• پنجشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98060703575
  • خبرنگار : 71616

تاثیر بازداشت‌های اخیر بر بازار خودرو

تاثیر بازداشت‌های اخیر بر بازار خودرو

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، بازداشت‌های اخیر در این صنعت تاثیری بر بازار خودرو نداشته است.

امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر بنده بازداشت‌های اخیر در ایران‌خودرو و سایپا باعث کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو نشده است؛ چراکه در حقیقت در صنعت خودرو هر اتفاقی که بخواهد بیفتد، زمان‌بر خواهد بود. اینکه قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت، مدتی نیاز داشت تا مجددا به شرایط سابق خود بازگشته و با روند  کاهشی، به قیمت‌های واقعی نزدیک شود.

وی افزود: در دو ماه اخیر قیمت ارز به ثبات رسیده و کاهش نیز داشته، که باعث ثبات بازارهای سرمایه‌ای از جمله بازار خودرو نیز شده و نگرانی‌های سرمایه‌گذاری را پایین آورده است.

کاکایی  یادآور شد: قبلا هم بارها گفتیم که یکی از دلایل اصلی قیمت بالای خودرو در بازار این است که بازار خودرو جزو بازارهای سودآور است؛ بنابراین با توجه به ثباتی که در بازار ایجاد شده، تمایل به این حوزه و در حقیقت تقاضای کاذب را کاهش داده است. از سوی دیگر در همین یک ماه اخیر خودروسازان بیشتر بر تولید تجاری خودرو تمرکز کردند تا تولید را خود را به دست مصرف‌کننده و مشتری واقعی برسانند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: علاوه بر این با توجه به ایام پیش‌رو بازار به سمت رکود کامل پیش خواهد رفت؛ بنابراین سرمایه جدیدی به سمت بازار خودرو سوق پیدا نمی‌کند. اینکه قیمت خودرو مقداری کاهش پیدا کرده است، در خودروهای خارجی که قیمت‌ها حتما باید کاهشی می‌بود؛ چراکه نرخ ارز کاهشی بوده است و در خودروهای داخلی نیز چندان کاهش چشمگیری رخ نداده است و در حقیقت بیشتر جو روانی بوده و ربطی به بازداشت مدیران خودروسازی نداشته است و تغییر مدیران پارامتر تاثیرگذاری بر قیمت‌ها نیست. اینکه فسادی رخ داده یا خیر باعث نخواهد شد که شرایط بازار بهتر شود یا بدتر!

وی پیش‌بینی کرد: چنانچه نرخ ارز در ماه‌های آینده نیز ثبات داشته باشد، در یکی دو ماه آینده کاهش بیشتر قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود اما باید گفت که نمی‌توان همه موارد را به نرخ ارز ارتباط  داد. به طور مثال برای خودرو پراید، قیمت ۵۰ میلیون تومان، بالا و دارای حباب است. باید در نظر گرفت که حاشیه‌های بازار، ناشی از سودجویی‌های سرمایه‌گذاری‌ها است اما از یک حدی هم بیشتر نمی‌توان قیمت‌ها را کاهش داد.

کاکایی در رابطه با جلوگیری از فروش به صورت انحصاری و عمده‌فروشی پس از اتفاقات اخیر در دو خودروسازی بزرگ، تصریح کرد: در یک مقطعی در سال ۱۳۹۶ که خرید و فروش چندان هم زیاد نبود، کمی از فروش به صورت انحصاری و عمده وجود داشت که در آن زمان تخلف هم نبود اما در سال ۱۳۹۷ ظاهرا تخلفاتی صورت گرفت. در مورد ایران‌خودرو مطمئن هستم که از سال گذشته سیستم‌های فناوری اطلاعات پیشرفته به کار گرفته شده و فروش به صورت بسته و انحصاری، تقریبا غیرممکن بوده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۷ ۱۱:۰۹

1-باید سند خودرو از شرکت تحویل دهند فقط بنام خریدار اول که ثبت نام کرده باشد و هرگونه انتقال از قبیل کارت ماشین، کارت سوخت و سند ماشین به غیر ممنوع باشد 2- درصورت خرید و فروش خودروی صفر باید مالیات سنگین وضع شود اگر چنین شود آنگاه عده ای به فکر واسطه گری و ثبت نام خودرو برای کسب سود نخواهند بود و فقط مصرف کننده واقعی برای خودرو ثبت نام خواهد کرد. آن هم به نیت مصرف، بنابراین باید جلوی این رانت بسیار غلط گرفته شود 3- خرید و فروش خودروی صفر بعد از یک سال امکان پذبر باشد تا فقط مصرف کنند گان واقعی برای خرید ماشین ثبت نام کنند 4- نمایندگی های خودرو در ایران متاسفانه واسطه و دلال خرید و فروش خودرو شده اند. باید از این کار غلط و واسطه گری این نمایند گی ها به شدت جلوگیری کرد تا این نمایندگی ها خودرو صفر کیلومتر افراد را بصورت امانی نفروشند. البته الان این کار را متاسفانه انجام می دهند. از نظر اقتصادی این بدترین فعالیت در حوزه خرید و فروش خودرو و بدترین کار برای گرانی خود رو می باشد 5-انباشت خود رو در پارکینگ ها احتکار نوعی کالا در شرایط کنونی محسوب شود و با شدت با عاملان آن برخورد و خودروی انبارشده و احتکار شده به نفع مشتریان توقیف شود. خودرو یا برای مصرف است یا برای سود بیشتر و اگر نیت بر هم زدن بازار و سود و رانت باشد باید برخورد و اعلام شود هیچ پارکینگی حق پارک ماشین صفر کیلومتر به مدت دو روز بیشتر ندارد تا سوداگران دست از سوداگری بردارند. نظارت و برخورد راه حل مشکل بازار است. اگر خودرو برای مصرف کننده واقعی است پس در پارکینگ ها چرا انباشت شده اند؟ *** الزاما باید برای همه شرکت های تولید کننده خود رو و حتی ماشین های وارداتی هم مصداق پیدا کند

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۷ ۲۱:۵۵

آقای پروفسور مثلا اگه یکی یه ماشین نو خریده و حالا به دلیلی بعد از دوسه ماه به خاک سیاه نشسته و ناچاره بفروشه که مشکلشو حل کنه با این ایده قشنگ شما باید چه خاکی تو سرش کنه؟

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۷ ۱۱:۲۱

در هیچ جای دنیا و هیچ موضوعی، با بگیر و ببند درست نمیشه که هیچ خراب تر هم میشه. حالا بشینید و ببینید

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۷ ۱۵:۰۳

بنظرم باید بگیرند و ببندند و خوب هم بگیرند اگر دزد را نگیرند ! اگر قاتل را نگیرند و نبندند ! اگر وارد کنند، غیر قانونی را نگیرند !! اگر احتکار گر را نگیرند! اگر افرادی که سرمایه مردم را به باد داده اند نگیرند و محاکمه نکنند. اگر کسانی که بنام خصوصی سازی سرمایه مملکت را به تاراج دادند نگیرند، کشور اداره نمیشه اگر سلطان سکه را نگیرند سلطان قیر را نگیرند اگر سلطان کاغذ را نگیرند پس چه میشه اگر کسانیکه کود کشاورزی را احتکار می کنند و ارز کشور را به تاراج می برند نگیرند و نبندند پس چی میشه