به گزارش ایسنا، این بار اما نه تنها دغدغه افزایش قیمتها بلکه داستان تکراری گرفتن وجه ثبتنام در مدارس دولتی چالشی است که والدین را درگیر خود کرده وعدهای که وزارت آموزش و پرورش سالهاست آن را مطرح میکند و هر گونه دریافت وجه در هنگام ثبتنام را غیرقانونی اعلام کرد اما در عمل به این تبصره و ماده قانونی در مدارس توجه نمیشود که این یک روی سکه است.
روی دیگر سکه اما کمکهای مردمی به مدارس بوده که اجباری است و تنها لقب اختیاری را یدک میکشد. اجبار خانوادهها برای پرداخت وجوهی هنگام و یا پس از ثبتنام به حساب مدارس دردسر دیگر والدینی است که به دلایل مالی قید ثبت نام در مدارس غیردولتی را زده و دلخوش به اعتبار و وعده آموزش و پرورش فرزندان خود را راهی مدارس دولتی کرده اند .
از طرف دیگر مدارس دولتی نیز بهدلیل کمبود بودجه و اعتبار، همواره و همه ساله حتی در تهیه کوچکترین ملزومات خود با مشکل مواجه بوده و چارهای جز پناه بردن به جیب والدین دانشآموزان ندارند.
نوک پیکان تمامی این مشکلات و گلایهها تنها متوجه مسئولان آموزش و پرورش است که بارها و بارها در سخنان خود بر ارتقاء سطح کیفی نظام تعلیم و تربیت تاکید کردند اما در عمل نه تنها اتفاق شایان توجهی رخ نداده بلکه چالشهای جدیدی نیز بوجود آمده است.
مشکلات معلمان تمامی ندارد
یکی از معلمان مدارس ابتدائی مازندران در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بعضی خانوادهها در تربیت فرزندانشان با معلمان همکاری نمیکنند، اظهار کرد: تک فرزند بودن خانوادهها موجب شده که برخی از والدین تا حدودی نسبت به برخورد معلمان حساسیتهای خاصی داشته و در برخی مواقع شاهدیم والدین اشتباهات فرزندان خود را قبول نکرده و در رفع این مشکل با معلمان مدرسه همکاری نمیکنند.
وی تصریح کرد: اکثر خانوادهها به علت مشکلات و مشغلات زندگی پیگیر تحصیل فرزندان خود آنطور که باید، نیستند.
این معلم ابتدایی تعداد زیاد دانشآموزان در کلاسها را یکی دیگر از مشکلات معلمان عنوان و اظهار کرد: گاهی تا ۳۸ دانشآموز در یک کلاس جای میگیرند که علل آن انتقال دانشآموزان از روستاها به شهر، کمبود معلم ابتدایی در مدارس، کم بودن تعداد کلاسها و فضای آموزشی و نبود بودجه جهت ساخت مدارس جدید است.
این معلم مدرسه یکی از اشتباهات خانوادهها در روستا را فرستادن فرزندان به مدارس شهری دانست و با بیان مزایای تحصیل در روستا گفت: در روستاها معلمان باتجربهتر و با سابقهتری تدریس میکنند و تعداد دانشآموزان در کلاسها نیز به مراتب کمتر بوده که این خود موجب صرف وقت زیاد معلمان برای هر یک از دانشآموزان میشود.
وی با بیان اینکه انتخاب معلمان برای تدریس در مقاطع پایه به نظر مدیر مدرسه بستگی دارد، خاطرنشان کرد: برخی مدارس بهدلیل کمبود معلم، از یک معلم تازه وارد در پایه اول دبستان استفاده میکنند که هیچ تجربه کاری نداشته و این اقدام یک اشتباه بزرگ در سیستم آموزش و پرورش استان است.
این معلم ابتدایی نبود آزمایشگاه، زمین و امکانات ورزشی، نبود فضای سبز و کلاسهای کوچک را از جمله مشکلات مدارس ابتدایی ذکر کرد و افزود: آموزش ندیدن معلمان برای استفاده از کیتهای آموزشی علوم و ریاضی که از سوی آموزش و پرورش به مدارس داده میشوند و حتی نبود جزوه آموزشی در این زمینه یکی دیگر از دستورالعملهای فاقد زمینه اجرایی در مدارس است و در نهایت اکثر این کیتها بدون استفاده میمانند.
وی از نبودمعلم ورزش و هنر در برخی مدارس ابتدایی خبر داد و بیان کرد: متاسفانه بهدلیل کمبود معلم در برخی مدارس یک معلم تدریس چندین دروس را بر عهده دارد.
این معلم مدرسه ابتدایی همچنین تعداد سرویسهای بهداشتی نسبت به جمعیت مدارس را ناکافی دانست و یادآور شد: آبخوری مدارس بلند و فاصلهاش از شیر آب زیاد است که مناسب سن دانشآموزان ابتدایی نیست.
مهمترین مشکل مدارس دولتی نبود بودجه و اعتبار است
یکی از معاونان مدارس دولتی مهمترین مشکل این مدارس را نبود بودجه و اعتبار بیان کرد و گفت: متاسفانه مدارس دولتی هیچ ردیف اعتباری ندارند و خود مسئولان مدرسه نمیدانند چگونه هزینههای مدرسه را تامین کنند.
وی هزینه دریافتی مدارس دولتی از اولیاء دانشآموزان در زمان ثبتنام را جهت پوشش کمبود نقدینگی برای اداره مدرسه عنوان کرد و در ادامه با اشاره به مشکلات مدارس دولتی سطح استان افزود: کمبود تجهیزات، امکانات ورزشی و آزمایشگاهی چالشهایی است که دانشآموزان با آن روبرو هستند که باید مسئولان ذیربط این موارد را مد نظر داشته باشند.
اجبار پرداخت هزینه به مدرسه با دادن پاکتهای کمک
یکی از والدین دانشآموزان که فرزندانش در مقاطع راهنمایی و دبیرستان تحصیل میکنند، با ابراز تاسف از برگزاری کلاسهای خصوصی اکثر معلمان در بیرون از مدرسه تصریح کرد: توجه ناکافی معلمان در کلاس درس موجب شده که والدین به ناچار دانشآموزان را برای گرفتن نمره به کلاس خصوصی معلم مورد نظر بفرستند.
وی ضمن گلایه از آموزش و پرورش در خصوص دریافت وجه هنگام ثبتنام اظهار کرد: بارها آموزش و پرورش در رسانهها اعلام کرده که هیچ هزینهای در مدارس دولتی نباید پرداخت شود ولی در عمل شاهدیم که دستاندرکاران مدارس شرط ثبتنام دانشآموزان را پرداخت حق ثبتنام از سوی والدین اعلام میکنند.
این اولیای دانشآموز همچنین با اشاره به توزیع پاکتهای کمک به مدرسه بین دانشآموزان، بیان کرد: در طول سال پاکتهایی جهت کمک به مدرسه بین دانشآموزان توزیع میشود که نکتهی جالب توجه آن اجبار در این کمکها توسط مدرسه به والدین است.
برخی معلمان توجه ویژه به قشر خاصی از شاگردان دارند
خانمی که فرزندش در دورهی راهنمایی تحصیل میکند ضمن گلایه از بیاحترامی برخی معلمان در مدارس، گفت: دانشآموزان در مقطع راهنمایی در دوره بلوغ خود بهسر میبرند و معلمان باید از حرفهای توهینآمیز و ضربه به شخصیت دانشآموزان خودداری کنند.
وی دیگر مشکلات دانشآموزان را تدریس چندین درس توسط یک معلم، نبود امکانات ورزشی در مدارس، استفاده نکردن برخی مدارس از آزمایشگاه عنوان و تاکید کرد: برخی معلمان توجه ویژه به قشر خاصی از شاگردان دارند و به سوالات دیگر دانشآموزان پاسخ نمیدهند که این یکی دیگر از چالشهای تحصیل فرزندان به شمار میرود.
گزارش از: معصومه مریخ خبرنگار ایسنا منطقه مازندران
انتهای پیام
نظرات