صباح زنگنه در گفتوگو با ایسنا درباره توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز اظهار کرد: مقررات دریاها به صورت مشترک و به همه دریاها مربوط میشود، به خصوص مناطقی که در آنها عمق آب کمتر بوده و یا جریان آب وجود نداشته باشد، در خلیج فارس هم جریان آب اینگونه است و نمیتواند آثار تخریبی محیط زیستی را از بین ببرد.
وی تصریح کرد: بنابراین آب در این منطقه بیشتر جنبه راکد دارد و اگر کمترین زباله یا نفت و بنزین و یا از پسماندهای کشتی به دریا ریخته شود یک تخلف آشکار محسوب شده و حتما باید با آن برخورد شود.
این کارشناس حقوق بینالملل افزود: در مسیری که جمهوری اسلامی ایران بر آنجا نظارت دارد، کشتیهایی که بخواهند از این مسیر تردد کنند در صورتی که قوانین را رعایت نکنند، ایران می تواند مانع حرکت آن کشتی ها شده و آنها را به دادگاهها معرفی کند و پس از بررسی، دادگاه میتواند جریمه لازم را صادر کند و حتی مسئولان کشتی مورد نظر موظف به پاکسازی محیط زیست خواهند بود.
زنگنه در ادامه با تاکید براینکه از لحاظ قانونی و مقررات بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، این حق را داشته تا اقدام لازم را انجام دهد، گفت: همزمانی توقیف کشتی حامل سوخت ایران توسط انگلیسیها و همچنین توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز ممکن است این سوال را در ذهن مطرح کند که وقتی نیروی دریایی انگلیس یک کشتی ایرانی را در یکی از گذرگاه های جهان متوقف میکند و مرتکب اشتباهات قانونی و حقوقی متعددی شده است، طبیعتا حساسیت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تخلفات کشتیها یا شرکتهای آن کشور بیش تر خواهد بود و اقدامات لازم را هم انجام میدهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کشتی انگلیسی به دلیل عدم توجه به اخطارها و رعایت نکردن مقررات بینالمللی دریاها توقیف شده است در حالی یک کشتی مکلف است به محض دریافت اخطار یا تذکر متوقف شود تا ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات