• یکشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98081206678
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

گزارش ایسنا از صد و سی و هفتمین جلسه شورای شهر بندرعباس؛

افزایش ۲۰ درصدی نرخ اتوبوس‌های شهری بندرعباس تصویب شد

افزایش ۲۰ درصدی نرخ اتوبوس‌های شهری بندرعباس تصویب شد

ایسنا/هرمزگان صد و سی و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار "افزایش نرخ پیشنهادی کرایه تاکسی و اتوبوس" برگزار شد.

به گزارش ایسنا، صد و سی و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار "افزایش نرخ پیشنهادی کرایه تاکسی و اتوبوس" با حضور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: ارائه خدمات حمل‌ونقل وظیفه مردم است، نباید بر سر مردم منتی بگذاریم که افزایش نرخ نداشتیم یا کم داشته‌ایم، سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش صورت گرفته است.

فاطمه جراره افزود: باید به سمتی رویم که مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند، بعید می‌دانم نرخ پیشنهادی شهرداری بندرعباس کارشناسی باشد و در دیگر شهرها به این شکل باشد.

وی بیان کرد: باید نرخ اتوبوس و تاکسی را تفکیک کنیم، چراکه محل هزینه اتوبوس سازمان حمل‌ونقل شهرداری و تاکسی‌ها خصوص است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در این جلسه اظهار کرد: با ۲۰ درصد افزایش نرخ اتوبوس شهری، ۲۵ درصد افزایش نرخ اتوبوس دانشگاه هرمزگان و ۱۵ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا موافقت شده است.

فرزانه آرامش خاطرنشان کرد: بنده در ابتدا مخالف افزایش نرخ کرایه‌ها بوده‌ام اما ما باید هر دو قشر مردم و رانندگان را در نظر بگیریم چراکه هزینه‌ها هم برای مردم و هم رانندگان بالا رفته است و برای ارائه خدمات خوب به مردم باید این موارد را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: بنده هم قلباً مخالف افزایش نرخ هستم اما در این شرایط اقتصادی باید همه زوایا را بررسی کنیم و در نظر بگیریم.

منشی شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه افزود: در سال گذشته افزایش نرخ قیمت داشتیم، قرار بود با دانشگاه هرمزگان وارد هرمزگان مذاکره شویم تا هزینه‌ای بابت حمل‌ونقل دانشجویان این دانشگاه به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس پرداخت کند.

جواد بلارک عنوان کرد: مگر دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها و دانش آموزان سرویس اختصاصی دارند که دانشجویان دانشگاه هرمزگان داشته باشند؟ یا باید کرایه اختصاصی برای خط دانشگاه هرمزگان در نظر بگیریم یا دانشگاه باید هزینه‌ای به این منظور به شهرداری پرداخت کند، دانشگاه که همیشه در حال تحصن است و ما نباید هزینه این امنیت را پرداخت کنیم.

یک عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه عنوان کرد: باید دید آیا افزایش این نرخ طی لیستی اعلام شده یا به‌صورت درصدی مشخص شده است، برخی نرخ‌ها تفاوت بسیاری دارد.

فیصل دانش افزود: تورم وجود دارد، اما محاسبات تنها برای افرایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس است، باید تأثیر افزایش تورم در زندگی مردم را نیز در نظر بگیریم.

وی عنوان کرد: قلباً و قطعاً مخالف مبلغ پیشنهادی افزایش نرخ کرایه‌ها هستم، این سؤال مهم مطرح است که شهرداری در کجای سوبسیدهای مربوط به نرخ کرایه‌ها قرار دارد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: نرخ پیشنهادی نزدیک به ۳۵۰ درصد افزایش بوده است، شهرداری‌ها مار خورده‌اند افعی شده‌اند، شهرداری می‌داند نرخ پیشنهادی توسط نمایندگان مردم کاهش می‌یابد و در نرخ پیشنهادی خود را لحاظ می‌کند ازاین‌رو نباید عجله کنیم و افزایش نرخ داشته باشیم.

دانش با اشاره به اینکه با بی آرتی ۱۰۰ درصد مخالف هستم و معتقدم شهر را با بحران مواجه می‌کند، افزود: پیشنهاد افزایش نرخی که توسط شهرداری ارائه شده ایراد دارد و منطقی نیست.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: در ابتدا نرخ پیشنهادی شهرداری برای افزایش نرخ کرایه‌ها بالاتر بود و ازآنجاکه نماینده مردم هستیم و می‌خواهیم فشاری روی مردم نباشد مبلغ را در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل کاهش دادیم.

اسلام باوقار عنوان کرد: ازنظر بنده با توجه به بالا بودن هزینه‌ها و در نظر گرفتن رضایت راننده‌ها و مردم، نرخ پیشنهادی کمیسیون مناسب است.

وی ادامه داد: نباید زویایی و احساسی با مورد افزایش نرخ برخورد شود، سال گذشته ۱۳ میلیارد تومان بابت آلایندگی‌ها به شهرداری پرداخت شد اما چه مقدار از آن را به سازمان حمل‌ونقل اختصاص دادیم؟

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: نرخی که توسط شهرداری پیشنهاد می‌شود کارشناسی است اما ما بر اساس کارشناسی و مقایسه با استان‌های مشابه به این جمع‌بندی رسیدیم.

باوقار تصریح کرد: اینکه دست سازمان حمل‌ونقل  و شهرداری را ببندیم کار درستی نیست، ما نماینده مردم هستیم شهرداری هم نماینده مردم است و به مردم خدمات ارائه می‌دهد؛ باید واقعیت‌ها را ببینیم و بر اساس واقعیت‌ها تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: اگر در زمان درست افزایش قیمت‌ها به‌صورت منطقی صورت بگیرد در آینده فشار را برای مردم کمتر می‌کند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: فشار تورم بر روی همه اقشار انکارناپذیر است، قرار نیست قشری از جامعه را له کنیم تا افزایش قیمت نداشته باشیم.

کیانوش جهانبخش افزود: آنچه مورد انتظار ماست آرمانی است که اجازه نمی‌دهد به افزایش کرایه‌ها فکر کنیم، قشری که از تاکسی استفاده می‌کند متوسط رو به پایین است و ازاین‌رو افزایش قیمت‌ها منطقی نیست بلکه ملاحظه‌ای است.

وی عنوان کرد: هر زمان بحث دانشگاه هرمزگان را بیان می‌کنیم می‌گویند بحث امنیتی پیش می‌آید، هزینه امنیت را شورای شهر نباید بپردازد، به‌محض افزایش کرایه‌ها نوک پیکان همه اعتراض‌ها به سمت شورای شهر و شهرداری می‌رود.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس عنوان کرد: دولت مکلف است کمک‌هایی برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل داشته باشد، عوارض آلایندگی باید در حمل‌ونقل شهر هزینه شود اما چقدر از عوارض آلایندگی به شهرداری تعلق می‌گیرد؟

جهانبخش خاطرنشان کرد: دولت باید کمک کند تا فشار نه به گرده مردم باشد و نه رانندگان، همه باید کمک کنیم حرمت دانشگاه و دانشجو حفظ شود اما ۱۵ دستگاهی که برای دانشگاه هرمزگان استفاده می‌شود همان دستگاه‌های بی آر تی هستند که باید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی برگردند.

وی ادامه داد: نباید وارد فضای احساسی و دلی شویم، باید این موضوعات را به استانداری مطرح کنیم تا سازمان زیان دهی نداشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: بنده با افزایش ۲۰ درصدی نرخ اتوبوس‌های شهری مخالفم، باید افزایش حقیقی صورت بگیرد و با این مقدار هیچ اتفاقی در افزایش کیفیت ارائه خدمات نخواهد افتاد.

جهانبخش افزود: دلیل پایین بودن نرخ شهرهای دیگر این است که کمک‌های دولتی را محقق کرده‌اند و مشکل استهلاک وسایل حمل‌ونقل در بندرعباس را ندارند.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه بیان کرد: دستگاه‌های اتوبوسی را  وارد شهر کردیم که رضایت شهروندان را به دنبال داشت.

رضا حیدری زاده عنوان کرد: هزینه این اتوبوس‌ها باید به شهرداری بازگردد، اگر افزایش نرخ اتوبوس نداشته باشیم سرنوشت اتوبوس‌های جدید مثل دستگاه‌های قدیمی است که منتظر اوراق شدن هستند.

وی خاطرنشان کرد: در مبحث آلایندگی اگر توان وصول داریم برویم و بگیریم، چرا شعار می‌دهیم؟ هزینه تعمیرات خودروها با شهرهای دیگر یکی نیست که انتظار داریم نرخ کرایه نیز مانند شهرهای دیگر باشد.

