فرامرز سروی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه آنتونوف و هر هواپیمای دیگری باید بتواند ایمنی و رفاه مسافر را در برداشته باشد، اگر این هواپیما مشکلاتی از جمله خدمات پس از فروش، قطعات و... از سوی شرکت سازنده داشته باشد و نتواند رفاه مسافران را تأمین کند نباید به آن اجازه پرواز داد.
وی افزود: هر هواپیمایی که توان پرواز پیدا میکند و صلاحیت پرواز را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ میکند باید ایمنی و رفاه مسافر را بتواند تأمین کند و از سویی دیگر باید ملزومات نگهداری هواپیما را نیز بتواند در خود داشته باشد.
معاون سابق استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی ادامه داد: یکی از ملزومات در زمینه نگهداری هواپیما تأمین به موقع قطعات و خدمات مورد نیاز یک هواپیما و از سوی دیگر باید دستورالعملها و نشریات فنی آن هواپیما دائما به روز شود. به عنوان مثال اگر یک هواپیمای بویینگ یا ایرباس در نقطهای از دنیا با مشکل مواجه شود به سرعت دلیل آن حادثه را بررسی کرده و از طرف سازنده به همه کشورهایی که این هواپیما را دارند نشریات فنی و دستورالعملهای جدیدی را اعلام میکنند که برای پیشگیری از تکرار آن حادثه ضروری است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آنتونوف دیگر توسط سازنده اوکراینی خود ساخته نمیشود و به گفته کارشناسان پشتیبانی فنی مناسبی از آن صورت نمیگیرد، اظهار کرد:اگر این گونه باشد و آنتونوف نتواند پشتیبانی فنی لازم را به ایران ارائه دهد باید خودمان بتوانیم از طریق کارخانههای داخلی مانند شرکت هسا این کار را انجام دهیم در غیر این صورت نباید اجازه پرواز به آنتونوف داده شود.
سروی تصریح کرد: یکی از مهمترین نکاتی که باید در صدور صلاحیت پرواز به آن توجه کرد ایمنی و رفاه مسافر است که باید رعایت شود و اگر این نکات در کنار معیارها و پارامترهای تعمیر و نگهداری مشکلی نداشته باشد یک هواپیما قابلیت پرواز پیدا میکند.
انتهای پیام
نظرات