• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98090906094

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی:

بیش از 50 درصد معلولان استان، جسمی‌حرکتی هستند/اشتغال‌به‌تحصیل بیش از 6000 دانش‌آموز معلول

بیش از 50 درصد معلولان استان، جسمی‌حرکتی هستند/اشتغال‌به‌تحصیل بیش از 6000 دانش‌آموز معلول

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سطح استان 123 هزار و 373 نفر پرونده برای معلولان تشکیل شده که بیش از ۵۰ درصد آنان معلولان جسمی حرکتی هستند.

حمیدرضا پوریوسف در نشست خبری که در خصوص فرا رسیدن هفته جهانی معلولان در سازمان فنی‌وحرفه‌ای  استان برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۱۰ فقره وام اشتغال معلولان به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در خراسان رضوی پرداخت شده که برای هر معلول ۵۰ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: در سطح استان 123 هزار و 373 نفر پرونده برای معلولان تشکیل شده که بیش از ۵۰ درصد آنان معلولان جسمی حرکتی هستند و در خراسان 6822 دانش‌آموز، ۹۹۰ دانشجوی غیردولتی و 122 دانشجوی دولتی معلول داریم که مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه «۱۷۱ مرکز توانبخشی معلولان در سطح استان فعال است»، گفت: این مراکز خدمات متعددی در حوزه‌های مختلف درمانی و توانبخشی به معلولان ارائه می‌دهند و کلیه خدمات مورد نیاز این گروه خاص در این مراکز فعال توانبخشی در سطح استان قابل انجام است.

پوریوسف تصریح کرد: در سطح استان1870 معلول قطع نخاعی داریم که از این تعداد، 1776 نفر از حمایت‌های حق پرستار برخوردار هستند و به ازای هر نفر، ماهانه ۵۵۴ هزار تومان حق پرستاری به آنها پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: به افراد دارای ضایعه نخاعی هر ماه به میزان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. تا مهر ماه سال جاری، مبلغ پرداختی به آنان  به ازای هر نفر 180 هزار تومان تا 230 هزار تومان بوده است که از نیمه دوم سال، 554 هزار تومان شده است. همچنین کمک هزینه لوازم مصرفی ضایعه نخاعی به تعداد 1562 نفر، مبلغ 117میلیون و 655 هزار تومان پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، بیان کرد: امسال در مناسب‌سازی‌ها نیز ۶۴۷ میلیون تومان پرداخت شده است. همچنین سال گذشته ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لوازم و تجهیزات توانبخشی خریداری شد و از ابتدای امسال تا کنون نیز یک میلیارد و 722 میلیون تومان در این بخش هزینه شده است.

پوریوسف در رابطه با برنامه‌های این مجموعه برای زوج‌های معلول، گفت: در سطح استان 1774 معلول ازدواج کرده‌اند که به خاطر مشکلات مالی نتوانسته‌اند زندگی مشترک خود را آغاز کنند. در همین راستا «پویش حلقه وصل» کلید خورد. از امروز این پویش آغاز  و در سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم جشن ازدواج این زوج‌های معلول گرفته می‌شود. در این پویش به هر زوج، ۶ میلیون تومان مبلغ کمک‌هزینه تهیه جهیزیه اهدا می‌شود.

وی در رابطه با مسکن و اشتغال معلولان گفت: در استان برای 1022 خانواده که دارای دوفرزند معلول هستند برنامه‌های ویژه مسکن معلولان در نظر گرفته شده است. همچنین تعداد مستمری‌بگیران تحت پوشش اداره کل بهزیستی خراسان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، ادامه داد: تمام افراد تحت پوشش دارای حمایت بیمه‌ای هستند. بیمه تکمیلی مددجویان تحت پوشش بهزیستی به جهت هزینه‌های بالایی که دارد هنوز فعال نشده، اما تلاشمان این است که با همکاری خیران نیک‌اندیش تمامی خدمات موردنیاز آنان بی‌نقص و به شکل مطلوب و شایسته ارائه شود. همچنین در سال گذشته ۳۴۰ مورد سقط معلولان در استان داشته‌ایم.

پوریوسف تصریح کرد: در سال ۹۸، حدود ۳۰ هزار نفر از معلولان کشور در آزمون‌های استخدامی دولت پذیرفته می‌شوند که از این تعداد ۸۰۰ نفر از آنان از خراسان رضوی خواهند بود.

وی در رابطه با سهمیه بنزین معلولان، تاکید کرد: تعداد زیادی از معلولان به‌دلیل شرایط خاصی که دارند از خودروهای مخصوص خود و موتورهای سه‌چرخ استفاده می‌کنند و طی جلسه‌ای با استاندار و اعضاء کمیته سوخت استان این موضوع را مورد توجه قرار داده‌ایم تا میزان سهمیه مورد نیاز معلولان و نیز جایگاه‌های خاص برای آنان را در پمپ‌های بنزین تخصیص دهیم.

 ۵۴ هزار و ۷۷۹ نفر آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را در ۱۹ حرفه  فراگرفته‌اند

در ادامه این نشست، مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، اظهار کرد: همزمان با فرارسیدن هفته جهانی معلولان، افراد دارای معلولیت در نخستین دوره مسابقات مهارتی معلولان سراسر کشور با حضور ۱۶۴ نفر از ۲۰ شهرستان و ۴ استان کشور که شامل ۹۰ خانم و ۷۴ آقا می‌شوند در ۳ حرفه ICDL، دوخت کیف‌های چرمی با دست و گلیم‌بافی از ۱۰ تا ۱۲ آذرماه در مرکز فنی‌وحرفه‌ای توان‌یابان مشهد به رقابت می پردازند.

افشین رحیمی افزود: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور و ادارات کل استان در حوزه مهارت‌آموزی اقشار مختلف و گروه‌های خاص جامعه فعالیت دارند که یکی از آنها معلولان هستند. در راستای توجه بیشتر و بهتر به این اقشار نخستین مراکز آموزشی و دانشگاهی معلولان کشور در خراسان رضوی دایر شده است. ‌اکنون ۳ مرکز ویژه در شهر مشهد فعال است.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی کارکردهای بسیار خوبی دارد. در راستای مهارت‌آموزی، معلولان از پشتوانه‌های زیادی برخوردار می‌شوند. از ابتدای امسال تا کنون در 34 دوره،  ۵۴ هزار و ۷۷۹ نفر، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را در ۱۹ حرفه فراگرفته‌اند.

رحیمی تصریح کرد: در راستای بهترشدن و اثربخش‌ترشدن آموزش‌های معلولان برنامه‌های متعددی با همکاری مشترک ادارات کل فنی‌وحرفه‌ای و بهزیستی خراسان رضوی تدوین شده و به مرحله اجرا در آمده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha