به گزارش ایسنا، دکتر حمید اکبری؛ قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در طی چهار دهه گذشته همراه با افزایش کمیت تربیت نیروی مورد نیاز در حوزه علوم پزشکی به خوبی به جایگاه کیفیت در این امر نیز پرداخته شده است، به نحوی که پزشکان و دانش آموختگان گروه علوم پزشکی از کیفیت بسیار مناسبی از نظر توانمندی حرفهای در آموزش پزشکی برخوردار هستند.
اعتبار بخشی ۱۰ ساله آموزش پزشکی عمومی ایران توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME)
اکبری در ادامه تاکید کرد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت با مطالعات دقیق و همه جانبه و بر اساس امکانات و زیر ساختهای موجود و هم چنین نیاز مناطق مختلف کشور نسبت به توسعه رشتهها و تنظیم ظرفیتها عمل مینماید و قطعا هر گونه مداخله عجولانه و غیر منطبق بر واقعیات در این امر منجر به کاهش کیفیت، به خطر افتادن سلامت مردم و به دنبال داشتن تبعات منفی برای کشور و جامعه را در پی خواهد داشت.
وی ضمن تاکید بر این که ایران در حیطه آموزش پزشکی سرآمد منطقه بوده و پیشرو در دنیا است، خاطر نشان کرد: اخیرا فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) برای اولین مرتبه در طول تاریخ، آموزش پزشکی عمومی ایران را برای مدت ۱۰ سال مورد اعتبار بخشی و تایید قرار داده است، که این دستاوردی بی نظیر برای آموزش علوم پزشکی در ایران میباشد.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که شما اخیرا در مورد وجود ۶۰ درصد سهمیه در رشتههای گروه پزشکی گفتگویی انجام دادهاید و بیان داشتید این میزان سهمیه بر کیفیت آموزش پزشکی تاثیر منفی میگذارد، آیا به واقع این گونه است؟ ابراز داشت: در ابتدا باید گفت کسب حد نصاب نمره قبولی ۸۰ درصد برای همه سهمیههای قانونی موجود، رعایت استانداردهای آموزش پزشکی در کشور، وجود اساتید دانشمند در دانشگاههای علوم پزشکی، وجود آزمونهای استاندارد کشوری که دانشجویان ملزم به شرکت در آنها در پایان سال دوم و پایان سال پنجم پزشکی میباشند و همچنین عدم امکان فارغ التحصیل شدن افرادی که فاقد توانمندی و صلاحیتهای لازم باشند، میتوان گفت دانش آموختگان دانشگاههای علوم پزشکی کشور دارای کیفیت بسیار مطلوبی میباشند که مقایسه دانش آموختگان رشتههای علوم پزشکی ایران با دانش آموختگان سایر کشورها موئید این موضوع است.
اولین گروه از پذیرفته شدگان سهمیه ۳۰ درصدی مناطق محروم سال ۱۳۹۹ فارغ التحصیل میشوند
اکبری خاطر نشان کرد: در مورد سهمیهها، آن چه از قول من منعکس شد و افراد مختلف اعم از موافق و مخالف و برخی با اهداف خاص به آن پرداختند بعضا ناصحیح میباشد. در آن گفتوگو موضوع اصلی مورد بحث که بنده تاکید زیادی به آن داشتم در خصوص ۳۰ درصد سهمیه قانونی برقراری عدالت آموزشی مصوب مجلس شورای اسلامی بود که برای افراد بومی مناطق محروم و مختص رشتههای علوم پزشکی دیده شده بود و از سال ۱۳۹۳ پذیرش دانشجو بر اساس قانون مذکور در حال انجام است.
وی دامه داد: با توجه به این که اولین گروه از این افراد از سال آینده از دانشگاههای علوم پزشکی کشور فارغ التحصیل و به مناطق مورد تعهد جهت ارائه خدمت اعزام میشوند و همینطور اینکه این سهمیه به منظور تامین نیروی مورد نیاز مناطق محروم اختصاص داده شده است؛ چنانچه برنامه ریزیهای لازم به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرد میتواند هدر رفت سرمایه گذاری صورت گرفته این سهمیهها را به دنبال داشته باشد.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در این میان تکلیف ۲۵ درصد سهمیه رزمندگان و ایثارگران که از سالها قبل وجود داشته است و همچنین پنج درصد سهمیه ایثارگران زیر ۲۵ درصد جانبازی که بر اساس ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه صورت گرفته مشخص است.
اکبری اضافه کرد: هر چند افزایش حد نصاب قبولی برای همه سهمیهها در گروه علوم پزشکی از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد و یا حداقل ۸۵ درصد، به لحاظ تاثیری که در افزایش کیفی و سطح علمی پذیرفته شدگان خواهد داشت تا کنون محقق نشده است.
امسال بالاترین ظرفیت پذیرش علوم پزشکی را داشتهایم
وی در مورد طرح افزایش ظرفیت رشتههای علوم پزشکی که در ماه اخیر در مجلس مطرح شده است، گفت: ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی از ۷۰۰ نفر در سال ۱۳۶۴ که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد به حدود هفت هزار نفر در شرایط فعلی رسیده است و در سال جاری نیز بالاترین ظرفیت پذیرش در مقایسه با تمامی سالهای گذشته را داشتهایم، که این امر مستلزم بکارگیری تمام امکانات موجود بوده است. در این مسیر به دلیل ضرورت وجود زیرساختها و امکانات لازم برای حفظ کیفیت آموزش پزشکی، دانشگاهها شدیدا تحت فشار میباشند؛ لیکن تا حد امکان سعی شده است ظرفیتها بر اساس نیاز مناطق آمایشی کشور تنظیم و توسعه یابد به نحوی که در سال جاری تاسیس دانشکده پزشکی جدید و پذیرش دانشجو در برخی از مناطق کشور از جمله در استان سیستان و بلوچستان در شهرستان ایرانشهر را به همین دلیل داشتهایم. اخیرا نیز فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) برای اولین مرتبه در طول تاریخ، آموزش پزشکی عمومی ایران را برای مدت ۱۰ سال مورد اعتبار بخشی و تایید قرار داده است که این دستاوردی بی نظیر برای آموزش علوم پزشکی در ایران میباشد.
به گزارش مفدا، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در پایان، تاکید دوبارهای بر رصد همه جانبه معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص نیاز کشور به پزشک و کیفیت آموزش پزشکی داشت و خاطر نشان کرد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت با مطالعات دقیق و همه جانبه و بر اساس امکانات و زیر ساختهای موجود و هم چنین نیاز مناطق مختلف کشور نسبت به توسعه رشتهها و تنظیم ظرفیتهای علوم پزشکی عمل مینماید و قطعا هر گونه مداخله عجولانه و غیر منطبق بر واقعیات در این امر منجر به کاهش کیفیت، به خطر افتادن سلامت مردم و به دنبال داشتن تبعات منفی برای کشور و جامعه خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات