است و بعد از واگذاری کامل آن به راه و شهرسازی دیواره های این کارخانه قدیمی مرمت خواهد شد تا بار دیگر بدنه شرقی چهارباغ بالا احیا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha