• چهارشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98053014403
  • خبرنگار : 71093

چگونه سرمایه‌گذاران را به بازار سرمایه جذب کنیم؟

چگونه سرمایه‌گذاران را به بازار سرمایه جذب کنیم؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی درست در این بازار، گفت: با شناخت ابزارهای مختلف مالی می‌توان همه افراد جامعه را که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند به نحوی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تشویق کرد؛ باید بدانیم که در زمان‌های عدم رونق نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور کم نیست.

علی جبل‌عاملی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه در حال حاضر که بازار با رشد مواجه شده چطور می‌توان سرمایه‌های خرد مردم عادی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد به نحوی که هم مردم عادی از سرمایه‌گذاری در این بازار منتفع شوند و هم نقدینگی جدید به بازار بیاید؟ اظهار کرد: هنگامی که در سطح جامعه صحبت از بازار سرمایه می‌شود، شاید در ابتدا کسب سود از طریق خرید و فروش سهام به ذهن متبادر شود، در حالیکه تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری در این بازار به حدی است که شامل روش‌های متعددی بوده و تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به ابزارهای مالی مختلفی که در بازار سرمایه وجود دارد، بیان کرد: هر فردی، در هرسنی و در هر نقطه‌ای از کشور با هر میزان سرمایه، تأکید می‌کنم با هر مبلغی از ۱۰۰ هزار تا میلیاردها تومان، می‌تواند در این بازار اقدام به سرمایه‌گذاری کند. این روش‌های مختلف که برخی بدون ریسک و برخی دیگر توأم با ریسک هستند طبیعتا بازده انتظاری متفاوتی را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند و تمامی سطوح ریسک‌پذیری افراد را دربر می‌گیرد، یعنی می‌توانید تمامی افراد جامعه را که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند به نحوی به سرمایه‌گذاری در این بازار تشویق کنید.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گاهی اوقات شنیده می‌شود که نباید مردم را با تبلیغات و استفاده از رسانه‌ها به سرمایه‌گذاری تشویق کرد، چراکه ممکن است در اثر نوسانات بازار متحمل زیان شوند و بعدا دردسر می‌شود، این حرف درست نیست، چراکه می‌بایست در کنار تبلیغات، فرهنگ‌سازی و آموزش در خصوص مفهوم ریسک و بازده و نیز رابطه این دومفهوم با یکدیگر برای مردم صورت بگیرد و با توضیح ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری از جمله صندق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، مختلط، در سهام، سبدهای سرمایه‌گذاری و غیره برای هر ذائقه ریسک محصول مناسب را معرفی کرد.

جبل عاملی ادامه داد: این وظیفه از یک سو متوجه نهادهای ناظر و از سوی دیگر به عهده نهادهای مالی است که مستقیما با مشتریان در تماس هستند. نهادهای ناظر مسئول معرفی و آموزش این مفاهیم در رسانه‌های جمعی و سطح جامعه هستند و نهادهای مالی متولی آموزش مستقیم و نیز ارائه مشاوره دقیق و صحیح به مشتریان و مخاطبان خود. این امر هم محدود به زمان رونق بازار نیست حتی در زمان‌های تعادل یا عدم رونق نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور کم نیست. نباید از مشارکت آحاد مردم ترسید، البته هیجان بی مورد هم نباید ایجاد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر نیاز به فرهنگ‌سازی درست برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد، گفت: روال منطقی آن چیزی است که در کشورهای پیشرفته در قبال سرمایه گذاران انجام می‌شود، یعنی فرهنگ‌سازی، آموزش و مشاوره صحیح. یادمان باشد که در میان بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری مانند ارز، مسکن و طلا تنها بازار شفاف و قانونمند که به بخش واقعی اقتصاد کمک می‌کند و منجر به هدایت و کنترل نقدینگی می‌شود، بازار سرمایه است و این مدعا در بررسی عملکرد تأمین مالی و حضور شرکت‌های در بورس طی این چند سال که از تصویب قانون بازار اوراق بهادار می‌گذرد قابل اثبات است.

جبل عاملی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بیشتر در جامعه رواج داد تا عامه مردم با آن آشنا شوند، بیان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری را باید به عنوان واسطه‌ای برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم مردم در بورس و اوراق بهادار دانست. ابزاری که با توجه به تنوع تعدادی و محتوایی آن طیف وسیعی از سلایق را شامل می‌شود از صندوق درآمد ثابت بدون ریسک با پرداخت ماهانه تا صندوق در سهام با رشد سریع و البته ریسک بیشتر. امکان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از ۱۰۰ هزار تومان تا میلیاردها تومان فراهم شده و می‌تواند نقدینگی درخوری را جذب کرده و در اختیار ناشران اوراق بدهی جهت تأمین مالی شرکت‌های تولیدی و خدماتی و حتی سازمان‌ها و پروژه‌های دولتی کند.

جبل عاملی اضافه کرد: در حال حاضر در حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان منابع در این صندوق ها بوسیله نهادهای مالی معتمد سازمان بورس اوراق بهادار مدیریت می‌شود که عمده این منابع در بخش واقعی اقتصاد صرف تأمین مالی بلند مدت پروژه‌ها و سرمایه در گردش شرکت‌ها می‌شود. خوشبختانه توسعه فناوری اطلاعات و استفاده از بستر اینترنت و موبایل برای مدیریت دارایی در صندوق‌ها نیز موجب گستردگی جغرافیایی دسترسی به این صندوق‌ها و آگاهی‌رسانی به مردم در اقصا نقاط کشور شده است.

وی تاکید کرد: معرفی و فرهنگ‌ازی، آموزش و مشاوره صحیح توسط هر کدام از بازیگران چه دولتی و چه خصوصی در فضای واقعی و فضای مجازی نقش بسیار مهمی را در معرفی این ابزار سودمند و قابل اتکا و البته شفاف به جامعه ایفا می کند. نکته دیگر نقش قانونگذار در این میان است که نحوه برخورد او با مقوله صندوق ها می‌بایست موجب تشویق مردم و مدیران صندوق به توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد و نه ایجاد محدودیت. باید توجه داشت که صندق‌های سرمایه‌گذاری و اصولا بازار سرمایه رقیب بازار پول نیست بلکه پناهگاه امن بخشی از نقدینگی مخرب و سرگردان اقتصاد کشور است.

جبل عاملی در پاسخ به اینکه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای چه کمکی می‌توانند به افزایش عمق بازار سرمایه کنند و فرهنگ سرمایه‌گذاری صحیح را رواج دهند، بیان کرد: سرمایه‌ گذاران حرفه‌ای در حقیقت گرما و سرما چشیده بازار هستند و تجربیات گران‌بهایی در خصوص نوسانات بازارها و شرایط پیچیده اقتصاد دارند. این سرمایه‌گذاران عملا طی مدت زمان فعالیت خود به الگو و مرجع سایر سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شوند و فعالیت‌های آنها مورد جستجو و پیگیری افراد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در وهله اول عملکرد سلامت و بدون شائبه آنان کمک بزرگی به اعتمادسازی در بازار خواهد کرد. دوری از سفته‌بازی صرف و در حقیقت سهامداری نکردن نکته دیگری است که می بایست مورد توجه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای قرار گیرد. سفته‌بازی (Speculation ) فی نفسه چیز بدی نیست اما آنچه موجب فرآیند برنده - برنده در سرمایه‌گذاری نشود قطعا مانعی برای توسعه و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری خواهد بود. مساله دیگر کمک سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به افزایش کارایی بازار و جریان آزاد اطلاعات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته بعدی ایجاد کانال‌های ارتباطی با سایر سرمایه‌گذاران برای انتقال تجربیات و اطلاع رسانی نسبت به موقعیت‌های سرمایه‌گذاری است که می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری صحیح در سرمایه‌گذاری آنان شد که علاوه بر بعد آموزشی به تعمیق بازار کمک می‌کند. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در حقیقت ویترین بازار سرمایه کشور هستند و عملکرد آنها نشان‌دهنده میزان امنیت، شفافیت و کارایی بازار سرمایه است.

جبل عاملی در پاسخ به اینکه نظرتان درباره ابزارهای جدید مالی مثل فروش تعهدی و وارانت که گفته می‌شود به زودی وارد بازار می شود چیست و این ابزارها چه کمکی به افزایش عمق بازار و فرهنگسازی می کنند؟ گفت: در خصوص فروش تعهدی که امیدورام مانند سایر ابزارهای نوین به زودی در بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرد، باید گفت خوشبختانه بعد از مدت‌ها ابزاری برای انتفاع در شرایط منفی بازار و سهم و نیز امکان ایجاد ثبات در قیمت ها فراهم می شود و کمک شایانی به نقدشوندگی، پوشش ریسک و نتیجتا افزایش عمق بازار خواهد کرد.

وی افزود: وارانت نیز مانند سایر ابزارهای مشتقه می‌تواند به توسعه بازار کند و  به سرمایه‌گذار این فرصت را می‌دهد که از نوسانات قیمت دارایی پایه بدون التزام به تملک آن استفاده کنند. با توسعه ابزارهای نوین در کنار ابزار های بازارسرمایه امکان کسب سود از نوسانات بازار در هر دو حالت صعودی و نزولی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. این یعنی جذابیت بازار هم در شرایط رونق و هم در شرایط رکود. این یعنی توانایی بیشتر برای پوشش ریسک. این یعنی سرمایه و سرمایه‌گذاران بیشتر و نهایتا هدایت نقدینگی به بازار سرمایه در سایه شفافیت.  

این کارشناس بازار سرمایه گفت: طی سال‌های اخیر ابزار نوین علاوه بر ایجاد تنوع به تعمیق بازار، نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی و برآورده شدن نیازهای سرمایه‌گذاران کمک شایانی کرده است. ناگفته نماند که البته اینگونه ابزارها مانند قراردادهای آتی و وارانت خاصیت اهرمی داشته و می توانند سود جذابی را هم نصیب سرمایه گذاران کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۵-۳۰ ۱۲:۳۵

بانک مرکزی دو مرتبه باعث سلب اعتماد مردم شده است: 1- در موضوع سپرده های ارزی که تعهد داده بود ارز تحویل سپرده گذاران دهد ولی ریال به نرخ مرجع تحویل داد 2- در پیش فروش سکه تبلیغات فراوان و اعلام معاف بودن از مالیات و سپس اخذ مالیات و نقره داغ کردن بقول خودشان و سوداگر خواندن خریداران بقول وزیر اقتصاد اعتماد مردم را به نظام اقتصادی از بین برده است.

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۳۰ ۱۷:۱۷

شاید بقیه گول بخورن ولی ما سهامداران گروه سایپا از 4 سال قبل تو ضرر ی و اصل پولمونو خوردن که یکسوم 4 سال قبل شده. اینجا بورس نیست سر گردنه است. کوره پولسوزیه نه بورس

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۳۰ ۱۹:۵۳

متاسفانه 99% کسانی که به اسم سرمایه گذاری در بورس، وارد آن شده اند فقط بدنبال کسب سود کوتاه مدت و نوسانگیری هستند یعنی یک شبه ره صد ساله بروند !! ولی این که منطق سرمایه گذاری در بورس نیست ...! اینطوری فقط یک عده سود میکنند و یک عده دیگر ضرر؛ پول از جیب یک عده به جیب عده دیگری میرود. ثروتی برای کشور و شرکتهای بورسی خلق نمیشود. سرمایه گذاری صحیح در بورس اینست که مردم پولهایشان را بجای خرید دلار و سکه و املاک یا خودرو، به شرکتها بدهند (در ازای صدور سهام "جدید") نه خرید و فروش از همدیگر و شرکتها با آن پول، فعالیت اقتصادی شفاف و حلال انجام داده و از محل سود آوری شرکتها، سرمایه گذار نیز منتفع شود. متاسفانه الان که شاخص بورس هر روز بی دلیل بالا میرود و حباب فجیعی در آن شکل گرفته، فقط یک عده پول میدهند و میرود در جیب عده ای دیگر و چیزی عملا گیر شرکتها نمی آید که با آن کار تولیدی و اشتغالزا انجام دهند. خواهشا راجع به این موضوع و واقعیت خرید و فروش سهام در شرایط "حبابی"، به مردم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بفرمایید. ممنون ...

avatar
۱۳۹۸-۰۶-۲۱ ۰۴:۰۶

اگر امکانش هست از مسولین بورس بخواهید که در عرضه اولیه ها در روزهای بعد از عرضه اولیه تعداد حجم خرید از پنجاه هزار به ده هزار و یا کمتر مثلا پنج هزار یا دوهزار تقلیل یابد که افراد بیشتری در روزهای بعد بتوانند خرید کنند باتشکر