• جمعه / ۲۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 98092921725
  • خبرنگار : 71498

نفتی‌ها: آلودگی هوا به "بنزین" هیچ ربطی ندارد

نفتی‌ها: آلودگی هوا به "بنزین" هیچ ربطی ندارد

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین را بطور کامل رد و اعلام کرد که سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلانشهر تهران از کیفیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص مباحث اخیر مبنی بر تاثیر بنزین بر آلودگی هوا واکنش داد و اطلاعیه‌ای ارائه کرد.

در این اطلاعیه عنوان شده که "علیرغم توضیحات مکرر ماه‌های اخیر پیرامون کیفیت بنزین تولیدی و توزیعی در کشور به ویژه در کلان‌شهرها اخیرا و به دنبال آلودگی روزهای گذشته مجددا ابهاماتی ایجاد شده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوعاتی مطرح کرده‌اند.

طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسائل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچکدام از آنها بنزین نیست؛ لذا مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین بطور کامل رد می‌شود.

از سوی دیگر طبق گزارشات روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلوده‌ترین روزهای هفته گذشته شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن می‌تواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد در حدود ۱۵ بوده که بسیار پایین‌تر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ بوده است. این امر نشان دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلانشهر تهران دارد. شایان ذکر است علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴ در حال حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جاده های اصلی مواصلاتی کشور توزیع می‌شود.

بخش عمده ای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلان‌شهرها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ذرات معلق هوا، کربن است. به واقع بخش کربن دار ذرات معلق به عنوان یکی از زیان بارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تاثیر بر سلامتی به شمار می رود. این بخش به طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیم بندی می شود.

کربن آلی شامل عناصری همچون هیدروکربنها حلقوی(PAHs)، آلکانها و اسیدهای آلی می گردد و منبع آنها وسایل نقلیه، احتراق سوخت های فسیلی، احتراق چوب، تجزیه گیاهان و واکنشهای فوتوشیمیایی است. با توجه به مشخص بودن میزان آروماتیک و بنزن و اولفین‌های موجود در بنزین طبق استاندارد آلاینده کربن آلی بخش کوچکی از ذرات معلق را تشکیل خواهد داد. اما کربن معدنی که به دوده اطلاق می شود و مهمترین منبع آن احتراق ناقص سوخت های فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل می دهد.

طی هفته های گذشته سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه‌های متولی کنترل و نظارت بر استاندارد سوخت، به دفعات بنزین توزیعی در کشور را مطابق استاندارد دانسته اند.

بازرسان و ناظرین سازمان های ملی استاندارد و محیط زیست بطور مستمر و روزانه اقدام به نمونه برداری و آزمایش سوخت توزیعی در کشور نموده و در صورت خارج بودن کیفیت سوخت از استانداردهای تعیین شده سریعا مراتب را به مراجع قانونی گزارش می نمایند. علاوه بر این بازرسان شرکت ملی پخش نیز پیش از توزیع سوخت بارها اقدام به انجام آزمایشات مختلف نموده و در صورت مغایرت هریک از پارامترهای زیست محیطی سوخت با استانداردهای تعیین شده از توزیع آن جلوگیری می‌کند".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۹ ۱۲:۴۷

تو این مملکت هیچی به هیچی ربط نداره

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۹ ۱۳:۰۰

شرم کنید بوی گند بنزین انقد شدیده 1 دقیقه نمی تونی تحملش کنی ...

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۹ ۱۶:۰۳

سالها قبل ژاپنی ها بنزین را مقصر اصلی در افزایش آلاینده های تهران عنوان کردند مدیریت مملکت هم .... است

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۳۰ ۰۷:۲۸

ما که می دونستیم اما گفتین خیالمون راحت شد

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۳۰ ۰۹:۵۱

علت آلودگی هوا 60 درصد بنزین و 40 درصد خودرو داخلی است.