• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98080803767
  • خبرنگار : 50037

شکارِ فرصت‌های شغلی در روستاها

شکارِ فرصت‌های شغلی در روستاها

ایسنا/همدان همواره روستاها به عنوان قطب تولیدات کشاورزی و محور توسعه پایدار از نقش موثری در چرخ اقتصاد کشور برخوردار بوده اند و نقش آفرینی روستائیان در تولید از نقش موثری در اقتصاد مقاومتی برخوردار بوده است.

به گزارش ایسنا، امروزه باید با توجه بیشتر به ایجاد زیرساخت‌های مطلوب در سطح روستاها و با تعریف و ایجاد اشتغال جدید روستایی با توجه به ظرفیت هر روستا برنامه‌های جدیدی را برای اشتغالزایی و کارآفرینی روستائیان در کنار کشاورزی فراهم آورد تا فرصت‌های شغلی جدیدی برای روستایی و جوانان روستا بدون وسوسه شدن برای مهاجرت به شهرها و ماندگاری در روستاها رقم زده شود چرا که مهاجرت روستائیان به شهر به غیر از ایجاد مشکلات مختلف چون حاشیه‌نشینی، فقر و بیکاری در شهرها و کاهش نرخ جمعیت روستایی، کهنسالی و پیری جمعیت و توقف تولید و هزار معضل و دغدغه دیگر رهاوردی برای جامعه به ارمغان نخواهد داشت.

خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه هر چه بیشتر به روستاها در بحث زیرساخت های روستایی و نیز ارائه تسهیلات اشتغال روستایی موجب آن بوده که بیشتر روستائیان مهاجرت کننده به شهرها به فکر بازگشت به دیار خود افتاده و با استفاده از ظرفیت های روستای خود کسب و کار و فرصت های شغلی جدیدی را در کنار کشاورزی و تولید با استفاده از تسهیلات اشتغال به وجود آورند که این امر حاکی از آن دارد که به طور قطع توجه به ایجاد امکانات و تسهیلات برای جمعیت روستانشین کشور ضمن فقرزدایی و کاهش نرخ بیکاری، وابستگی به نفت را از ذهن ها پاک کرده و موجب آن خواهد بود تا با خودباوری و بدون اتکا به دولت روستاییان به توانمندی هر چه بیشتر برسند.

شهرستان اسدآباد- همدان از جمله شهرستان‌هایی است که در سال‌های اخیر رونق هر چه بیشتر  زیرساخت‌های روستایی موجب روند رضایت بخش مهاجرت‌های معکوس در روستاهای آن شده به طوری‌که در حال حاضر برخی از روستاهای خالی از سکنه آن دوباره با بازگشت برخی از اهالی روستا جان تازه‌ای برای زندگی گرفته است اما به راستی چگونه می‌توان با راهکارهای مناسب در راستای اشتغال روستاییان برای ماندگاری در دیار خود گام‌های بلندی برداشت؟

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر امروز بخواهیم گام دوم انقلاب را  در این راستا عملیاتی کنیم، باید نگاه و افکار را تغییر دهیم و از ظرفیت و قابلیت داخلی هر روستا برای رونق اشتغال همان روستا استفاده کنیم.

حسن ظفری با بیان اینکه امروز دیگر نباید دغدغه اصلی روستاها شن‌ریزی، آسفالت، جدولگذاری، تسطیح معابر و هدایت آب‌های سطحی باشد چرا که نسبت به این امر بنیاد مسکن، دهیاران، بخشداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط  با توجه به اعتبارات اختصاص یافته هر ساله توجه ویژه‌ای دارند، افزود: نیاز جوامع محلی امروز اشتغال، اقتصاد و خودباوری روستائیان بوده که برای اشتغال و اقتصاد روستاها  کارخانه‌های بزرگ آنچنانی منظور نیست بلکه باید با توجه به پتانسیل و قابلیت های هر روستا اقتصاد خرد در جوامع محلی نهادینه شده و جا بیفتد و دیگر در روستاها اشتغال فقط به باغداری و کشاورزی و دامداری محدود نشود.

ظفری با تأکید بر اینکه باید فرهنگ کار، خودباوری و تکیه بر داشته های درونی خود در هر محیط و خانه جوامع محلی ایجاد شود، تصریح کرد: آیا جوامع محلی استان همدان توان و ظرفیت تولید تخم مرغ محلی را ندارند که تخم مرغ محلی مورد نیاز همدان از استان رشت تهیه شده و توسط سوپرمارکت‌های سطح استان مورد عرضه قرار می‌گیرد؟ چرا باید خانوارهای روستایی از شرایط اقتصادی و تولیدی خارج شده و تولید را آرام آرام فراموش کرده و یا به انواع مختلف این امر از آنان گرفته شود؟

وی با اشاره به کشور فرانسه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 150 نوع پنیر توسط روستاهای این کشور تولید و به سراسر دنیا در حال توزیع است که ما نیز باید در روستائیان نسبت به ترویج و فرهنگ‌سازی تولید اقدام کنیم.

ظفری  با بیان اینکه امروز کارخانه‌ها و واحدهای پنیرسازی در شهرک‌های صنعتی کار شق القمری انجام نمی‌دهند، اضافه کرد: خانوارهای روستایی نیز با رعایت نرم بهداشتی در محیط مناسب و براساس استانداردها می‌توانند همچنان تولید پنیر محلی داشته و حتی نسبت به برند شدن تولید پنیر خود ابتکار داشته باشند و اقتصاد و اشتغال روستای خود را رونق دهند.

وی بیان کرد: 40 سال پیش در خانوارهای روستایی کلیه نیازهای سبد غذایی سفره روستائیان توسط خود آنان تأمین می‌شد در حالیکه امروز از نان تا تخم مرغ، گوشت و لبنیات هر خانوار روستایی از سوپری‌ها خریداری و تهیه می‌شود که این امر برای جوامع محلی نگران‌کننده بوده و اقتصاد، اشتغال و تولید روستاها را با دغدغه مواجه خواهد کرد.

ظفری با تأکید بر نوآوری اقصادی در روستاها اضافه کرد: بوم گردی روستایی در شهرستان اسدآباد تنها به روستای گردشگری ملحمدره محدود شده و ظرفیت خانه های بوم گردی این روستا هم محدود بوده و دیگر گردشگران را به علت کمبود ظرفیت رد می‌کنند حال آن که این روستا با توسعه و افزایش ظرفیت می تواند از حضور گردشگران در بحث رونق صنعت سبز گردشگری گام های بلندی را در این امر بردارد و روستاهای دیگر نیز با پتانسیل های موجود روستای خود با ابتکار می‌توانند نسبت به بحث بوم گردی در بحث کسب و کار جدید روستای خود گام بردارند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه امروز ایجاد نانوایی در روستا توان پخت کردن را از روستاییان سلب کرده است، گفت: امروز باید این نوع سیاست‌ها تغییر کند تا روستاها دوباره جان بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه مردم را به توانمندی اقتصادی رساندن یک خدمت ماندگار خواهد بود، اظهار کرد: احیاء تولید فرش دستبافت با سلایق و ذائقه بازار امروز توسط روستائیان دوباره جان تازه‌ای را به رونق فرش دستبافت در اقتصاد جوامع محلی می‌تواند ببخشد و تولید فرش دستبافت را احیا کند که نباید از این پتانسیل و ظر فیت ها غافل شد.

وی با بیان اینکه باید نهضت نهال کاری در روستاها شکل بگیرد و دهیاران در این امر از نقش مهمی برخوردار بوده که با غرس نهال‌های مثمر می‌توانند به دنبال درآمدزایی برای روستائیان باشند، یادآور شد: باید دهیاران هر روستا پتانسیل‌های موجود روستای خود را شناسایی کرده و با معرفی این پتانسیل‌ها به مسئولان با برنامه‌ریزی لازم برای اشتغال و کسب و کار روستای خود جرقه ایجاد کنند و با ظرفیت‌های درون‌زا مردم را به توانمندی اقتصادی برسانند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری همدان هم برگزاری جشنواره های روستایی، برگزاری آیین‌ها و مراسم خاص هر روستا با توجه به پتانسیل روستا را بهانه‌ای برای حضور مسئولان در روستاها برشمرد و گفت: از ظرفیت حضور مسئولان در روستاها می‌توان برای رونق اشتغال روستاها با مرتفع شدن مشکلات روستاها استفاده کرد که دهیاران در پیگیری این امر نقش مهمی را ایفا می کنند.

فرهاد فرزانه خاطرنشان کرد: اگر در هر روستایی ایده‌های روستاها شناسایی شود و در جهت اشتغال روستاها به کار رود، اتفاق های خوبی در اشتغال  و کسب و کارهای جدید روستایی خواهد افتاد که این امر از مهاجرت معکوس و ماندگاری روستائیان از نقش موثری برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید فارغ از اتفاقات عمرانی و زیرساختی که با متولی گری دستگاه‌های مرتبط انجام می گیرد، به اشتغال و کسب و کار و اقتصاد روستاها نیز توجه کرد، افزود: تحریم نفت اثرات خوبی در رونق دوباره روستاها داشته به طوریکه براساس شواهد 10 درصد جمعیت روستایی استان همدان به نسبت سرشماری سال 95 افزایش داشته که امیدواریم سرشماری سال 1400 این امر را تأیید کند.

فرزانه یادآور شد: اسدآباد یکی از شهرستان هایی است که هر روستای آن دارای ظرفیت ها و قابلیت های خاص خود بوده که می توان با مشارکت اهالی روستا هر یک از قابلیت های روستاها را در یک اشتغال خاص برد تا برند شوند همچنین شهرستان اسدآباد در بحث گردشگری تنها نباید به روستای ملحمدره بسنده کند بلکه یک برنامه و سند راه برای هر یک از روستاهای خود در این راستا براساس قابلیت ها می تواند داشته باشد.

فرماندار شهرستان اسدآباد هم روستای چشمه بید را یکی از روستاهای خالی از سکنه این شهرستان در سال‌های گذشته برشمرد و گفت: این روستا در سال‌های اخیر با زیرساخت‌ها لازم جان دوباره گرفته و برخی از اهالی روستا به دیار خود بازگشته اند که با برنامه‌های لازم در بحث اشتغال و اقتصاد روستایی می‌توان این روند مهاجرت را تسریع بخشید.

مجید درویشی تصریح کرد: طی دو سال اخیر شاهد مهاجرت معکوس و روند بازگشت روستائیان این شهرستان به روستاهای خود هستیم که از ابتدای سال تا کنون پرداخت 1029 فقره تسهیلات مسکن روستایی گواه این امر بوده و این تسهیلات چند برابر سال های قبل است.

وی افزود: رشد تورم و افزایش چشمگیر هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ از مهم‌ترین دلایل مهاجرت معکوس بوده که باید با پویایی و توانمندسازی جوامع روستایی با توجه به پتانسیل‌های موجود هر روستا نسبت به رونق اقتصاد و اشتغال روستاها گام برداریم.

درویشی با بیان اینکه روستاهای اسدآباد از پتانسیل بسیار خوبی در زمینه اشتغال و رونق اقتصاد برخوردار هستند، اضافه کرد: حبشی، ملحمدره و ترخین آباد از جمله روستاهای هدف گردشگری اسدآباد هستند که برای این روستاها با توجه به پتانسیل موجود برنامه هایی را درنظر داریم.

وی با بیان اینکه در استان همدان 24 روستا پایلوت اجرای برنامه برای حفاظت منابع طبیعی تعیین شده که از این تعداد روستا  چهار روستای  سیراوند، محمدآباد، شیلاندر و چنارسفلی در اسدآباد قرار دارد، اظهار کرد: در این برنامه تکلیف شده به استان، در این روستاها با استفاده از شناسایی ظرفیت‌های موجود هر روستا براساس شاخص‌های تعیین شده و با استفاده از تسهیل گری با مشارکت مردم برای حفظ منابع طبیعی اقدام خواهد شد.

درویشی گفت: ارتقای آگاهی روستاها از قوانین منابع طبیعی، ترغیب مشارکت مردمی، رونق اشتغال با توجه به پتانسیل های بالقوه هر روستا، ارائه تسهیلات در راستای مشاغل خرد و آموزش حرفه‌ها  از جمله برنامه هایی است که به کمک تسهیل‌گری در روستاهای پایلوت اجرا خواهد شد که به طور قطع این امر در اشتغال و اقتصاد و رونق کسب و کارهای جدید روستاها موثر خواهد بود.

در پایان اینکه در کنار شناسایی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های هر روستا برای ایجاد مشاغل و کسب و کارهای جدید نباید از حفظ و احیاء دیگر مشاغل روستایی در بحث تولید غافل شد و در این راستا نیاز است که اهالی هر روستا به ویژه جوانان و نیروی فعال هر روستا از موقعیت‌ها برای کسب و کارهای جدید در روستای خود استفاده کرده و با پویایی و تحرک جان دوباره‌ای را بر اقتصاد و اشتغال روستای خود با مهاجرت‌های معکوس تزریق کنند چرا که در پس تلاش باید منتظر موفقیت و پیروزی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha