محمد راستاد که هم اکنون برای شرکت در نشست مشترک مقامات ارشد سازمان بنادر ایران با مقامات دریایی و وزارت حمل و نقل روسیه در مسکو به سر میبرد و با مقامات بخش خصوصی و دولتی این کشور دیدار کرده است، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با معاونت وزارت حمل و نقل روسیه و مدیرعامل آژانس فدرال حمل و نقل دریایی و رودخانهایی این کشور جلسات و دیدارهای متعددی داشتیم و درباره موضعات مهمی از جمله چگونگی بهبود و ارتقاء همکاریهای دریایی و بندری، حمایت از سرمایه گذاری دو کشور، شناسایی مدارک دریانوردان روسی و ایرانی و همکاری سازمان بنادر ایران با موسسه رده بندی روسیه بحث و بررسی فراوانی داشتیم.
وی افزود: برنامهریزی برای افزایش حجم عملیات حمل کالا در دریای خزر و برقراری و توسعه روابط بخشهای خصوصی دو کشور جهت توسعه همکاریهای بندری و دریایی، ایجاد خطوط منظم کانتینری به منظور توسعه حمل و نقل کانتینری بین بنادر ایران و روسیه، راه اندازی خطوط کشتیرانی رو – رو ریلی بین بنادر ماخاچ کالا در روسیه و امیرآباد در ایران و لزوم ایجاد کارگروه منطقه ای هیدروگرافی در دریای خزر، معافیت ویزایی برای پیاده و سوار شدن دریانوردان دو کشور، تسهیل ورود و اجازه پهلودهی شناورهای کشتیرانی دریای خزر در کلیه بنادر ساحلی کشور روسیه، لایروبی و تعمیق کانال رودخانه ولگا و عدم الزام به تغییر پرچم شناورهای ایرانی که قرار است برای انجام تعمیرات به بنادر مستقر در رودخانه ولگا وارد شوند، از دیگر مباحثی بود که درباره آنها به تفاهم های خوبی رسیدیم.
برنامه ایران و روسیه برای گسترش تبادلات تجاری به کجا رسید؟
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان تبادلات تجاری ایران و روسیه چقدر است و تا چه اندازه قابل افزایش است، گفت: در حال حاضر ۲.۷ میلیون تن میزان مبادلات تجاری دو کشور است و به نظر می رسد با توجه به ظرفیتهای موجود بین ایران و روسیه این حجم تا دو برابر قابل افزایش باش که البته بخشی از آن در گرو فراهم کردن زیرساختها و توسعه ناوگان و مراودات تجاری دو کشور بوده که در این باره به جد مذاکرات مثبت و سازندهای صورت گرفت و بر اساس آن به نظر میرسد میزان تبادلات تجاری دو کشور میتواند تا دو برابر افزایش یابد.
راستاد با اشاره به افزایش ظرفیت بنادر و تسهیل تجارت دو کشور به عنوان یکی از عوامل اصلی گسترش مبادلات تجاری طرفین، اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت بنادر شمالی کشور حدود ۳۰ میلیون تن است که البته تنها از حدود ۲۰ درصد آن یعنی حدود شش میلیون تن استفاده و بهرهبرداری می شود در حالی که میتوان با استفاده از این تفاهمها و مذاکرات و فراهم کردن زیر ساختهایی مانند خطوط منظم کشتیرانی در بندر امیرآباد از همه این ظرفیت استفاده کرد.
وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که روی آن تاکید داشتیم گسترش مبادلات تجاری در مسیر دالان ترانزیتی شمال-جنوب که میتواند انتقال دهنده کالاهای کشورهای شبه قاره هند به آسیای میانه و بنادر روسیه باشد و در راستای این منافع مشترک آمادگی خود را در این زمینه اعلام کردیم و فضای مفاهمه و مذاکرات در این زمینه نیز بسیار بالا و مثبت بود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: ترانزیت کالا در کشور ما از طریق مختلف انجام می شود اما در حوزه دریایی و بندری ظرفیت جابهجایی بار بشسیار بالایی وجود دارد که می تواند بهتر از وضع موجود باشد و به عنوان مثال در مقطعی وضعیت ترانزیت نفتی بسیار مناسب و خوب بود که اخیرا کاهش یافته است اما میتوان با تکمیل کریدور شمال-جنوب و توسعه بنادر چابهار و امیرآباد آن را دوباره به وضعیت مطلوب برگرداند.
انتهای پیام
نظرات