این عضو شورای شهر بندرعباس عنوان کرد: اگر شهرداری دچار تخلف شده و می‌خواهد شورا را دور بزند باید بررسی شود، به حاشیه بردن این مسائل درست نیست و دستور کار باید به کمیسیون برگردد، بررسی شود و دوباره به صحن شورا بازگردد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس عنوان کرد: آلایندگی‌های صنایع غرب بندرعباس بسیار زیاد است و طبق قانون باید یک درصد از فروش محصولات خود را به کیفیت حمل‌ونقل شهر اختصاص دهند که تاکنون محقق نشده است.

مجید عسکری زاده عنوان کرد: ما نباید فشار را بر مردم تحمیل کنیم، باید همتایان مردم و دانشجویان شهر را در سایر استان‌ها ببینیم و مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: گذاشتن اتوبوس نو خوب است، اما افرادی که از اتوبوس استفاده می‌کنند توان مالی بالایی ندارند باید این موارد را نیز در نظر بگیریم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس در این جلسه عنوان کرد: لازم است در جهت تداوم ارائه خدمات مناسب به شهروندان و عدم افزایش نرخ کرایه در یک سال گذشته افزایش نرخ کرایه را داشته باشیم.

بابک هاشمی افزود: با توجه به افزایش نرخ تورم و با توجه به اینکه مبنای نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس هزینه است، در بحث اتوبوس روزانه یک‌میلیون تومان و برای تاکسی نیز روزانه بیش از ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم و نوسازی ناوگان نیز انجام نشده ازاین‌رو نیاز به افزایش نرخ کرایه‌ها احساس می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌هایی که رانندگان تاکسی و اتوبوس دارند را آنالیز کردیم و بر مبنای دستورالعمل موجود محاسبه کیلومتر بر هزینه را انجام دادیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد برای تاکسی و ۵۰ درصد برای اتوبوس پیشنهاد افزایش کرایه را داشته‌ایم.

هاشمی عنوان کرد: ۶۳ دستگاه اتوبوس به‌صورت اسمی وارد ناوگان حمل‌ونقل کردیم و ظرفیت بالای ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر بندرعباس داریم، اعضای شورا نیز دغدغه مردم را دارند، حمل‌ونقل عمومی هزینه و حاشیه دارد.

وی ادامه داد: ۲۵ سال است در مجموعه حمل‌ونقل شهرداری کار می‌کنم، من مجبورم برای اتوبوس بجنگم حال بی آر تی یا هر اسمی که می‌خواهد داشته باشد، ۷۰ هزار دستگاه خودرو شخصی تک مسافر و به ازای هر ۱۰ نفر یک خودرو در شهر بندرعباس وجود دارد و این آمار خوبی نیست.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس عنوان کرد: فشار زیادی بر روی حمل‌ونقل شهر بندرعباس است، بندرعباس دومین شهر کم‌تحرک کشور است، چرخ سیستم حمل‌ونقل عمومی ما باید بچرخد.

هاشمی عنوان کرد: ۳ هزار تاکسی، هزار سرویس مدرسه و ۷۰۰ دستگاه  خودرو شخصی در ناوگان حمل‌ونقل داریم و دادن سوبسید به تاکسی‌ها به‌صرفه نیست، ثابت نگه‌داشتن نرخ هم نارضایتی به وجود می‌آورد، در همه شهرها نیز افزایش نرخ بیش از ۲۰ درصد داشته‌ایم و افزایش ۱۵ درصدی پیشنهاد خوبی است.

وی ادامه داد: مسیر خط دانشگاه هرمزگان دو برابر مسیر خط‌های معمولی است، این خط‌ها به‌صورت ویژه مخصوص دانشگاه است و افزایش آن نیز باید ویژه باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بندرعباس بیان کرد: اگر از اتوبوس استفاده نشود فرسوده می‌شود، به همین دلیل اتوبوس‌های بی آرتی را به‌صورت موقتی در خط دانشگاه هرمزگان قرار داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، افزایش نرخ ۲۰ درصدی اتوبوس شهری تصویب شد اما افزایش نرخ ۲۵ درصدی نرخ اتوبوس دانشگاه هرمزگان و افزایش نرخ ۱۵ درصدی کرایه تاکسی تصویب نشد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر بندرعباس بازگشت.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha