به گزارش ایسنا، عبدالرسول عمادی در همایش ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بوشهر بیان کرد: حضور همه عزیزان در این گردهمایی آشکار کردن این عزم ملی برای از میان بردن آسیب های اجتماعی بوده که همه نتیجه و برکات آن را خواهیم دید.
وی عنوان کرد: چه موقع یک آسیب به آسیب های اجتماعی تبدیل می شود؟ زمانی که از منظر آسیب فردی عبور می کند و فراگیری و اشاعه و توسعه آن بخش بیشتری از جامعه را در بر می گیرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در یک طیفی معمولا دو طرف این طیف از آسیب در امان بوده و آن سر طیف افرادی هستند که به شدت در معرض آسیب و اصلا منشا آن آسیب هستند. در هر ۱۰۰ نفر از افراد جامعه یک نفر مطلقا دزد و یک نفر انسانی مطلقا درستکار است و در این میان ۹۸ نفر دیگر در یک طیف پیوسته می توانند درستکار و یا دزد باشند و این نتیجه یک پژوهش در حوزه روانشناسی است.
عمادی با بیان اینکه آسیب برای یک درصد مردم قطعی است، افزود: با برخی از مجرمین هر چقدر برخورد شود باز هم تغییر نخواهند کرد و بعضی حتی می گویند ما را اعدام کنید، نمی توانیم از جرم دست برداریم! به اینها کاری نداریم و در همه جا زندان برای این قشر هست ولی باید بقیه را مراقبت کنیم تا از آسیب دور بمانند.
وی اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶ ساحت تربیتی وجود دارد که شامل ۴ دوره تربیتی سه ساله است و این تربیت در ساحت های اخلاقی عبادی اعتقادی، اجتماعی سیاسی، اقتصادی و حرفه ای، زیستی و مدنی، علمی و فناورانه، هنری و زیباشناختی اتفاق می افتد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هنگامی که ما موظف می شویم تربیت را در این ساحت ها اعمال کنیم و وقتی سند تحول بنیادین تحول محیط های آموزشی را به ما گوشزد می کند که ما را به یک حصار محکم و یک حصن حصین دعوت می کند. اگر ما این سند را به درستی درک و عمل کنیم می توانیم از آسیب های فردی جلوگیری کنیم تا به آسیب های اجتماعی تبدیل نشود و از اینجاست که تربیت اثبات می شود و پیشتازی و طلایه داری آموزش و پرورش در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی اثبات شده و همه چشم امیدها به سمت آموزش و پرورش می آید.
عبدالرسول عمادی تاکید کرد: البته که اولا وظیفه تربیت بر عهده خانواده بوده و اسلام این وظیفه را بر عهده پدر و مادر گذاشته، ولی اصلی ترین معد خانواده مدرسه است، اگر محیط اجتماعی ناسالم باشد و برخی نهادها وظایف خود را به درستی انجام ندهند خانواده نمی تواند فرزندش را از آسیب مصون نگه دارد، چون فرزند در محیط های متنوع بیرون قرار می گیرد و این محیط ها باید جای یادگیری بشوند.
وی با بیان اینکه تحول در محیط های یادگیری تنها توسط آموزش و پرورش مقدور نیست، گفت: همه محیط ها باید مکانی برای یادگیری شوند و به همین خاطر وظیفه اجرای سند تحول بنیادین بر عهده همه دستگاه های اجرایی است و به یک خیزش ملّی و عزم همگانی نیاز دارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همایش ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی این وظیفه بزرگ را بر عهده دارد که امر تربیت و مراقبت از تربیت فرزندان و پیشگیری از آسیب ها را همگانی کند و اگر این اتفاق نیفتد فرزندان مان را به انتهای طیف سوق می دهیم و آنجاست که آسیب ها اثرات سوء خود را نشان خواهد داد و در نهایت خروجی های ما بیشتر از آنکه به نفع توسعه ملی و تعالی و پیشرفت کشور و شرکت در مسابقه توسعه جهانی باشد باعث سقوط جامعه می شوند.
انتهای پیام
نظرات