به گزارش ایسنا، مازیار بیگلو در نشست خبری با بیان اینکه خصوصیسازی در کشور کارنامه درخشانی نداشته و شرکتهای خصوصیسازی شده یا با بحران کارگری و یا مالی روبرو بودهاند؛ گفت: قطعهسازان بهترین خریداران سهام خودروسازان هستند و بهترین اهلیت به آنها تعلق دارد؛ اما این سهام باید به ارزش واقعی واگذار شود؛ چراکه سازمانی که سالها از تجدید ارزیابی آن میگذرد و سند آن نیز با مشکل مواجه است، شایسته واگذاری نیست. بنابراین با توجه به اینکه واگذاری باید به قیمت روز انجام شود، خواهش ما از دولت این است که قبل از واگذاری نسبت به تجدید ارزیابی و احراز اهلیت خریدار اقدام شود.
وی میزان مطالبات دو خودروساز را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این مبلغ رقمی بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان سررسید شده که این رقم معادل همان رقمی است که قرار شد بانک مرکزی به قطعهسازان پرداخت کند تا از این وضعیت خلاص یابیم.
این عضو انجمن قطعهسازان با اشاره به موضوع ورود شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو گفت: اگر قرار است شورای رقابت به قیمتگذاری بازگردد باید این بازگشت با فرمول جدید باشد؛ چراکه این شورا از سال ۹۰ با ورود به قیمتگذاری خودرو و انتخاب فرمول اشتباه، قیمتها را سرکوب کرد که منجر به زیان انباشته زیادی برای خودروسازان شد. بنابراین اگر سازمان حمایت یا شورای رقابت وارد حوزه قیمتگذاری شود باید به این موضوع توجه داشته باشد که چرا مواد اولیه داخلی به قیمت ارزی فروخته میشود. انجمن قطعهسازان نیز درخواست خود را مبنی بر عدم محاسبه قیمت مواد اولیه داخلی و پتروشیمی به قیمت دلار اعلام کرده است و امیدوار است این شورا در حوزه قیمتگذاری جز با فرمول و محاسبات جدید و واقعی، وارد نشود.
وی در ادامه درباره اظهاراتی مبنی بر ارزان شدن ارز و ارزان نشدن قطعات و خودرو، افزود: قطعهسازان مجاز به استفاده از ارز دولتی نیستند و ارز مورد نیاز آنها از طریق ارز نیمایی تامین میشود که در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته است؛ بنابراین نهتنها ارز برای قطعه سازان ارزان نشده بلکه گران نیز شده است.
بیگلو همچنین با اشاره به نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید ملی اظهار کرد: نمایشگاه ساخت داخل نمایشی از وفاق ملی بود اما در عین حال از شرکتهایی که بیشترین مصرف ارزی را دارند و با دهنکجی به سیاستهای وزیر صنعت، در این نمایشگاه شرکت نکردند نیز دلخور هستیم زیرا نفاق بین قطعهسازان در خصوص سهم بازار و خودکفایی پیش آمده که به نفع هیچکس نیست بلکه باید با همدلی به سمت کاهش ارزبری حرکت کنیم؛ چرا که اگر این نهضت زودتر شروع شده بود، هم اکنون شاهد این تعداد خودروی ناقص نبودیم، اما انجمن قطعهسازان پیگیر این موضوع خواهد بود.
وی با اعلام اینکه پژو ۳۰۱ با ۶۰ درصد خودکفایی کار خود را آغاز کرده و به راحتی تا پایان سال به ۸۰ درصد میرسد، اظهار کرد: هم اکنون ۳۰۰ قطعه ساز در ۶۰ درصد داخلی سازی مشارکت دارند که با افزایش میزان داخلی سازی این میزان افزایش مییابد. این در حالیست که این خودرو قطعه مشترکی با خودروهای قبلی ندارد و فناوری بالاتری از خودروهای قبلی دارد که امیدواریم تولید این خودرو با قطعات ایرانی تجربه موفقی باشد.
دبیر انجمن قطعهسازان از تحویل نمونه اولیه قطعات خودروی ۳۰۱ از شهریور ماه به خودروساز خبر داد و گفت: پیشبینی میشود تا بهمن ماه تمام قطعات به تاییدیه نهایی برسد.
انتهای پیام
نظرات