• یکشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98081911820
  • خبرنگار : 71560

اظهارات نمایندگان درباره گزارش حادثه آتش سوزی در مدرسه دخترانه زاهدان

اظهارات نمایندگان درباره گزارش حادثه آتش سوزی در مدرسه دخترانه زاهدان

پس از اذعان معاونت پارلمانی وزارت آموزش و پرورش به مقصر بودن این وزارت خانه در حادثه آتش سوزی مدرسه دخترانه در زاهدان، نمایندگان مجلس تاکید کردند که باید اقدامات لازم برای نوسازی مدارس و تامین تجهیزات استاندارد در آنها صورت گیرد و دستگاه‌های نظارتی باید نظارت دقیق تری بر فضاهای آموزشی و گزینش کادر آن داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکشنبه مجلس گزارش کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری در خصوص حادثه آتش سوزی مدرسه دخترانه زاهدان را بررسی کردند.

علی عسگری معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش پس از استماع گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان این اتفاق بیان کرد: مدرسه مذکور در سال ۱۳۹۰ مجوز تاسیس مرکز پیش دبستانی از اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان را اخذ می‌کند و پس از شروع فعالیت مجوز برگزاری کلاس‌های دوره دبستان را نیز از آموزش و پرورش می‌گیرد. این مدرسه دارای شش کادر به ریاست خانم نرگس ملکی بوده است و متاسفانه از آن جا که این مدرسه به صورت خصوصی فعالیت داشته گزینش موثری در کادر آن اعمال نشده بود.

وی در ادامه اظهار کرد: بعد از حادثه آتش سوزی این ماجرا در سه بعد درمان، درمانی، اداری و نظارتی و قضایی دنبال شد. وزارت آموزش و پرورش ضمن قبول مسئولیت خود در این حادثه با هماهنگی استاندار و فرماندار و رئیس دانشکده علوم پزشکی استان جلسات متعددی را تشکیل داد. اقدامات لازم برای بهره مندی حادثه دیدگان از خدمات پزشکی بلافاصله پس از وقوع حادثه انجام شد و دانش آموزانی که فوت شده‌اند دیه خود را دریافت کرده‌اند. در خصوص کادر مدرسه اقدامات اداری و انضباطی دنبال شد و مدیر ناحیه دو استان نیز استعفا داد. پس از وقوع این حادثه جمع آوری بخاری های غیر استاندارد در دستور قرار گرفت. در مجموع ۱۸ نفر از عوامل آموزشی به هیات تخلفات اداری معرفی شدند و مدیر مدرسه و آموزگار پایه اول از اشتغال در مدارس غیر دولتی محروم گشتند. پس از بررسی حادثه از ابعاد مختلف و طی شدن مراحل اداری در دادستانی استان، پرونده این حادثه به دادسرای کارکنان اداری در تهران ارجاع شد و تا این لحظه حکمی برای این افراد صادر و ابلاغ نشده است امیدواریم هر چه سریعتر قوه قضاییه این موضوع را پیگیری کند.

نادر قاضی پور در ادامه پس از استماع گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص این حادثه بیان کرد: براساس قانون دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای مردم فراهم سازد. رهبر فرزانه انقلاب تاکید داشتند که هر هزینه‌ای در آموزش و پرورش نوعی سرمایه گذاری است اما متاسفانه امروز در کشور ما آموزش رایگان نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که آتش سوزی در مدرسه دخترانه شین آباد به فراموشی سپرده شد و به سادگی از کنار ریزش دیوار مدرسه در روستای در سنندج گذشتیم باید انتظار چنین حوادثی را مجددا داشته باشیم. چرا در مدرسه نباید امکانات کافی برای اطفای حریق وجود داشته باشد. هزینه‌هایی که برای نوسازی مدارس تخصیص داده می‌شود به کجا می‌رود؟  وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.

سید کاظم دلخوش در خصوص گزارش استماع شده بیان کرد: ما حادثه آتش سوزی در مدرسه شین آباد و بروجرد را فراموش نکرده‌ایم و اتفاقی که برای این کودکان در زاهدان نیز  رخ داد نمی‌توانیم فراموش کنیم. توجه به اعتبارات لازم برای نوسازی و تامین امنیت مدارس باید سرلوحه مسوولان باشد. نظارت بر مدارس غیر دولتی به شدت ضعیف است. مجلس قوانین مناسبی در خصوص استاندارد سازی مدارس تدوین کرده است اما متاسفانه در بعد نظارتی ضعیف عمل شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه عدم استفاده از کادر آموزشی مجرب و توانمند یکی از عوامل این حادثه بوده است. مدیران شهرستانی و استانی باید بر این موضوع نظارت دقیقی داشته باشند باید مدارس از امکانات استانداری بهره مند گردند.

حسینعلی شهریاری در خصوص این گزارش بیان کرد: متاسفانه بعد از حادثه دلخراش شین آباد، علیرغم تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش مجددا شاهد این حادثه در زاهدان بودیم. سه نفر از جان باختگان در پایه پیش دبستانی و یک نفر در کلاس اول مشغول به تحصیل بوده‌اند. متاسفانه همچنان نیز گازرسانی در سطح استان سیستان و  بلوچستان در تمامی مناطق انجام نشده است و نمی‌توان انتظار داشت که در مدارس از بخاری نفتی استفاده نشود. همچنان تعداد قابل توجهی از مدارس وضعیت استانداری ندارند. باید وزارت آموزش و پرورش به نوسازی و استاندارد سازی مدارس توجه کند. بعضا امروز شاهد هستیم افرادی در کنکور موفق هستند که در مدارسی با شهریه سالیانه بالغ بر ۲۰ میلیون تحصیل کرده‌اند و مدارس دولتی به حال خود رها شدند. امیدوارم روزی برسد که تبعیض در جامعه اسلامی از بین رود.

نعیم امینی فرد در رابطه با این گزارش بیان کرد: این ۴ کودک که در این حادثه جان خود را از دست دادند همگی از خانواده‌های زحمتکشی بودند. متاسفانه مدارس در سطح استان سیستان و بلوچستان از استانداردهای فضاهای آموزشی دور می‌باشند همچنان ۳۰ درصد از مدارس سطح استان کاملا غیر ایمن بوده و امکانات لازم برخوردار نمی‌باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه نوع نگاه در گزینش مدیران شاید ریشه اصلی این حوادث باشد باید عزمی ملی برای استاندارد سازی فضای مدارس و از بین بردن تبعیض آموزشی ایجاد شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی  پس از استماع گزارش کیمسیون آموزش و تحقیقات در این رابطه اظهار کرد: متاسفانه پس از گذشت مدتها از وقوع این آتش سوزی همچنان در سطح استان سیستان و بلوچستان گازکشی کامل نشده است و در برخی مدارس از بخاری‌های نفتی استفاده می‌شود. مسوولان وزارت خانه باید در این زمینه پاسخگو باشند. از سوی دیگر غیر استاندارد بودن فضاهای آموزشی از دلایل اصلی وقوع این حوادث است. دولت باید با تسهیلاتی زمینه ساختن فضاهای آموزشی استاندارد را فراهم کند. باید بودجه‌ای به منظور تعمیر و نگهداری مدارس در اختیار مدیران قرار گیرد. باید ردیفی مستقل برای سرانه مدارس در بودجه دیده شود.

غلامرضا کاتب با اشاره به گزارش استماع شده در خصوص این حادثه بیان کرد: این مدرسه غیر انتفاعی در مجاورت یک مدرسه دولتی و در نزدیکی آموزش و پرورش ناحیه دو استان قرار داشته است و جای تامل دارد که چگونه سه ماه بدون مجوز به فعالیت خود ادامه داده و کارشناسی که برای بازدید به مدرسه رفته است گزارشی از تخلفات در این مدرسه ارائه نداده است. اگر سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی به وظیفه خود به درستی عمل کنند شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود. دانش آموزان سرمایه عظیم کشور هستند که در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دارند و باید توجه ویژه‌ای به آنها شود. باید در راستای استاندارد سازی مدارس و امکانات آنان پیش برویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۹ ۲۱:۲۴

... به خاطر رضای خدا تقاضای رسیدگی همراه عدالت را داریم