به گزارش ایسنا، با توجه به آنکه در سالهای اخیر خودروهای برقی و الکتریکی تحتتأثیر نگرانیهای زیست محیطی درخصوص افزایش گرمایش زمین، گازهای گلخانهای و سمی و همچنین آلودگی هوا در کلانشهرها و مشکلات متعددی که برای محیط زیست، اکوسیستم زمین و سلامتی انسان و حیوان ایجاد میکند، از توجه خاصی برخوردار شدهاند و دولتهای متعددی در جهان نیز تصمیم گرفتهاند که با ارائه طرحهای تشویقی به شرکتهای تولیدکننده این محصولات و همچنین شهروندان خود، تولید و خرید و فروش وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست را به میزان قابلتوجهی افزایش دهند.
بدین ترتیب شرکتهای خودروسازی بزرگی تصمیم گرفتهاند که تغییر رویکرد داده و به سمت و سوی ساخت و طراحی خودروهای برقی و الکتریکی و هیبریدی بپردازند تا در سالهای آینده، مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند.
بازار انگلستان که همواره یکی از بزرگترین و مهم ترین بازارهای فروش خودرو در جهان و اروپا به شمار می رود، بر اساس تازه ترین آمار و گزارش های منتشر شده در وب سایت best-selling-cars میزبان رشد قابل توجهی در فروش خودروهای تمام برقی و الکتریکی بوده است.
طبق این آمار، بازار انگلستان در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۴۲۸ هزار و شش دستگاه خودروی دیزلی فروخته این در حالیست که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۳۴۴ هزار و ۸۷۷ دستگاه رسیده و حاصل آن یک رشد منفی ۱۹.۴ درصدی بوده است.
همچنین ۸۴۰ هزار و ۴۳۶ دستگاه از خودروهای بنزینی در سال جاری میلادی به فروش رسیده این در حالیست که در سال قبل از آن ۸۱۲ هزار و ۲۹۵ دستگاه خودرو در بازار این کشور اروپایی فروخته شده بود. این بدان معناست که فروش خودروهای بنزینی در این بازه زمانی شاهد یک رشد و افزایش ۳.۵ درصدی در بازار انگلستان بوده است.
در این میان، خودروهای تمام برقی و الکتریکی ( BEV) با اختصاص رشد و افزایش قابل توجهی که معادل ۶۰.۳ درصد بوده است، توانستهاند ۷۴۷۰ دستگاه در بازار انگلستان را به فروش برسانند این در حالیست که این رقم در سال جاری میلادی ۱۱ هزار و ۹۷۵ دستگاه ثبت شده است که نشان دهنده استقبال بی نظیر انگلیسی ها از خودروهای تمام برقی و الکتریکی است.
بعد از آن، خودروهای هیبریدی ( HEV) با اختصاص یک رشد و افزایش ۱۷.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته قرار دارند که فروش آنها از حدود ۴۲ هزار دستگاه به ۴۹ هزار و ۲۱۷ دستگاه رسیده است.
خودروهای هیبریدی از پیشرانههای احتراقی که در تمامی وسائل نقلیه بنزینی بکار برده می شود، بهره می برند که موتور برقی آن تنها نقش مکمل و کمکی دارد. موتورهای الکتریکی موجود در سیستم این خودروها به یک باتری قابل شارژ مجهز شده است که نیروی موردنیازش را توسط سیستم ترمز بازیابی انرژی به دست می آورد. این بدان معناست که باتری بکاررفته در خودروهای هیبریدی توسط برق شهری قابلیت شارژ ندارند.
اما اینطور که به نظر میرسد خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV ) موفق نشدهاند نظر و توجه مشتریان انگلیسی را به سمت و سوی خود جلب کنند چراکه فروش آن در این بازار از ۲۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۸ به ۱۴ هزار و ۹۲۳ دستگاه رسیده و یک رشد منفی ۲۹.۶ درصدی را تجربه کرده است.
خودروهای پلاگین هیبریدی که به اختصار PHEV نامیده می شوند، در مقایسه با مدلهای هیبریدی به باتریهای قدرتمندتری مجهز شدهاند بنابراین مسافت قابل پیمایش آنها نیز در حالت تمام برقی بیشتر است. همانطور که از نام اینگونه خودروها مشخص است، باتری های بکاررفته در آن قابلیت شارژ شدن با برق شهری در منزل یا ایستگاههای شارژ مخصوص این خودروها را دارند. در صورتی که باتری ظرفیتش رو به اتمام باشد، موتور الکتریکی در کنار پیشرانه های بنزینی کار خواهد کرد.
بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. بنابراین بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامههای خود بدین منظور رونمایی کردهاند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.
دولتهای بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.
انتهای پیام
نظرات