• یکشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98072115853
  • خبرنگار : 71402

انتقاد معاون اردوغان از سخنان آکینجی علیه عملیات ترکیه

انتقاد معاون اردوغان از سخنان آکینجی علیه عملیات ترکیه

معاون رئیس‌جمهوری ترکیه امروز (یکشنبه) از سخنان رهبر قبرس‌ ترک‌نشین علیه عملیات "ضد تروریستی" کنونی آنکارا در شمال سوریه انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهوری ترکیه در پیامی توییتری نوشت: «من سخنان مصطفی آکینجی را محکوم می‌کنم چون او این حقیقت را نادیده گرفته است که اجرای عملیات چشمه صلح علیه سازمان تروریستی مرگبار پ‌ک‌ک‌-ی‌پ‌د برای ثبات منطقه است.»

او ادامه داد: «تلاش ما در عملیات صلح قبرس به سال ۱۹۷۴ با هدف برقراری صلح و آرامش در این منطقه بود و امروز تلاش ما برای اجرای عملیات چشمه صلح در سوریه با همان نیت انجام می‌شود. سخنان ناخوشایند آکینجی بیانگر نظرات شهروندان قبرس‌ ترک‌نشین نیست.»

ترکیه چهارشنبه گذشته (نهم اکتبر)عملیاتی را تحت عنوان "چشمه صلح" به بهانه پاکسازی شمال سوریه از "عناصر تروریست" آغاز کرده است و مدعی است با "حفظ تمامیت ارضی" سوریه برای امدادرسانی و بازگرداندن آوارگان سوری تلاش می‌کند. آنکارا قصد دارد شمال سوریه، شرق رودخانه فرات را از عوامل حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و گروه‌های وابسته به آن در سوریه شامل یگان‌های مدافع خلق (پ‌ی‌د) و حزب اتحاد دموکراتیک (سوریه) پاکسازی کند.

مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک‌نشین شنبه در فیس‌بوک نوشت: «فکر نمی‌کنم کسی باشد که بد ترکیه را بخواهد یا با خلاص شدن از شر مشکل تروریسم مشکلی داشته باشد. همانطور که قبلا هم گفتم، عملیات صلح (قبرس) در ۱۹۷۴ هم یک جنگ بود و آنچه به راه افتاد حمام خون بود. برای همین بزرگترین امیدم این است که دیپلماسی فورا به جریان بیفتد و گفت‌وگوها آغاز شود. اینکه ساکت مانده بودم، دلیلی بر این نبود که حرفی برای گفتن نداشتم و گاهی شرایط چنان پیچیده می‌شود که نمی‌توانید صرفا با بله یا خیر پاسخ دهید و اگر آنچه شخصی می‌گوید می‌تواند روی شرایط تاثیری بگذارد، سکوت بهتر است. سوال اینجاست که چه چیزی برای ترکیه خوب است و کسانی که در ترکیه زندگی می‌کنند، قطعا می‌توانند به آن پاسخ دهند.»

او در ادامه نوشت: «از دیدگاه من، آینده‌ شاد و مسالمت‌آمیز برای ترکیه از طریق گفت‌وگو میان ترک‌ها، کردها و عرب‌ها و کل مردم این منطقه ممکن است. باید وضعیتی در سوریه، در داخل تمامیت ارضی آن ایجاد شود تا از مرزهایش حمایت کند و ترکیه بتواند در مرزهای خودش احساس امنیت داشته باشد. برای همین بازسازی روابط ترکیه – سوریه در اسرع وقت ضرورت دارد و همچنین امیدوارم روابط ترکیه با مصر و دیگر کشورهای این منطقه هم ارتقا یابد. ترکیه‌ای که مبارزه نکند اما با اتحادیه اروپا همکاری داشته باشد، بهترین گزینه است. نمی‌خواهم هیچ جامعه‌ای با درد جنگ زندگی کند.»

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha