• دوشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۸ / ۰۱:۰۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 98043116027
  • خبرنگار : 71523

همه چیز درباره حذف قبوض کاغذی برق از دو ماه دیگر

همه چیز درباره حذف قبوض کاغذی برق از دو ماه دیگر

وزارت نیرو عزم خود را برای حذف قبوض کاغذی جزم کرده و طبق طرحی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، مشترکان برق سراسر کشور از ابتدای مهرماه قبض کاغذی دریافت نخواهند کرد.

به گزارش ایسنا، حذف قبوض کاغذی در راستای سیاست‌های دولت الکترونیک و جزو برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفت و قرار است به مرور زمان قبض کاغذی حذف شده و اطلاعات قبض به صورت پیامک و سایر درگاه‌ها مانند همراه برق و… به اطلاع مشترک برسد. بر این اساس طرح ملی قبض سبز ۱۹ خردادماه توسط وزیر نیرو رونمایی و فرایند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد.

بر اساس طرح حذف قبوض کاغذی برق، به جای این قبوض اطلاعات مربوط به مصرف و صورت‌حساب برق مصرفی مشترکین به صورت الکترونیکی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. پیش‌بینی میزان صرفه‌جویی سالیانه از محل حذف کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان در کشور برآورد می‌شود.

چگونه باید با قبض کاغذی خداحافظی کرد؟

در مورد اقدامی که مشترکان برای حذف قبوض کاغذی برق خود باید انجام دهند، اینگونه توضیح داده شده که روش‌های متنوعی برای ثبت شماره همراه مشترکین در سامانه‌های صدور قبض از سوی شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان‌ها اعلام شده است. همچنین همه مشترکان در سطح کشور می‌توانند با ارسال *۱* شناسه قبض # به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کند.

این اقدام باید با شماره همراهی انجام شود که مسئولیت پرداخت صورت‌حساب برق را برعهده دارد یعنی مالک، مستأجر و یا هر فرد دیگری که مسئولیت صورت حساب برق از سوی مالک به وی واگذار شده است. پس از آن راهنمایی لازم در قالب پیامک در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت.

پیش از این نیز حسین صبوری در این مورد به ایسنا توضیح داده بود: مشترک باید شماره شناسه خود را به همراه ستاره یک (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک کند. چنانچه فردی هم مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند.

اگر مشترکی چند قبض برق دارد می‌تواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. در حال حاضر برای حدود یک میلیون مشترک که شماره همراه آن‌ها موجود است به صورت موازی هم قبض کاغذی و هم قبض به صورت پیامک ارسال می‌شود.

مشترکان فعلاً منتظر پاسخ نباشند

البته مشترکان نباید بلافاصله منتظر دریافت پاسخ از طریق پیامک باشند. پس از آنکه راستی آزمایی صورت گرفت، توانیر به مشترکانی که اطلاعات آن‌ها تأیید شده است پیامکی برای ادامه کار ارسال خواهد کرد.

حذف قبض کاغذی توسط دو شرکت توزیع برق

در این راستا، هادی مدقق- مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که طرح حذف قبض کاغذی برق حدود دو ماه است که آغاز شده، اظهار کرد: در این مورد به مشترکان اطلاع‌رسانی می‌شود. برای مثال همکارانی که برای بررسی کنتور برق مراجعه می‌کنند، مشترکان را در این زمینه راهنمایی کرده و اطلاعات لازم را به ‌آن‌ها می‌دهند.

وی به این سوال که آخرین وضعیت حذف قبوض کاغذی برق در استان‌های مختلف چگونه است، پاسخ داد: بیش از ۳۰ شرکت توزیع در کشور وجود دارد که هرکدام در این زمینه پیشرفت‌های مختلفی داشته‌اند. دو شرکت توزیع جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان به طور کامل قبض کاغذی را حذف کرده‌اند و اطلاعات قبض را به صورت الکترونیکی در اختیار مشترک قرار می‌دهند.

به گفته مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر در مجموع اطلاعات بالغ بر ۶۰ درصد مشترکان دریافت شده است.

مدقق با تاکید بر این‌که تا پایان شهریورماه همه قبوض کاغذی برق حذف خواهد شد، درمورد وضعیت تهران توضیح داد: از آنجایی که بیش از چهار میلیون مشترک در تهران وجود دارد فرآیند دشوارتری است. با اینحال پایان شهریور همه قبوض کاغذی برق حذف می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۴-۳۱ ۰۸:۳۲

سلام صبح بخیر تکلیف مستاجر که هرسال ممکن است عوض شود چیست ؟ بهتر است بررسی بیشتر شود !

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۱ ۱۷:۰۴

اگه با دقت بخونید توی متن اشاره شده بهش مشترک باید شماره شناسه خود را به همراه ستاره یک (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک کند. چنانچه فردی هم مالک خانه نیست و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند تا فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۳۱ ۰۹:۵۵

هنوز قبض حذف نشده کلاهبرداری شرکت برق شروع شده. دیروز شرکت برق به من پیامک داده که 32 هزار تومان بابت هزینه برق ماه قبل بدهکارم و سریعا برای جلوگیری از قطعی باید پرداخت کنم اما من سند پرداخت این قبض در تاریخ 8 تیرماه 98 رو دارم و پولش رو دادم. حالا باید برای زنده کردن این 32 هزار تومن چقدر دوندگی کنم؟ یا اینکه دوباره پول رو بدم تا برقم قطع نشه؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۳۱ ۱۲:۳۴

آقاجان ما موبایل نداریم....قبض میخواهیم چه کسی پاسخگوست؟

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۲ ۱۵:۰۲

اگه کسی موبایلشو بفروشه و شمارش عوض بشه چی میشه ؟

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۸ ۱۷:۲۷

اگر شناسه قبض نداشته باشیم اما شماره پرونده یا رمز رایانه داشته باشیم چطور میشه درخواست داد?