امیرعلی ابوالفتح ، در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه تحریم پیش از این بانک مرکزی ایران مربوط به برنامه هستهای کشور بود، ادامه داد: تحریمهایی که روز جمعه علیه بانک مرکزی اعمال شد بر پایه فرمان اجرایی 13224 صورت گرفته و بر اساس این موضوع بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی به اتهام تلاش برای تامین مالی گروههای تروریستی که در بیانیه خزانهداری آمریکا از حزب الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد شده تحریم شده است.
وی در تبیین تفاوت این دو تحریم گفت: اگر پیش از این کسی متهم به ارتباط با بانک مرکزی ایران میشد این اتهام مربوط به کمک به برنامه هستهای ایران بود ولی تحریمهای جدید به موضوع تروریسم اختصاص دارد و قطعا برای اشخاص حقیقی و همچنین کشورها سخت و ناگوار است که متهم به همکاری با تروریسم شوند.
ابوالفتح با بیان اینکه تحریمهای هستهای را رئیس جمهور آمریکا میتوانست به حالت تعلیق درآورد، ادامه داد: اما تحریمهایی که به اسم کمک به گروههای تروریستی اعمال میشود تعلیق و یا لغو آن در اختیار رئیس جمهور نیست و تصمیم گیری در این زمینه بر عهده کنگره است. البته رئیسجمهور میتواند طی نامهای که به کنگره ارسال میکند درخواست کند که به مدت 30 روز این تحریمها بر اساس دلایلی که اعلام میکند لغو شود و در آن صورت کنگره میتواند در ارتباط با پذیرش این درخواست یا رد آن تصمیم گیری کند.
این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه با رفتن ترامپ و آمدن رئیس جمهوری که به برجام بپیوندد همچنان تحریمهای مربوط به حمایت از گروههای تروریستی باقی میماند و رئیسجمهور فاقد اختیار در این زمینه است، خاطرنشان کرد : در واقع این تحریمها باعث میشود تا بانک مرکزی تا آینده نامعلومی در فهرست تحریمها باقی بماند ، مگر اینکه کنگره با رفع آن موافقت کند که این موضوع نیز با توجه به مواضع ضد ایرانی اعضای کنگره به راحتی امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه این تحریمها بر خرید دارو، مواد غذایی و پزشکی ایران تاثیر منفی میگذارد، گفت: به نظر میرسد که بر اساس این تحریمها برنامههایی چون اینسکتس و اعطای خط اعتباری 15 میلیارد دلاری از اساس امکان اجرایی نداشته باشد؛ چرا که در صورت تعامل بانکهای اروپایی با بانکهای مرکزی ایران آنها متهم به همکاری و حمایت از گروههای تروریستی میشوند.
انتهای پیام
نظرات