• شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۲۲:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 98080402320
  • خبرنگار : 71290

سمینار "کربلا در فراسوی ‌تاریخ" در هلند

سمینار "کربلا در فراسوی ‌تاریخ"  در هلند

همزمان با دهه پایانی ماه صفر، به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه، نشست تخصصی "کربلا در فراسوی ‌تاریخ" برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این سمینار ابتدا دکتر سید مهدی حسینی اسفیدواجانی، محقق و نویسنده، به بیان تاریخ شعر عاشورایی، به ویژه در ادبیات فارسی پرداخت. وی تحولات شعر عاشورایی از زمان واقعه عاشورا تا عصر حاضر را در چهار دوره دسته بندی و برای شرکت کنندگان تشریح کرد.
سپس سید کمال میرخلف تحت عنوان "سوگ و سلوک در هنر عاشورایی"، تجلی و نمایش عاشورا و قیام امام حسین علیه‌السلام در رشته‌های مختلف هنری و هنرهای برخاسته از این واقعه را تشریح کرد. میرخلف عناصر زیبایی شناختی آثار هنری ملهم از عاشورا را بیان و آنها را با ویژگی های سایر آثار  هنری-مذهبی مقایسه کرد.
سخنران اصلی این برنامه، محقق و مورخ برجسته کشورمان و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول جعفریان بود که با معرفی مهمترین منابع تاریخی نقل وقایع کربلا از قرن اول تا دوره معاصر، به کنکاش و ارزیابی علمی آنها از منظر روش شناسی، تاریخ نگاری علمی و روایت‌گری‌های ادبی پرداخت.
به گفته رسول جعفریان قدیمی‌ترین و معتبرترین مقاتل امام حسین علیه السلام، کتاب مقتل‌الحسین أبومخنف (متوفی۱۵۷ هجری) است که کاملا علمی و مبتنی بر اصول تاریخ نگاری نگاشته شده است؛ و اگر چه نسخه‌ای از آن موجود نیست ولی طبری در تاریخ خود آن را گنجانده است. البته این با آنچه که امروزه به نام أبومخنف منتشر شده متفاوت است.
جعفریان با بیان این که منابع اصلی تاریخ اسلام، پس از حمله مغول یعنی از قرن ششم به بعد، در شرق اسلامی نابود شدند یا رو به فراموشی رفتند، افزود: پس از قرن‌ها برای اولین بار منابع مهم تاریخ اسلام همچون تاریخ طبری، مروج الذهب مسعودی و تاریخ یعقوبی در لایدن هلند به چاپ رسیدند.
این سمینار که در محل خانه ایرانیان برگزار شد، با استقبال جمع قابل توجهی از علما، اساتید دانشگاه، اندیشمندان، دانشجویان ایرانی و دیپلمات‌های مسلمان برخی سفارت‌خانه های مقیم روبرو شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha