• پنجشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98092821369
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

منتظر جلد دوم «پری‌دخت» نباشید

منتظر جلد دوم «پری‌دخت» نباشید

ایسنا/اصفهان نویسندۀ کتاب «پری‌دخت» با بیان اینکه کتابش جلد دومی ندارد، از نوشتن کتابی دیگر درباره خاطرات یک دهه شصتی خبر داد.

هواداران حامد عسگری، عادت داشتند نام او را پای ابیات و اشعار ببینند اما طی یک سال گذشته، انتشار نخستین اثر نثر او به اسم «پری‌دخت»، نامش را به‌عنوان نویسنده نیز بر سر زبان‌ها انداخته و این کتاب را به چاپ بیست و دوم رسانده است. خالق آثاری چون «سرمه‌ای» و «پریشب»، در «پری‌دخت» راوی نامه‌نگاری‌های دو شخصیت خیالی به نام سیدمحمود و پری‌دخت در عصر قاجار شده تا رسم عاشقی آن‌ها را در روزگار فراق ترسیم کند.

عسگری که به‌تازگی، برای شرکت در برنامه «پری‌دخت خوانی» مهمان مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان شده بود، در گفت‌وگو با ایسنا درباره شیوه نوشتن کتاب «پری‌دخت» اظهار کرد: از گری کاسپاروف، قهرمان روسی شطرنج جهان می‌پرسند تابه‌حال باخته‌ای؟ می‌گوید یک‌بار؛ شبی سرد و برفی داشتم از مسکو به شهری دیگر می‌رفتم که ماشینم در جاده خراب شد. چراغ روشن کلبه‌ای در دور دست را دیدم و هر طور بود خودم را به آن رساندم و پیرمرد ساکن آن به من پناه داد و بعد از صرف غذا، چشمم به یک دست شطرنج افتاد. با پیرمرد شطرنج‌بازی کردم و او در طول بازی دو مهره رخ را اصلاً تکان نداد و مرا شکست داد. بعد از بازی خودم را به او معرفی کردم و پرسیدم از چه روشی استفاده کرده که بدون حرکت دادن دو مهره رخ مرا شکست داده است. او گفت من نمی‌دانستم این مهره‌ها چطور حرکت می‌کنند!

وی ادامه داد: کتاب‌های زیادی درباره قواعد فنی داستان‌نویسی وجود دارد که من هم آن‌ها را خوانده‌ام اما پری‌دخت را بر مبنای این اصول ننوشتم. سرم بالاست ازاین‌جهت که در این کتاب کم‌فروشی و گران‌فروشی نکردم. پری‌دخت بضاعت من بوده است نه کلمات من. تمام قدرت بازوهای فکری و ذهنی خود را جمع کردم و شد کتاب پری‌دخت. این اثر قطعاً ایرادهایی دارد و از هر کس که برای آن نقد بنویسد ممنونم و از نقد استقبال می‌کنم.

نویسنده کتاب «خانمی که شما باشید» درباره اینکه چرا شخصیت‌های کتاب پری‌دخت به وصال نمی‌رسند توضیح داد: انگار ذات و اصل این دنیا بر مبنای نشدن است. دنیای ما دنیای نشدن‌هاست و همه ما آرزوهایی داشته‌ایم که نشده است. ما جزء ناچیزی از جهان هستیم و شش هزار کره زمین در خورشید جا می‌شود. در این دنیا نباید همه‌چیز طبق میل ما اتفاق بیفتد. در عشق نیز هدف‌ها کم‌کم بزرگ می‌شود و گاهی هدف‌های بزرگ‌تر اولویت پیدا می‌کند.

عسگری علت آزار دادنِ شخصیت زن کتاب «پریدخت» را نیز چنین بیان کرد: زن‌ها علی‌رغم دروغ و باور اشتباهی که وجود دارد موجوداتی بسیار قوی هستند. در قصه این یک اصل است و درام بر بستر رفتارهای زنانه بهتر شکل می‌گیرد. تصمیمات زن تصمیمات عجیب‌وغریبی است و زن در عشق پاک‌بازتر از مرد است که در ماجرای یوسف و زلیخا هم این موضوع را می‌بینیم. در کل همیشه پای یک زن در میان است.

وی با تأکید بر اینکه کتاب پری‌دخت جلد دومی ندارد، درباره آثاری که قصد نوشتن آن را دارد گفت: هیچ لذتی بالاتر از نوشتن برایم وجود ندارد و اگر روزی حداقل هزار کلمه ننویسم راضی نمی‌شوم. در حال حاضر روی نوشتن دو کتاب فکر می‌کنم که فقط طرح آن‌ها آماده است. به‌جز آن، در حال نوشتن کتابی از سفرنامه حج خود و کتابی هم از خاطرات یک دهه شصتی هستم که امیدوارم دومی به نمایشگاه کتاب تهران برسد.

این نویسنده، خطاب به علاقه‌مندان قاجاری نویسی اظهار کرد: خوشبختانه از دوران قاجار صنعت چاپ شکل گرفت و کتاب‌های زیادی از آن دوران باقی‌مانده است. یک نویسنده باید این را در نظر بگیرد که آیا می‌خواهد سفرنامه بنویسد یا نامه عاشقانه یا دیالوگ؟ می‌توان با خواندن منابع و کتاب‌هایی که در بازار موجود است به نثر آن دوران نزدیک شد؛ البته کسی با کتاب قاجاری خواندن، قاجاری نویس نمی‌شود و بنده هم این داعیه را ندارم. درواقع نویسنده باید این‌قدر چنین کتاب‌هایی را بخواند و با نثر آن مأنوس شود که کلمات آن ملکه ذهنش شود تا بتواند از آن‌ها کارکرد بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha