• دوشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 98042412711
  • منبع : نمایندگی لرستان

محوطه غار کلدر، قدیمی‌ترین سایت پارینه‌سنگی جدید در ایران

محوطه غار کلدر، قدیمی‌ترین سایت پارینه‌سنگی جدید در ایران

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از اتمام فصل سوم کاوش در غار کلدر خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید امین قاسمی گفت: مطالعات مقدماتی فسیل مکشوفه، دست‌افزارهای سنگی، گونه‌شناسی جانوری و دانه‌های گیاهی غار کلدر خرم‌آباد آغاز شده و پس از اتمام، نتایج آن در قالب مقالات علمی، سخنرانی‌ها و … به اطلاع مجامع علمی و عموم کشور خواهد رسید.

وی اظهار کرد: فصل سوم کاوش باستان‌شناختی غار کلدر خرم‌آباد که با اهداف اولیه تاریخ‌نگاری لایه‌های پارینه‌سنگی میانه (منتسب به دوره استقراری جوامع نئاندرتال) و دستیابی به تعداد بیشتر مصنوعات و دست‌افزارهای سنگی آغاز شده بود با انجام عملیات مرمتی و حفاظتی نهشته‌های باستانی ترانشه به اتمام رسید.

بهروز بازگیر سرپرست هیئت باستان‌شناسی غار کلدر خرم‌آباد نیز گفت: این فصل از کاوش، دستاوردهای چشمگیری از جمله کشف بخشی از فسیل جمجمه انسان هوشمند، مصنوعات سنگی شاخص دو گونه هموساپین و نئاندرتال، گونه‌های مختلف جانوری و دانه‌های گیاهی را در برداشت که نشان از غنای این محوطه باستانی برای کاوش‌های هدفمند و درازمدت دارد.

وی افزود: مطالعات مقدماتی فسیل مکشوفه، دست‌افزارهای سنگی، گونه‌شناسی جانوری و دانه‌های گیاهی آغاز شده است که پس از اتمام مطالعات، نتایج آن‌ها در قالب مقالات علمی، سخنرانی‌ها و … به اطلاع مجامع علمی و عموم کشور خواهد رسید.

این باستان‌شناس با بیان اینکه سومین فصل کاوش باستان‌شناسی غار کلدر لرستان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت، اضافه کرد: این محوطه که هم‌اکنون به‌عنوان قدیمی‌ترین سایت پارینه‌سنگی جدید در ایران شناخته شده دارای شواهد پارینه‌سنگی میانه در لایه‌های زیرین نیز است.

بازگیر تصریح کرد: تاریخ‌نگاری نهشته‌های باستانی پارینه‌سنگی جدید در فصل قبل کاوش در این محوطه نشان از استقرار جوامع شکارگر و گردآورنده غذا در محدوده زمانی ۲۳ تا ۵۴ هزار سال پیش دارد که این محوطه را به یکی از سایت‌های کلیدی ایران تبدیل کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha