• پنجشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۸ / ۲۲:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98080201258
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

همه چیز درباره راه‌آهن در یک میزگرد تخصصی؛

سوت قطار تا چهار سال آینده در بیرجند شنیده می‌شود

سوت قطار تا چهار سال آینده در بیرجند شنیده می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی به گفته مسئولان، اگر منابع مالی به موقع تامین شود، در چهار سال آینده راه‌آهن بیرجند به یونسی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، 15 مهرماه بود که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی عملیات اجرایی قطعه ۱۶  پروژه احداث راه آهن بیرجند – یونسی به طول  ۳۲ کیلومتر آغاز شد.

پروژه راه آهن شرق کشور دارای چند قطعه است که قطعه اول آن یعنی مسیر مشهد- زاهدان حد فاصل ایستگاه یونسی تا گناباد با مبلغ 542 میلیارد ریال عملیات اجرایی آن مدتی پیش آغاز شده که تاکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این پروژه به طول حدود ۹۰۱ کیلومتر از زاهدان شروع و پس از عبور از عوارض توپوگرافی بالنسبه سخت در حد فاصل شهر زاهدان- سه راهی دشتک و عبور در امتداد بزرگراه زاهدان- زابل به شهر زابل و نقطه صفر مرزی میلک می رسد.

مسیر راه آهن شرق کشور شامل زاهدان_بیرجند- یونسی گناباد است و مسئولان قول داده‌اند تا سال 1404 قطعه 16 این پروژه مسیر بیرجند یونسی به طول 32 کیلومتر به بهره برداری برسد.

قطعه 16 پروژه راه آهن مسیر بیرجند-یونسی دارای 38 ایستگاه است و از این تعداد ایستگاه مسافری 6 دستگاه، ایستگاه تشکیلاتی یک دستگاه و ایستگاه درجه سه 31 دستگاه است.

با  اجرای این پروژه، تجارت و ترانزیت کالا از بندر چابهار به مرز میلک و ماهیرود توسعه یافته و توریسم مذهبی رونق می‌یابد.

 حال امروز میزگرد تخصصی راه آهن خراسان جنوبی با هدف روشن شدن ابعاد مختلف این پروژه با حضور مسئولان مربوطه تشکیل شد.

اختصاص بیش از 20 میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن

سیدکمال الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این میزگرد با اشاره به پروژه راه‌آهن در مسیر بیرجند - یونسی (قطعه ۱۶)، اظهار کرد: مجموع اعتبار این پروژه 90 میلیارد تومان است که طی دو هفته اخیر 20 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار به این قطعه تخصیص یافت.

وی با اشاره به مزایای راه‌آهن برای استان، افزود: اینکه از طریق راه‌آهن می‌توانیم حجم زیادی از کالا و مسافر را جا به جا کنیم و علاوه بر آن مزایای بسیار اقتصادی و سیاسی را نیز دربردارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: جا به جایی کالا و مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت، ایمنی و صرف هزینه کمتر از مزایای دیگر این پروژه است.

میرجعفریان ادامه داد: جابه جایی بار توسط قطار حداقل به میزان دو برابر صرفه‌جویی اقتصادی را نسبت به کامیون دارد.

وی با بیان اینکه کریدور جنوب شرق کشور نقطه اتصال بندر چابهار به کشورهای همسایه شمالی کشور است، افزود: کریدور جنوب شرق یکی از اولویت‌دارترین و استراتژیک‌ترین کریدورهای کشور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: کریدور شرق 901 کیلومتر طول دارد که از این مقدار 420 کیلومتر در خراسان جنوبی واقع شده است.

میرجعفریان با اشاره به نقش استراتژیکی خراسان جنوبی در این کریدور، اظهار کرد: شهرستان طبس ۳۶۰ کیلومتر  به شبکه ریلی اتصال دارد.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی فردوس به جزین نیز به طول ۷۱ کیلومتر نیز آغاز شده که عملیات خاک‌ریزی 10 کیلومتر از آن انجام شده و 18 میلیارد تومان اعتبار امسال برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر ایجاد اشتغال و عمرانی و آبادانی با اجرای این پروژه، اظهار کرد: بحث اتصال مرز ماهیرود به شبکه ریلی را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

میرجعفریان ادامه داد: مسیر کریدور شرق قابلیت جابه جایی مسافر 160 کیلومتر بر ساعت و کالا 120 کیلومتر بر ساعت را به صورت یک خطه داشته و برای آن قابلیت جا به جایی 9.5 تا 10 میلیون تن بار و 3 میلیون نفر مسافر پیش بینی شده است.

 وی افزود: مسیری از این پروژه از زاهدان تا بیرجند توسط فاینانس خارجی و از بیرجند به یونسی توسط فاینانس داخلی پیگیری می‌شود.

تاکید بر بکارگیری توان و تخصص نیروهای بومی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به نیروهای متخصص و عادی در هر فازی از این پروژه بنا به شرایط مختلف و در بخش‌های مختلف نیاز داریم، تصریح کرد: از پیمانکاران توانمند در این پروژه استفاده می‌کنیم.

میرجعفریان ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که از ظرفیت‌های استان در این خصوص به صورت حداکثری بهره ببریم و به نیروی کار بسیار زیادی در این پروژه نیاز داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ا  اگر منابع مالی به موقع تامین شود و شرایط کشور مساعد باشد در چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی خواهیم بود.

میرجعفریان بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: تمام تلاش ما براین است که شرایط را برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران فراهم کنیم.

رونق اقتصادی و اشتغالزایی

مهدی جعفری، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان ‌جنوبی نیز در این میزگرد اظهار کرد: پروژه‌هایی‌که در حوزه راه در استان در دست اجرا است، زمینه اشتغالزایی بسیاری را فراهم خواهد آورد.

وی با تاکید بر رونق اقتصادی با توجه به بخش حمل و نقل، افزود: آغاز دو طرح راه‌آهن به مبلغ ۱۹۰ میلیارد تومان در سال جاری و پنج پروژه باند دوم به طول ۹۰ کیلومتر باعث ایجاد تحولی بزرگ در بخش راه خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن شرق‌ کشور از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، تصریح کرد: گمانه زنی‌ها در مورد اینکه این پروژه ممکن است از مسیر چابهار و زاهدان به سمت کرمان و طبس منحرف شود، صحیح نیست چراکه در این صورت پروژه به صرفه نخواهد بود و از سویی دیگر این پروژه براساس طرح تعریف شده پیش می‌رود.

جعفری ادامه داد: احداث هر کیلومتر ریل به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تنها با اعتبارات دولتی نمی‌توان آن را پیش برد و باید از بخش خصوصی کمک گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه به دلیل اینکه باعث اتصال بخشی بندر چابهار به آسیای میانه و هند و در پی آن افزایش ارتباطات بین‌المللی می‌شود یک پروژه فرااستانی است.

راه‌آهن شرق کشور، جزء پنج راه‌آهن برتر کشور

رضا شرقی، سرپرست راه‌آهن شرق کشور نیز با اشاره به اهمیت این پروژه برای واحدهای تولیدی و صنعتی، گفت: ۳۶۰ کیلومتر از راه‌آهن شرق کشور در محدوده خراسان‌جنوبی(شهرستان طبس) است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر راه‌آهن شرق کشور جزء پنج راه‌آهن برتر کشور است، اظهار کرد: این پروژه تحولی در جابه جایی کالا و مسافر ایجاد خواهد کرد.

سرپرست راه‌آهن شرق کشور با اشاره به حضور متخصصان در این پروژه، بیان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری میزان جابه‌جایی بار توسط شبکه حمل و نقل ریلی شرق کشور ۴.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

شرقی با اشاره به جابه جایی ۱۵۰ هزار مسافر توسط شبکه حمل و نقل راه‌آهن شرق در سال گذشته، افزود: در سال گذشته هشت میلیون تن بار  با احتساب کالای ترانزیت و ۶.۲ میلیون تن بار داخلی توسط شبکه حمل و نقل ریلی شرق کشور حمل شده است.

پیش‌بینی خط ریلی، طرحی که در سند آمایش سرزمینی دیده شد

محمدمهدی خطیب، مشاور استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: سند آمایش سرزمین برای سال ۱۴۱۵ پیش‌بینی شده و اگر شرایط کشور نرمال باشد، قطعا اجرایی خواهد شد.

وی افزود: یکی از بخش‌های سند آمایش سرزمین پیش‌بینی خط ریلی در کریدور شرق کشور بوده که لازم الاجرا برای مدیران استان است.

مجری طرح سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی بیان کرد: براساس بررسی‌های علمی کریدور شمال - جنوب به عنوان بهترین خط انتخاب شده و مجریان سه استان در نحوه اجرای آن هماهنگ هستند.

خطیب ادامه داد: رسانه‌ها نقش مهمی در مطالبه‌گری برای اجرای این پروژه دارند و باید اجرای آن را از مسئولان مطالبه کنند.

وی یادآور شد: پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی برنامه‌ای است که باید اجرا شود و به عنوان مجری طرح آمایش سرزمین همواره این دغدغه را خواهیم داشت تا این برنامه را اجرا کنیم تا شاهد منتفع شدن مردم از بعد رفاهی و اقتصادی باشیم.

امید است تا با تدابیر ویژه مسئولان که برای تحولی بزرگ در حمل و نقل این منطقه گام برداشته‌اند شاهد آینده‌ای روشن از بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و رفاهی برای مردم کویری استان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha