• شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۰۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98050502465
  • منبع : نمایندگی سمنان

استاندار سمنان تشریح کرد؛

علت طولانی‌شدن جانمایی روستای رانش‌دیده حسین‌آباد سمنان

علت طولانی‌شدن جانمایی روستای رانش‌دیده حسین‌آباد سمنان

ایسنا/سمنان استاندار سمنان از اعلام نظر پژوهشکده بنیاد مسکن کشور در خصوص جانمایی جدید روستای حسین‌آباد کالپوش ظرف سه-چهار روز آینده خبر داد و گفت: براساس توافق‌های صورت گرفته عملیات اجرایی ساخت و احداث منازل مسکونی جدید باید ظرف 15 روز آینده آغاز شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا آشناگر در جلسه شورای مدیریت بحران استان با اشاره به مشکلات مردم روستای رانش‌دیده حسین‌آباد کالپوش اظهار کرد: کار طراحی روستا به محض اعلام نظر پژوهشکده در دستور کار مسوولان ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه احداث منازل مسکونی تخریبی این روستا باید در زمان مقرر انجام شود خاطرنشان کرد: بارندگی‌ها و سیللاب‌های آغازین امسال در استان سمنان، بیشترین خسارت را در رو روستای حسین آباد کالپوش و تلوبین برجای گذاشتند که این خسارات بر اثر رانش زمین به دلیل بارش بیش از حد باران و برف اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه بررسی علل بروز این خسارات و علت‌یابی آن همچنان در حال انجام است ادامه داد:خوشبختانه در این روستاها خسارات جانی نداشتیم، خسارات مالی قابل جبران است و با تلاش مسوولان ذی‌ربط به زودی این اتفاق هم خواهد افتاد .

آشناگر با اشاره به برخی موانع و مسائل حقوقی در خصوص تامین و جانمایی مکان برای بازسازی و جابجایی این روستاها به فرآیند طولانی شدن جانمایی این دو روستای آسیب‌دیده پرداخت و ادامه داد: تلاش‌ها بر این بوده تا ‌مکانی را که مود توافق  بنیاد مسکن و همه اهالی باشد انتخاب شود، ضمن اینکه توان‌ مالی مردم نیز باید درنظر گرفته می‌شد.

وی با اشاره به بازدید هفته قبل رئیس بنیاد مسکن کشور از حسین‌آباد کالپوش افزود: در این بازدید در خصوص روستای حسین‌آباد کالپوش به توافقی رسیدیم که در آینده مشکلی برای اجرا ندارد. در حقیقت در این سفر در خصوص یک منطقه ۶۴ هکتاری که ۱۵ هکتار آن کاملا مجاز است، به توافق رسیدیم .

وی آغاز عملیات اجرایی را منوط به اعلام نظر پژوهشکده بنیاد مسکن دانست و گفت: سقف زمانی برای ارائه نظر پژوهشکده هم از زمان حضور در منطقه، تا یک هفته‌ بود که قاعدتا براساس آن باید تا دو سه روز آینده نتیجه مطالعات ارائه و بلافاصله پس از حصول نتیجه پژوهشکده، بنیاد مسکن طراحی روستا را در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توافق شده ظرف 15 روز آتی عملیات اجرایی شروع شود اضافه کرد: احداث منازل مسکونی تخریبی روستا باید در زمان مقرر توافق شده آغاز شود .

عالی‌ترین مقام اجرایی استان تصریح کرد: در تلاشیم که بالغ بر ۲۰۰ واحد مسکونی را در این ‌مرحله در زمین در نظر گرفته شده این روستا احداث کنیم و بخشی از لوازم ‌اولیه زندگی خانواده‌های آسیب‌دیده نیز تامین ‌خواهد شد .

وی از در دستور کار قرار گرفتن اعطای تسهیلات برای بازسازی و نوسازی منازل تعمیری آسیب دیده این روستا خبر داد و گفت: مرمت منازل آسیب‌دیده نیز به زودی آغاز خواهد شد .

آشناگر از برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی بخشی از این روستا که دچار آسیب نشده خبر داد و خاطرنشان کرد: به جز دو بخش، مابقی روستا وضعیت خطرناکی ندارد و امکان تخلیه آن نیز به دلیل جانمایی و تامین اعتبار وجود ندارد .ضمن آنکه خود اهالی روستا نیز به این جابجایی تمایل ندارند. البته باید اقدامات ایمن سازی و تثبیت روستا جهت جلوگیری از رانش و ایجاد آرامش در بین مردم روستا در دستور کار قرار بگیرد .

وی با بیان اینکه پروژه زهکشی دائمی روستای حسین آباد کالپوش نیز باید به صورت جدی انجام شود افزود: قرار است که عملیات اجرایی پروژه زهکشی دائمی روستا طی یک هفته آینده آن آغاز شود. در صورت عدم آغاز عملیات اجرایی، کوتاهی و نقص مدیریت مسئول مربوطه به مقامات متناظر کشوری آن دستگاه منعکس خواهد شد .

استاندار سمنان بااشاره به تخریب برخی ساختمان‌های عمومی در این روستا گفت: برآورد خسارت ساختمان‌های عمومی نیز در این‌ منطقه باید به صورت ویژه مورد پیگیری قرار بگیرد تا هرچه سریعتر اعتبارات ‌مورد نیاز آن ابلاغ شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha