حجتالاسلام محمد فرجادی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با ازدواج حضرت علی و فاطمه(س) و ویژگیهای ناشناخته این ازدواج اظهار کرد: ازدواج در مطالعات خانواده یکی از موثرترین انتخابهای زندگی انسان است، به هرحال خانواده یک واحد اجتماعی است که نمیتوان آن را انکار کرد. در مطالعات خانواده، ازدواج یکی از موثرترین انتخابهای انسان است و تمام سندهای فرادستی، یعنی سندهایی که نهادهای بزرگ بنا مینهند در راستای آموزش زندگی انسانها از کودکی تا میانسالی و پیری به نهاد خانواده توجه دارد.
وی افزود: دبستان، دبیرستان و دانشگاه در تمام آموزشهای خود، خانواده را در مرحله اول قرار میدهند، بنابراین اگر خانواده آسیب ببیند سیستم اقتصادی و اجتماعی کشور آسیب خواهد دید. همچنین سیستم فرهنگی که زیرساخت هر جامعهای است دچار مشکل شده و در نهایت ساخت سیاسی آن جامعه از هم میپاشد، بنابراین هر هزینهای برای خانواده شود، سود آور خواهد بود و در مقابل اگر این نهاد اجتماعی آسیب ببیند مثل طلاق عاطفی در خانواده، مشاجره و... مشکلات زیادی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.
این روانشناس ادامه داد: باید توجه داشت یکسری از سبکهای معیوب زندگی در جامعه ما در حال رواج یا در حال ایجاد شدن است و آن واگذاری زندگی از پدر به مادر خانواده و ترک خانه توسط پدر است. معمولاً این افراد وارد زندگیهای عشقی جدیدی میشوند که محصول خانوادههای آسیبدیده و ازهمپاشیده است؛ درواقع زنی که خانوادهاش از هم پاشیده نیازمند پناهگاه اجتماعی، عشقی، اقتصادی و عاطفی است و وارد زندگی دیگری میشود که این اتفاق از طلاق هم بدتر است.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه «خانوادههای آسیبدیده به جامعه تحمیل میشوند؛ یعنی عوارض زیادی برای جامعه همراه دارند»، گفت: یکسری از آسیبها وجود دارد، اما به دلیل ناآگاهی از اینکه در زندگی ما چه تأثیراتی دارد نسبت به آنها بیتوجه هستیم. برای نمونه نمیترسیم که در اطراف ما طلاق اتفاق افتاده است، حتی یک عده از طلاق خود نیز واهمهای ندارند. حال آنکه اگر متخصصان مطالعات خانواده بیان کنند طلاق یک جامعه را بدبخت میکند و به مرور زمان با یک جامعه مفلوک و فقیر روبهرو خواهیم بود، ابعاد این اتفاق برایمان روشنتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه «اعتیاد محصول خانواده ازهمپاشیده است»، تشریح کرد: پژوهشهای صورت گرفته بیان میکند اولین چیزی که در اعتیاد یک فرد تأثیر میگذارد نداشتن یک خانواده سالم است، دومین مساله فروپاشی خانواده اوست. همچنین بد رفتاری پدر با فرزندان نیز ممکن است اسباب اعتیاد شود. اعتیاد لطمههای زیادی از لحاظ اقتصادی به جامعه وارد میکند و منجر به ایجاد سرقت شده و امنیت اجتماعی را تحت شعاع قرار میدهد.
فرجادی تصریح کرد: خانواده از وجود یک زن و مرد ایجاد میشود، برای همین است که روانشناسان حوزه خانواده بیان میکنند که تأثیرگذارترین انتخاب انسان در زندگی ازدواج است. ازدواج تحصیلات، شغل، امنیت عاطفی فرد را تحت تأثیر خود قرار میدهد ، حال آنکه ما غافل از آن هستیم که ازدواج چه میزان اهمیت دارد.
وی با اشاره با بیان اینکه «همه ما دارای پیوندی با دین هستیم»، خاطرنشان کرد: افراد میتوانند به ندرت هسته اولیه تدین را نگه دارند اما باید توجه داشت که حفظ دین تابع تلاش عقلانی است، در اخبار اعلام شده که به مناسبت ازدواج حضرت علی و زهرا(س) طلاق در این روز ثبت نمیشود، پرسش اینجاست با این اقدام، طلاق ریشهکن خواهد شد؟ ما از سرمایهگذاری عاطفی تشیع استفاده میکنیم، این اقدام خطرناکترین کاری است که در طول تاریخ تشیع انجام گرفته است. در هیچ دوره تاریخی از سرمایه عاطفی تشیع، خرج مسائلی که نیازمند عقلانیت بوده نشده است.
این پژوهشگر مذهبی بیان کرد: تشیع، سرمایه عاطفی خود را برای روزهای بسیار سخت نگه داشته و برای همین است که تا به امروز باقی مانده، میراث عاطفی تشیع؛ یعنی پرسشی که علی بنابیطالب از میثم تمار میپرسد «حال تو چگونه است زمانی که تو را زنده زنده پوست بکنند و زبان تو را از پشت گردن درآورند و از تو بخواهند به من نسبت دروغ بدهی»؟ و میثم پاسخ میدهد که اگر خاکستر مرا پس از سوزانده شدن به باد دهند فریاد خواهد زد که تو راستگویی. با وجود چنین میراثی چگونه این مسائل امروز به دست ما رسیده است؟
وی با بیان اینکه «ما دارای بحران اجتماعی هستیم و خراسان رضوی رتبه یک این بحران است»، توضیح داد: چند سال است که طلاق افزایش یافته، از سویی دیگر طلاق توافقی نیز کلاه به سر خود گذاشتن است و افراد با پشت سر گذاشتن مراحل مشاوره بالاخره باز هم از یکدیگر جدا میشوند.
فرجادی با طرح این پرسش که «چرا در 12 مردادماه اعلام میکنیم که طلاقی ثبت نمیشود؟» گفت: در رفتارهایی که حضرت فاطمه در تربیت فرزندان خود و رفتارهایی که حضرت علی در شناخت عواطف همسر خود انجام داده عقلانیت وجود دارد. باید به این نکته توجه داشت که نمیتوان به همه مسائل یک بُعد آسمانی بودن افزود تا شرایط خوبی به وجود آید.
این روانشناس ادامه داد: قرآن یک نزول آسمانی است، اما خداوند در قرآن 89 بار بر واژه عقل تأکید میکند. هر چیزی که آسمانی است دلیل ندارد که در آن عقلانیت نباشد. جهنم جایگاه افرادی است که از عقلانیت استفاده نکردند. عقلانیت یعنی اینکه در خانواده برای ازدواج، نفس ازدواج را شناخت. علی نفس ازدواج را میشناسد. ازدواج یک انتخاب است، عقلانیت است. ازدواج برای حضرت علی یک انتخاب است نه یک تحمیل. به همان اندازه برای حضرت فاطمه نیز انتخاب است؛ یعنی کسی برای فرار از خانه پدری ازدواج نکند، کسی برای برآورده شدن آرزوی مادرش ازدواج نکند.
وی بیان کرد: یک عده از دختران ما برای آزادی و بهدستآوردن آن ازدواج میکنند. ازدواج برای آنها آزادشدن از قیودات خانواده است، بعد میخواهند تمام عقدههای نداشتن خواستههای خود را در خانواده اول، در خانواده دوم خود ارضا کنند؛ مانند ارتباط با دوستان، وضعیت مناسب اقتصادی و... .
وی ادامه داد: پیغمبر مقدمات ضروری زندگی را برای حضرت علی و فاطمه مهیا کرد، اما علی (ع) برای ادامه زندگی کارگری میکرد. او نانآور خانواده بوده است. حال آنکه زمانی که به پسر یا دختر خود وعده میدهیم و از پدرِ پسر تعهد میگیرند که خرج زندگی فرزندش را تأمین کند و به پدرِ پسر گفته میشود پشت قباله دختر را امضا کند، آیا به معنای این است که در ازدواج به فرزندان خود مسئولیتپذیری هم دادهایم؟
فرجادی افزود: این بزرگترین فاکتور در عقلانیت علی و فاطمه است. ازدواج برای آنها انتخاب است. حال آنکه امروز ازدواج برای جوانان جبری اجتماعی است. حتی همین که امروز رسانهها و نهادها دارند دست به ازدواجهای فلهای میزنند، باور کنید اگر در خانه بمانند خیلی بهتر است تا اینکه در بزرگترین انتخاب زندگی خود اشتباه کنند. مگر نمیگویند کسانی که ازدواج میکنند دینشان کامل میشود، پس تکلیف ما با کسانی که با ازدواج نیم دین داشته خود را از دست میدهند چیست؟
این محقق دینی با تاکید بر اینکه نباید ازدواج را بهعنوان تحمیل اجتماعی و فرهنگی انجام دهیم، گفت: هنوز در ایران در سال 1398 کودکانی داریم که ازدواج کردهاند و دچار مشکلات زیادی شدهاند.
وی با اشاره به اینکه بهترین جای دنیا برای فاطمه و بهترین فرد دنیا برای او پدر بود، اظهار کرد: پیغمبر با فاطمه چه کرده که هنوز خصوصیترین مسائل را یک دختر با پدر خود طرح میکند، کسانی که به دلیل بیعاطفی پدر به ازدواج روی میآورند بدترین رفتارهای عاطفی را با شوهرانشان دارند، زیرا جابهجایی غیرارادی اتفاق خواهد افتاد، علی هیچگاه جایگاه پدر را از فاطمه نگرفت. بهترین فرد برای امنیت خانوادگی پدر زن است، اگر در خانواده رابطه پدر و دختری حفظ شود امنیت خانواده هم حفظ میشود.
وی با اشاره به اینکه «علاقه مشروط موضوع دیگری است که که فلجکننده زندگی است»، اظهار کرد: فاطمه و علی هیچکدام علاقه مشروط به یکدیگر ندارند. علاقه مشروط معنا ندارد و موجب ایجاد فرسودگی میشود، باید توجه داشت زندگی حاصل تفاوتهاست نه علاقه مشروط.
وی ادامه داد: علی و فاطمه به بلوغی از لحاظ روانی و عاطفی رسیدند که میدانند پس از ازدواج میتوان به هم علاقهمند شد. موضوع بعدی که باید به آن توجه داشت این است که مردی که خانوادهای تشکیل داده کاملا آگاه بوده که فرد مقابل او یک زن است. چراکه اولین دعوایی که در خانواده اتفاق میافتد دعوای جنسیت است. سلایق، فیزیولوژیک و ویژگیهای مرد و زن با یکدیگر متفاوت است.
فرجادی ادامه داد: نخستین اقدامی که حضرت علی(ع) پس از ازدواج خود انجام داد این بود که دنیای دخترانه و زنانه حضرت فاطمه را درک کرد. حال آنکه 99 درصد دعوای خانوادگی ما عدم درک این موضوع است.
انتهای پیام
نظرات