• شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 98080401915
  • خبرنگار : 50223

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان عنوان کرد:

۲۲۵ امام‌زاده آخرین آمار ثبت شده کهگیلویه و بویراحمد

 ۲۲۵ امام‌زاده آخرین آمار ثبت شده کهگیلویه و بویراحمد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پایش و بررسی صورت گرفته در مجموعه۲۲۵ امام‌زاده در استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا،" حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور" شنبه، چهارم آبان ماه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت دهه وقف با اشاره به ساماندهی اماکن مذهبی استان شامل موقوفات، مساجد، حسینیه ها و امام‌زادگان افزود: با پایش و بررسی صورت گرفته در مجموعه۲۲۵ امام‌زاده در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد در حالی که طی سال‌های گذشته تعداد امام‌زادگان این استان ۳۱۲ امامزاده اعلام شده بود.

وی در خصوص علت این کاهش اظهارکرد: با بررسی و پایش صورت گرفته برخی موارد که قبلا بعنوان امام‌زادگان محسوب شده بودند تکراری، ثبت یک امام‌زاده با چندنام، قدمگاه و یا زیارتگاه بودند که آخرین آمار واقعی و ثبت شده امام‌زادگان استان ۲۲۵ امام‌زاده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۰۹۰ مسجد، ۱۴۰ حیسنیه و ۴۷ موقوفه در این استان وجود دارد که بیشترین موقوفات شهرستان گچساران از سوی بانوان انجام شده و بزرگترین موقوفه استان موقوفه ۶ هکتاری طاهری در مرکز شهر یاسوج است.

جنتی پور در خصوص بیشترین امام‌زادگان در شهرستان‌های استان تصریح کرد: شهرستان کهگیلویه با ۶۱ امامزاده، گچساران با ۴۱ امامزاده و بویراحمد با ۳۶ امام‌زاده بیشترین امام‌زاده را در سطح استان به خود اختصاص داده اند.

وی در زمینه تفکیک موقوفه‌های شهرستان‌های استان ادامه داد: شهرستان گچساران ۲۶ موقوفه،  بویراحمد ۹ موقوفه، دنا ۶ موقوفه، شهرستان‌های کهگیلویه، باشت و بهمئی هر کدام دو موقوفه دارند و شهرستان چرام موقوفه ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: فعالیت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه در زمینه بقاع متبرکه است که امام‌زادگان در مناطق کوهستانی و صعب العبور واقع شده اند و برخی امام‌زادگان درآمد دارند و برخی نیز ریالی درآمد ندارند. در هر امام‌زاده ای به تناسب درآمد که دارد، هزینه می شود و سایر امامزاده‌ها که درآمد کافی ندارد از محل اعتبارات تملک دارایی استان هزینه و کمک می شود.

جنتی پور بیان کرد: عده ای در حال تلاش برای خدشه وارد کردن به جایگاه امام‌زادگان هستند و برای از بین بردن اعتماد مردم به امام‌زادگان تلاش می کنند. هزینه و درآمد هیچ امامزاده‌ای در جای دیگری هزینه نمی‌شود اما متاسفانه تبلیغات سوء زیادی انجام می‌شود.

وی ضمن انتقاد از نبود نظارت بر عملکرد موسسات خیریه تاکید کرد: هیچ نظارتی بر موسسات خریه نیست که باید جهت نظارت بر این موسسات تدابیری اندیشیده شود تا بر کمک های جمع آوری شده و هزینه آنها نظارت صورت گیرد که خدای نکرده سوء استفاده ای نشود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن گلایه از سهل انگاری شهرداری یاسوج در دادن پروانه ساخت به پروژه اقتصادی و تفریحی خلیج فارس اوقاف در مرکز شهر یاسوج اظهارکرد: خود شهردار نظر مساعد دارد اما مجموعه شهرداری جهت دادن پروانه ساخت همکاری و مساعدت لازم را ندارند در حالی که سه طبقه از این مجتمع به پارکینگ اختصاص دارد و در صورت بهره برداری می تواند کمک قابل توجهی به مشکل پارکینگ شهر کند.

جنتی پور گفت: در اربعین حسینی امسال بصورت مشترک با استان‌های هرمزگان و بوشهر موکب داشته ایم و در این موکب خدمات مختلفی به زائران ارائه شد که از جمله آنها توزیع ۸ تن سیب درختی و ۲۲۰ لیتر آب لیموی طبیعی بوده است.

وی ضمن تبریک دهه وقف تصریح کرد: پایه گذار وقف مردم هستند و امر پسندیده احسانی ماندگار است و هر کار خیر موقعی ارزشمند است که تداوم داشته باشد و وقف تداوم دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در ماه محرم امسال طرح شمیم حسینی در امامزاده مختار(ع) بویراحمد با مشارکت ۶۸ هیئت مذهبی اجرا شد.طی ایام ولایت و عید غدیر خم امسال با کمک اوقاف و امور خیریه زمینه آزادی ۱۵ زندانی جرائم غیرعمد استان با مبلغ بدهی ۱۵۰ میلیون تومان فراهم شد.

جنتی پور همچنین اضافه کرد: یکی از ویژه برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه منویات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است که ظرفیت سازمان اوقاف به این سمت سوق داده می‌شود و در بسیاری موارد زمینه وقفی در راستای گام دوم انقلاب وارد مرحله تولید شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه وقف صورت گرفته اما اطلاع‌رسانی این اقدامات ضعیف بوده و خوب عمل نکردیم، گفت: در خیلی موارد خدمات سایر دستگاه‌ها نسبت به وقف یک صدم درصد هم نیست اما توسط برخی رسانه‌ها چنان در بوق و کرنا می‌رود که انگار شق‌القمر شده است.

به گزارش ایسنا، از چهارم تا ۱۳ آبان ماه به عنوان دهه وقف نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۸-۰۴ ۲۱:۳۹

خوش بسعادتمون ..؟.