• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 98090905530
  • منبع : نمایندگی مازندران

شناسایی و ردیابی مگس میوه مدیترانه‌ای در ۳۸۰ هکتار از باغات محمودآباد

شناسایی و ردیابی مگس میوه مدیترانه‌ای در ۳۸۰ هکتار از باغات محمودآباد

ایسنا/مازندران مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از شناسایی و ردیابی مگس میوه مدیترانه‌ای در ۳۸۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

احمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ردیابی و شناسایی مگس میوه در سطح ۶۷۵ هکتار در باغ‌های مرکبات و سیاه ریشه در ۶ ایستگاه پیش آگاهی محمودآباد از ابتدای امسال تاکنون، درباره استراتژی شکار انبوه حشرات کامل مگس میوه اظهار کرد: ۱۴ هزار و ۸۲۰ عدد کارت زرد، ۷۶ عدد فرمون، ۳۱ لیتر سراتراپ و ۳۵ عدد تله مکفیل و یکصد لیتر پروتئین هیدرولیزات برای کاهش جمعیت این آفت در باغ‌های میوه تله جلب کننده نصب شد.
وی با بیان اینکه مگس بالغ معمولاً در پشت برگ یا سطح زیرین میوه استراحت می‌کند و در شرایط عادی پرواز مگس کوتاه بوده و اغلب در سطح میوه‌های مجاور خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: این آفت اگر در معرض باد شدید قرار گیرد تا مسافت یک تا ۲ کیلومتری و حتی بیشتر از محل اولیه خود می‌تواند پرواز کند.
مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد درباره کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای خاطرنشان کرد: نصب تله‌های جلب‌ کننده یا تله‌های زرد چسبنده در باغات آلوده، جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌ زده و مشکوک با غرقاب کردن در ظروف بشکه‌ای حاوی آب و مشتقات نفتی، مدفون کردن میوه‌ها در عمق بیش از ۵۰ سانتی‌متری خاک، سوزاندن میوه‌های آفت زده، طعمه پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت به‌ویژه قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات ۲ تا ۳ درصد به همراه سم مالاتیون با دوز دو در هزار، از راهکارهای کنترل این آفت است.
صادقی با اشاره به اهمیت برداشت تمامی میوه‌ها مانند نارنگی، پرتقال، لیمو، نارنج، خرمالو و ازگیل قبل از فصل زمستان از سطح باغ افزود: باغداران از نقل و انتقال میوه‌های آفت‌زده جلوگیری و نسبت به انجام مبارزه زراعی در فصل سرما و پابیل کردن سایه‌انداز درختان برای از بین بردن شفیره‌های آفت اقدام کنند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha