اصغر بیات در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: امسال برای اجرای طرحهای آبخیزداری در استان صرفا بر ۳۶ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته از سوی صندوق توسعه ملی تمرکز کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه این اعتبارات در مناطق مختلف استان بر مبنای اولویت حوزه های بحرانی هزینه میشود، افزود: بر این اساس در کرج بیشتر در محدوده جاده چالوس( تکیه سپهسالار، روستای کندر، روستای ارنگه و آزادبر) طرح های آبخیزداری در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: در اجرای طرحهای آبخیزداری تمرکز در مناطقی است که در طول سالهای گذشته حوادثی مثل سیل و طغیان رودخانه خساراتی وارد کرده است.
این مسئول افزود: در ساوجبلاغ هم این طرح ها بیشتر در حوزه های مشرف به شهر هشتگرد ( محدوده فشند، سیبستان، ولیان و سرهه) در حال اجرا است.
وی با اشاره به محدوده اجرای طرح های آبخیزداری در طالقان گفت: در این شهرستان این طرح ها در محدوده هایی مثل گراب، جوستان، حسن جون، دهدشت و لمبران در حال اجرا است.
بیات توضیح داد: در اشتهارد هم به واسطه سیلی که سال گذشته اتفاق افتاد، اجرای طرحهای آبخیزداری در روستاهای ایپک، قره ترپاق را در دستور کار خود قرار داده ایم.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به اهمیت توانمند سازی جوامع محلی در فرایند اجرای پروژه های آبخیزداری گفت: در طول دو سال گذشته اقدامات مناسبی برای توانمندسازی جوامع محلی صورت گرفته و بر این مبنا قراردادهای تسهیلگری در هر شهرستان منعقد شده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس تسهیلگران با مراجعه به روستاها نسبت به آگاهی بخشی جوامع محلی اقدام میکنند به طوری که سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ نفر روز دورههای آموزشی در این خصوص برگزار شد.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت پیگیری طرح مدیریت جامع در استان افزود: در حال حاضر در اغلب طرحهای عمرانی استان از جمله راه و جادهسازی پیوستهای منابع طبیعی و محیط زیست رعایت نمیشود که همین باعث آسیب به طبیعت می شود.
بیات توضیح داد: مجریان این طرحها باید توجه داشته باشند ضمن اجرای پروژههای مختلف باید زمینه ایجاد مخاطرات طبیعی در مسیر این پروژهها را به حداقل برسانند.
وی اضافه کرد: در مطالعه اولیه طرحهای عمرانی باید با دقت نظر بیشتری نسبت به نتایج اجرای آنها و تاثیری که این پروژهها بر روی طبیعیت میگذارد توجه شود و این طور نباشد که طرح تا حدودی پیش برود و بعد دست اندرکاران به این نتیجه برسند اجرای آن منطقی به نظر نمیرسد.
این مسئول اظهار کرد: وقتی جادهای در مسیر رانشی قرار دارد هر چقدر هزینه شود هم نمیشود خطر عبور از این مسیر را نادیده گرفت، به همین دلیل از مسئولان درخواست میشود به صورت علمی و دقیق جوانب اجرای پروژه های عمرانی را لحاظ کنند.
انتهای پیام
نظرات