• یکشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98081206483
  • خبرنگار : 71496

نارضایتی معترضان عراقی از اقدامات تحریک‌آمیز برای منحرف کردن تظاهرات

نارضایتی معترضان عراقی از اقدامات تحریک‌آمیز برای منحرف کردن تظاهرات

فعالان عراقی از برخی تخلفات در میدان التحریر با هدف منحرف کردن اعتراضات از مسیر مسالمت‌آمیز آن، شکایت دارند.

به گزارش ایسنا، یکی از برگزارکنندگان تظاهرات در بغداد در گفتگویی با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اظهار کرد: تلاش‌های مذبوحانه‌ای از سوی برخی از تظاهرکنندگان برای منحرف کردن  اعتراضات از مسیر مسالمت‌آمیزش و دادن بهانه‌ای قابل قبول به دست نیروهای امنیتی برای برخورد خشونت‌آمیز با تظاهرکنندگان انجام می‌شود.

این منبع گفت: خودم یکی از اعضای شناخته شده جریان صدر هستم اما از چند روز قبل که این جریان با هدف کشاندن تظاهرات به سوی منافع خود به تظاهرات ورود کرد، تصمیم گرفتم این جریان را تحریم کنم و به دستورالعمل‌های آن عمل نکنم. ما به عنوان برگزارکنندگان تظاهرات از ابتدای فراخوان برای شرکت در آن، با دخالت هر طرفی چه سیاسی و چه غیرسیاسی مخالفت کردیم تا ماهیت مردمی و مستقل تظاهرات حفظ شود.

این فعال عراقی افزود: روز جمعه زمانی که قصد داشتیم مانع از ورود نیروهای امنیتی به عمق تجمعمان بر روی پل السنک شویم، با اقدام برخی تظاهرکنندگان برای آتش زدن اموال عمومی در نزدیکی این پل نیز مقابله کردیم.

وی ادامه داد: تظاهرات با حفظ ماهیت مسالمت‌آمیز خود ادامه داشته و همراهی افکار عمومی عراق را به دست آورده است به شکلی که میدان‌های محل تجمع ما در دو روز گذشته شاهد حضور تعداد زیادی از خانواده‌ها، زنان و کودکان بوده و بسیاری از خانواده‌ها با خود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی آورده و نیز چادرهای جدیدی برپا شده و خودروهای حمایت لجستیک در محل تجمع‌ها حضور یافته و آب، غذا و دارو را به تظاهرکنندگان ارائه می‌کنند، تمامی اینها کمک‌های ساکنان بغداد و دیگر استان‌ها از جمله صلاح‌الدین، نینوا و الانبار هستند.

این فعال عراقی در ادامه به نگرانی‌های برگزارکنندگان تظاهرات نسبت به نفوذ برخی عناصر در میان مردم تحصن کرده با هدف افزایش تنش‌ها میان ما و نیروهای امنیتی اشاره کرد و گفت: تا این لحظه با صدها کمیته کنترل و مراقبت هرگونه اقدام تحریک‌آمیز به شکل کامل بر وضعیت تسلط داریم و به هر اقدامی از این دست فورا رسیدگی می‌کنیم.

او همچنین تاکید کرد: ما به شدت نگران اتفاقاتی هستیم که طی ساعات و روزهای آینده رخ خواهد داد، آشکارا بگویم ما بابت توطئه‌ای که علیه‌مان انجام می‌شود، نگران هستیم.

وی درباره شاخص‌ها و نشانه‌های توطئه علیه تظاهرکنندگان، فاش کرد: برخی تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه میان تظاهرکنندگان انجام می‌شود از جمله اینکه گروه‌هایی در میان تظاهرکنندگان شعارهایی علیه مقتدی صدر سر داده و به خشونت علیه نیروهای امنیتی و نیز یورش به منطقه سبز و ساختمان پارلمان و تحصن در آنجا تحریک می‌کنند و اینها اقداماتی آشکار برای ما هستند، فکر می‌کنم تا این لحظه توطئه را پشت‌سر گذاشتیم و مانع از آتش زدن و تخریب اموال عمومی و نیز حمله علیه نیروهای امنیتی یا به حرکت درآوردن جمعیت برای یورش به منطقه سبز شدیم اما تا چه زمانی می‌توانیم در برابر این توطئه مقاومت کنیم؟

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از "اقدامات کنترل نشده و رفتار شنیع برخی از تظاهرکنندگان در میدان التحریر" شکایت کرد.

این فعال عراقی در ادامه گفت: من از پنج روز قبل در رستوران ترکیه‌ای تحصن کرده‌ام و مراقب اتفاقات میدان التحریر هستم که در چند روز گذشته شاهد خرید و فروش گسترده داروهای روان‌گردان، مشروبات الکلی و حتی برخی از انواع مواد مخدر است اما خطرناک‌تر از آن حضور تعداد زیادی از حامیان جریان صدر و اعضای پیشگام آن است که تلاش می‌کنند تظاهرات را به سوی منافع جریان صدر هدایت کنند و از بلندگوها سرودهایی در تقدیر از مقتدی صدر پخش می‌کنند، مساله‌ای که اگر در میدان التحریر نبود ما با آن مخالفتی نداشتیم اما این اقدام موجب تحریک افراد مستقل می‌شود که بیش از سایرین با تلاش‌های جریان صدر برای سیاسی کردن تظاهرات مخالف هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha