به گزارش ایسنا، حالا که تکنولوژی در همهجا رسوخ کرده، مردم دور صندوق جادویی خیمهشببازی جمع میشوند و خیره به عروسکهایی نگاه میکنند که با نخ تکان میخورد. در همین حال، مرشد هم قصهای تعریف میکند.
خیمهشببازی، در گذشته به «شب بازی» معروف بوده است. عروسکهای این نمایش، روسری و شلیته و چاقچور به تن دارند و یا کلاه نمد و پیراهن قرمز و شلواری گشاد و سیاه. نمایشهای خیمهشببازی یا با عروسکهای دستکشی اجرا میشوند و یا با نخ و سیم از بالا به حرکت درمیآیند و در خیمه ولوله بر پا میکنند. شخصیتهای شناختهشدهای هم دارند؛ پهلوان کچل، پهلوانپنبه، عروس، دیو و مهمتر از همه شخصیت مبارک.
مرشد، با تنبک و دایره کنار خیمه آواز محلی میخواند و گفتههای سوتکوار عروسکها که نامفهوم و خندهدار است، برای مخاطبان تکرار و ترجمه میکند تا تماشاگر معنی آن را بفهمد.
تئاتر خیمهشببازی «مبارک در جنگل سیاه» از سوی خانه کودک وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت روز جهانی کودک تا 18 مهرماه اجرا شد. حین اجرای این نمایش، کودکان به همراه والدینشان بر صندلیهای کوچک سبزرنگ مینشستند و در تاریکی، خیره به صندوق قرمز جادویی میشدند تا مبارک که تنه درختی را از جا کنده، به اشتباه خودش پی ببرد و در نبردی با دیو جنگل سیاه، تاوان عمل اشتباهش را بدهد، سپس با کمک پهلوانپنبه دیو را شکست دهد تا بتواند با دختر مورد علاقهاش ازدواج کند.
مجتبی طالبی، کارگردان تئاتر خیمهشببازی «مبارک در جنگل سیاه» با اشاره به قدمت خیمهشببازی در ایران و بهویژه در عصر ناصری میگوید: نمایش عروسکی «مبارک در جنگل سیاه» با استفاده از عروسکهای مایونت نخی برای اولین بار در شهر اصفهان اجرا میشود. در گذشته اجرای خیمهشببازی با عروسکهای دستکشی بوده و این اولین اجرای خیمهشببازی با عروسکهای نخی است.
او که از سال 1375 وارد عرصه هنرهای نمایشی شده، ادامه میدهد: در تئاتر «مبارک در جنگل سیاه» پیامهای شهروندی ازجمله اهمیت محیطزیست، تحصیل و ... به مخاطب منتقل میشود.
این هنرمند تصریح میکند: محوریت داستانهای آیینی سنتی، شخصیت مبارک است که اپیزودها را به هم پیوند میدهد. نمایشهای آیینی سنتی، در فرهنگ ما سابقه طولانی دارد و متأسفانه به بوته فراموشی سپردهشده است. خیمهشببازی، خمره بازی، صندوق بازی، کچلک بازی و بقالبازی نیز از انواع نمایشهای آیینی سنتی است.
انتهای پیام
نظرات