به گزارش ایسنا، عبدالکریم حسین زاده در جلسه علنی بعد از ظهر امروز دوشنبه مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر امور خارجه درباره رژیم حقوقی دریای خزر ضمن قدردانی از ظریف به خاطر ایستادگیهایش برای تامین منافع ملی گفت: سوال از رژیم حقوقی دریای خزر به این معنا نیست که ما به فرزندان این سرزمین تردید داریم اما این حق را برای خود قائلیم که به کشورهای پیرامونی با دیده شک و تردید نگاه کنیم.
وی افزود: ما مثل کسانی نیستیم که به شیوه غیر دوستانه گاندو میسازند و علیه چهرههایی که هستیشان را برای تعالی کشور هزینه کردند تهمت سازی میکنند اما حافظه تاریخی ما این حق را به ما میدهد که به روسیه بدبینی قطعی داشته باشیم. معاهدات قبلی هم حکم میکند که کنوانسیون و قراردادها را با دید تردید نگاه کنیم.
وی با طرح این سوال که کشورهای مقابل ایران به دنبال چه چیزی هستند یا چه مخاطرهای احساس کردند؟، افزود: اینکه این کشورها چه چیزهایی مد نظرشان هست که در کنوانسیون گنجانده نشده و یا اینکه ظرف مکانی و زمانی قراردادها چه بوده ما را وادار به پرسشگری میکند. شما گفتید در حوزه دریایی تفاهم کردید که قدرت نظامی خارجی در دریای خزر حضور پیدا نکند که این به معنی حضور قوای نظامی داخلی است اما تقابل نظامی بین کشورهای حاشیه خزر به چه شکلی خواهد بود.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس اضافه کرد: شما گفتید ما کنوانسیون را نهایی نکردیم اما در عین حال قزاقستان، ترکمنستان و روسیه همکاریشان را شروع کردند. این نشان میدهد ما در این حوزه دچار عقب ماندگی خواهیم شد. ضمن اینکه با توجه به شیب دریای خزر به سمت ایران و استخراجی که آنها شروع کردهاند تمام هزینهها به دوش ایران خواهد بود.
حسین زاده یادآور شد: در ایام امضای کنوانسیون یکی از چهرههای شناخته شده روسیه مصاحبهای کرد و گفت که سهم ایران از خزر ۱۰ درصد است. این سوالاتی را ایجاد کرد، آیا شما سفیر روسیه را احضار کردید و سعی کردید اذهان مردم را شفاف کنید که از روسیه آسیب نمیبینید. البته روسیه حمایتهای استراتژیکی از ایران در موارد خاص داشته اما منفعت تجاری خود را هم برده است. ما هم باید منافع ملیمان را در نظر بگیریم.
این نماینده مجلس ادامه داد: طبق اصول متعدد قانون اساسی کمترین تغییرات در خطوط مرزی ایران غیر ممکن است و باید در مجلس به رای گذاشته شود و نیازمند چهار پنجم رای نمایندگان است.
وی همچنین تاکید کرد: در دورانی که روسیه اسباب تجزیه ایران را به وجود آورد آیا روسیه هزینه تجزیه ایران را داد. چرا ما باید بر خلاف منشور ملل متحد در مورد تجزیه کشورها نسبت به چهار کشور دیگر حق برابر حاکمیتی پیدا کنیم. حتما حق حاکمیتی ۵۰ درصدی ایران باید لحاظ شود و حق حاکمیتی کشور تجزیه شده بین سایر کشورها تقسیم شود.
وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در برجام و پسابرجام با قدرت کامل عمل کرده، خطاب به ظریف گفت: من شما را وطن پرست و وطن دوست میدانم اما موضوع این است در این ظرف زمانی که شما تحت فشار هستید آیا موقعیت زمانی مناسبی برای قرار گرفتن در میز مذاکره بود، در حالیکه کشوری مثل روسیه هر قدر هم دوست ما باشد دوست منافع ملت خودش است.
حسین زاده با تاکید مجدد بر اینکه این کنوانسیون نیازمند چهار پنجم رای نمایندگان است، ادامه داد: اگر مجلس آن را مصوب نکند چه شرایطی خواهیم داشت و دولت چه پیش بینی دارد. ما باید پیرامون حق حاکمیتی ایران ابهام زدایی جدی کنیم تا این تلقی ایجاد نشود که به دنبال امتیاز دهی به روسیه و کشورهایی هستیم که مردم به آنها بدبین هستند و سابقه آنها را در عهدنامه گلستان و ترکمانچای داریم.
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در پایان گفت: کشور روسیه و سایر کشورهای طرف ایران در رژیم حقوقی خزر بدانند در صورتیکه منافع ملی ایران سر سوزنی به مخاطره بیفتد مجلس از آن گذشت نخواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات