مهدی دادفر در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه دغدغه دولت برای ممنوعیت واردات خودرو مشکل ارزبری واردات بود، اظهار کرد: ما چهار پیشنهاد در خصوص واردات خودرو بدون خروج ارز به دولت ارائه کردهایم تا شرکتهای واردکننده خودرو به تعطیلی کشیده نشوند. نخستین راه برای واردات خودرو آن هم بدون خروج ارز، سرمایه شرکتهای نمایندگی در خارج از کشور است که این شرکتها میتوانند تجهیزات و امکانات خود را بفروشند و تبدیل به خودرو کنند تا کسب و کارشان فعال شود.
وی افزود: همچنین راه دیگر، استفاده از سرمایههای مردمی است که در خارج از کشور زندگی میکنند؛ به طور مثال ایرانیهایی که در خارج از کشور صاحب ارز هستند، با ارز خود خودرو خریداری کنند و مابه ازای آن ریال دریافت کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خرید اعتباری از شرکتهای تولیدکننده خودرو سومین راه برای واردات خودرو بدون خروج ارز است، گفت: چنین شرکتهایی قابلیت این را دارند که دو تا سه سال به شرکتهای نمایندگی داخل کشور اعتباری خودرو داده و هیچ پولی دریافت نکنند، چراکه میخواهند بازار خود را در ایران به هر قیمتی حفظ کنند.
وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که بخشی از پولهای دپو شده حاصل از صادرات نفت که به دلیل تحریم در برخی کشورها مانده است را، از طریق خودرو به کشور برگردانیم تا کار فعالان حوزه خودرو از ریشه کنده نشود.
او در رابطه با خودروهای متوقف در گمرک، اظهار کرد: نامههایی جداگانه به معاون اقتصادی رییسجمهوری، معاون اول رییسجمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان زده شده که ضمن آنها انجمن خواستار تمدید و تسریع در پیگیری مصوبه ترخیص خودروهای باقیمانده در گمرکات شده است.
دادفر خاطرنشان کرد: ما به صورت رسمی مکاتبه و درخواست تمدید ترخیص را کردهایم اما متاسفانه هیچ جوابی به ما داده نشده است. اکنون این خودروها به سبب تصمیم یک شبه، دو سال و نیم است که در گمرک مانده است و هزینه زیادی برای مالکان خود به وجود آوردهاند. این در حالی است که استهلاک این خودروها پس از گذشت دو سال از مدل ساخت، باعث به وجود آمدن ضرر بسیاری برای مالکان آن شده است.
انتهای پیام
نظرات