به گزارش ایسنا، بنابر اعلام هلدینگ هزاردستان، مدیرعامل هلدینگ هزاردستان در نشست خبری نقشه و مسیریاب فارسی بلد با اشاره به اینکه نقاط پرمراجعه در این برنامه چهار برابر گوگلمپ در ایران است گفت:« با کنترل هوشمند دوربینهای راهنمایی رانندگی و مسیریابی ترکیبی حمل و نقل عمومی میتوان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.»
رویداد خبری بلد، پرنصبترین نقشه و مسیریاب فارسی ، روز سهشنبه ۲۶ شهریور با حضور خبرنگاران حوزه فناوری و شهری در حالی برگزار شد، که تا چند روز دیگر و با شروع رسمی مدارس و دانشگاهها و آغاز پاییز به طور حتم با موج جدیدی از عبور و مرور خودروها در سطح شهر روبرو خواهیم بود.
حسام میرآرمندهی در این مراسم گفت: «بلد اولین اپلیکیشن نقشه و مسیریابی است که با تکیه بر توان تکنولوژیک و دانش تیم فنی، توانسته اطلاعات شهری را به شکل هوشمندانهای جمعآوری کند و در اختیار کاربران قرار دهد.»
به گفته وی «بلد، با بیش از۶۵۰ هزار نقطه پرمراجعه بزرگترین منبع poi کشور است.»
میرآرمندهی گفت: «روش کار بلد اینگونه است که به ازای هر دو نقطهای که کاربر تعیین میکند چند مسیر پیشنهاد میدهد. برای این کار طرحهای کاهش آلودگی و طرح ترافیک درنظر گرفته شده که با تمایز رنگها این مناطق نشان میشود. همچنین ترافیک لحظهای شهر هم با کمک افرادی که از مسیریاب آنلاین استفاده میکنند جمع آوری میشود. از سوی دیگر همکاریهای مشترکی هم با نیروی انتظامی و شهرداری خواهیم داشت که منابع ما برای تخمین وضعیت رسیدن افراد به مقصد خواهند بود.»
تهران یکی از پنج شهر نامناسب دنیا از نظر جابهجایی
طبق گفته مدیرعامل هلدینگ هزاردستان در حال حاضر مجموع ترافیک روزانه مصرفی توسط کاربران بلد دو ترابایت است.
به گفته وی تهران از نظر شاخص جابهجایی جزء پنج شهر ضعیف و بغداد بدترین است و هنک کنگ، آمستردام و استکهلم از بهترین وضعیت برخوردارند. با کمک هوش مصنوعی و همکاری پلیس و شهرداری میتوان زمینهای برای افزایش این شاخص فراهم کرد. «در حالی که امروزه دوربینهای شهری مثل نیایش یا ولیعصر حتی هم زمان به همدیگر متصل نشدهاند، با هوش مصنوعی در شهرهای چین این شاخصها را بهبود دادهاند.»
نرمافزار«بلد» علاوه بر خودروهای مجهز به دوربین بر مشارکت کاربران بیشتر حساب میکند تا poiها و همچنین دقت مسیریابی و ترافیک را افزایش دهد. به گفته آرمندهی این اطلاعات شامل «تصادفها، دوربینهای کنترل سرعت و کنترل ترافیک هم میشود چرا که برخی از آنها بسیار سریع جابهجا میشوند، تغییر میکنند و به همین دلیل مشارکت کاربران میتواند اطلاعات به روزتری ارائه کند.»
مسیریابی ترکیبی، ویژگی متمایز بلد
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان یکی از ویژگی متمایز این برنامه را حمل و نقل عمومی ترکیبی دانست. او گفت: «اگرچه شهرداری سایتهای جدا از یکدیگری برای تاکسی، اتوبوس و مترو دارد که ساعتها و مسیرها را مشخص کرده اما در بلد مسیرهای پیشنهادی شامل ترکیب پیادهروی، خطوط مترو، تاکسی و اتوبوس میشود.»
او در توضیح poi یا نقاط پرمراجعه در بلد اظهار کرد: «وقتی در در یک محله هستیم میتوانیم شهرها یا محلات دیگر را هم جستوجو کنیم که فقط با تغییر دادن نقشه و گشتن در آن نقطه قابل دسترس میشود. ما تصاویری از نقاط پرمراجعه با ماشینهای تصویربرداری به دست آوردیم که از مراکز استانها شروع شده و به همه کشور تسری مییابد. افراد و کاربران میتوانند اطلاعات را اصلاح یا موارد خلاف واقع را گزارش و همچنین مکانهایی را که به تازگی تاسیس شدهاند با مشارکت کاربرها اضافه کنند.»
امکانات بومی بلد
یکی از امکانات بومی که در سایت بلد اضافه شده شناسایی نقاط پرخطر تهران بوده است.
به گفته میرآرمندهی در جریان سیلی که فروردین سال ۱۳۹۸ رخ داد مناطق پر خطر تهران در نقشه اضافه و اطلاعرسانی شد که در شرایط پرخطر میتواند منجر به نجات جان افراد شود.
دستیار صوتی امکان دیگری است که از مدتی قبل با کمک فنآوری و هوش مصنوعی برای آن تلاش شده است. میرآرمندهی اظهار کرد:« ما به زودی تبدیل صوت به متن و برعکس را جایگزین میکنیم. همچنین در صداهای استودیویی زبانهای ترکی، و به زودی عربی و کردی را هم استفاده میکنیم تا کاربران دستیار صوتی همزبان خودشان را داشته باشند.»
تا به حال ۱۵۰ میلیون مسیر پیشنهاد دادهایم
در ادامه این برنامه محمد رازقی مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی در نقشه و مسیریاب بلد، به مسیریابی ترکیبی و پشتیبانی همزمان از تمامی خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی در این سرویس اشاره کرد. او درباره نسخه آزمایشی حمل و نقل عمومی بلد گفت:«در حال حاضر برای انتخاب بهترین مسیر ۱۵۰ میلیون مسیر راه به کاربران پیشنهاد داده شده اما امروزه دیگر فقط به مسیریابی فکر نمیکنیم و دنبال گسترش آن هستیم. چرا که با تمرکز بر مسیریابی نیمی از افراد را که در حال استفاده از حمل و نقل عمومی هستند از دست میدهیم.»
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مردم در تهران از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند گفت: «این عدد در سند توسعه شهری باید به ۷۵ درصد برسد. در سالهای اخیر این عدد تغییر چندانی نداشته که دلایل متعددی داشته است. اتوبوسها در تهران پنج هزار کیلومتر و تاکسیها مجموعا ۱۲ هزار کیلومتر در روز طی میکنند. این موضوع به ما می گوید که فقط با استفاده از این دو میتوانیم مسیریابی مناسبی برای افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند انجام دهیم.»
چرا از سیستم حمل و نقل کمتر استفاده میشود؟
رازقی با بیان اینکه به ازای هر عضو خانواده که از وسیله شخصی رو به عمومی می آورد ۳۰ درصد تولید کربن کاهش می یابد، گفت:« یکی از دلایل استفاده کمتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی پیچیدگی این مسیریابی است چراکه هیچ کسی نمیتواند همه ایستگاهها و خطیها را به یاد داشته باشد. دلیل دیگر آن به نقایص پوشش مترو در شهر برمیگردد. همچنین برنامه زمانی مترو یا اتوبوس معمولا کمتر رعایت میشود و نمیتوان روی آن حسابی باز کرد. سیستم حمل و نقل عمومی بلد ممکن است این مشکلات را تا حدودی رفع کند..»
مسئولان بلد معتقدند این نرمافزار از کامل ترین پشتیبانی برای وسایل حمل و نقل عمومی در تهران برخوردار است که شامل هزار و ۲۸۸ خط تاکسی، ۵۴۷ خط اتوبوس و هفت خط مترو میشود. بخش بزرگی از این اطلاعات به کمک جمعسپاری به تکمیل خواهد شد و قرار است وسایل حمل و نقل جدیدی مانند تاکسیهای گردشی یا دوچرخههای اشتراکی هم به این نرمافزار اضافه شود.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات