به گزارش ایسنا، پروفسور فرهاد افشار مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوئیس و مؤسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با دکتر بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رئیس و معاونان واحد آذربایجان غربی در راستای توسعه همکاریهای آموزشی کشاورزی، مطالعاتی و خدمات تخصصی ترویجی دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار پروفسور فرهاد افشار مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوئیس با اشاره به توانمندیهای جهاددانشگاهی خصوصاً واحد آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی با توجه به فعالیتهای علمی مطالعاتی عملگرایانه میتواند زمینههای خوبی برای توسعه و ترویج همکاریها در حوزههای مختلف داشته باشد.
وی در این دیدار برنامهها و ایدههای خود را در حوزه دعوت از اساتید مطرح دنیا برای ارائه یافتههای علمی به متخصصان استان و کشور و همچنین ایجاد اتاق فکر اساتید مطرح دنیا و انجام فعالیتهای بشردوستانه و خیرخواهانه در بخشهای مختلف ارائه کرد.
مؤسس اولین سازمان مردم نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با تاکید براینکه آموزشهای حرفهای و مهارتی در سیستم آموزشی کشور ایران نیز عملیاتی شود و صرفاً بر دروس و آموزشهای تئوریک اکتفا نشود افزود: در سوئیس فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز باید وارد فاز عملیاتی و اجرا شوند و علاوه بر ارائه پایان نامه باید آن را به مرحله اجرا درآوردند.
وی ادامه داد: دانشگاه با ایجاد بستر لازم برای اختراع و با ارائه خدمتی متفاوت از چندین دانش آموخته در رشتههای مختلف در قالب شرکتی دعوت به فعالیت میکند و پس از به نتیجه رسیدن طرح مذکور علاوه بر خدمتی جدید توسط دانش آموختگان و اجرایی کردن آموختههایشان سرمایه اولیه نیز به دانشگاه باز گردانده میشود.
وی با بیان اینکه کشور سوئیس کمترین تعداد بیکار را دارد بر نقش و تأثیر مدل آموزش افراد تاکید کرد و گفت: در مدل آموزشی سوئیس تاکید بر کار و توانمند سازی است، در ایران تحصیل کردههای زیادی در سطوح آموزش عالی بدون مهارت کافی وجود دارد اما بجای توانمندسازی و اشتغال زایی و کارآفرینی از دولت گلایه دارند چرا کاری برای آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: در سوئیس از هر ۱۰۰ نفر فقط ۷ نفر به دانشگاه میروند و ۹۳ درصد مابقی بدنبال آموزشهای حرفهای و کسب مهارت در رشتههای مختلف هستند و بقدری در کسب مهارت تلاش میکنند که از راه اجرا به ردههای بالایی هم تراز مهندس و دکترا می رسند.
این استاد دانشگاه برن سوئیس گفت: برای شروع هر کاری باید در مقیاس کوچک وارد عمل شد و پس از موفقیت در مقیاس بزرگتر عملیاتی کرد.
وی با اشاره به نحوه تشکیل خیریه در ایران گفت: بعد از استفاده صدام از سلاح شیمیایی در عرض ۶ هفته ۱.۲ میلیون پناهنده در بدترین شرایط که ایران آمادگی پذیرش را نداشت مهاجرت کردند که پس از خیل عظیم ورود پناهنده به ایران اولین NGO با هدف برقراری ارتباط بینالمللی مردمی در ایران توسط وزارت خارجه ایجاد شد.
وی با بیان اینکه در ابتدا مدل مدیریت این NGO تأمین مکان چندساله برای پناهندگان بود اما مدل دیگری باهدف جایگزینی مهاجرت بین فرهنگی به جای مهاجرت بین المللی به سازمان ملل پیشنهاد کردیم بطوری که پس از تأمین مکان و امکانات زندگی برای پناهنده، فرد با پرداخت قسط صاحب خانه ساکن خود میشد و از حالت مصرفی به فردی کارا و مولد تبدیل میشد.
وی با بیان اینکه هدف از ایجاد خیریه توانمند کردن افراد است، تصریح کرد: خیریه در نقش کاتالیزور عمل کرده و بجای اینکه پول را از کسی به کس دیگری برسانیم بستر و امکانات برای فعالیت و توانمندی را برای افراد فراهم میکنیم.
مسئول دپارتمان جامعه شناسی رشد دانشگاه برن سوئیس گفت: جهاد دانشگاهی میتواند در زمینه تحقق اهداف انسان دوستانه و علمی حوزههای مشترکی را با این نهاد علمی و خیریه داشته باشد.
دکتر بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور با تشریح فعالیتهای این نهاد و زمینههای همکاری این نهاد در استانهای مختلف خصوصاً آذربایجان غربی گفت: جهاد دانشگاهی کشور و خصوصاً واحد آذربایجان غربی دارای توانمندیها و پتانسیلهای خوبی در حوزههای مختلف پژوهشی، کشاورزی و آموزشهای کوتاه مدت و بلند مدت بوده که میتواند در منطقه فعالیتهای ارزشمندی به مردم منطقه و کشور و همچنین در بعد بین المللی با ارائه خدمات به کشورهای همسایه و درآمد ارزی نماید.
وی ادامه داد: سایر واحدهای جهاد دانشگاهی نیز توانمندیهای خاصی در برخی حوزههای مورد نیاز جامعه دارند بطوریکه واحد صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی مشهد در حوزه ماشین آلات کشاورزی به موفقیتهای خوبی رسیدند همچنین واحد خواجه نصیر جهاد دانشگاهی در حوزه تولید خودروی الکتریکی به سطوح خوبی رسیده است که میتوانیم از طریق همکاری مشترک با دانشگاههای سوئیس فعالیتها و طرحهای مشترک خوبی را در حوزههای آموزش و پژوهشی آغاز کنیم.
وی ادامه داد: درصددیم با دانشگاههای دیگر اقدام به برگزاری دورههای تردد دانشجویی با هدف اتصال بین گروههای دانشجویی دنیا با ایران برای آشنایی با فرهنگ ایران و بالعکس و تعامل علمی هستیم.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سطوح مختلف پژوهشی، آموزشی، کار آفرینی و اشتغال موفقیتهای بسیار قابل توجهی کسب کرده است گفت: ۳ پارک فناوری و ۱۸ مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی وجود دارد.
وی عدم اجرای پایلوت طرحها را از علل شکست بسیاری از پروژهها عنوان کرد و افزود: اگرچه تحریمها صدمه ایجاد کرد اما سبب تقویت نیروی خودباوری شد.
در این ابتدای این دیدار رستم زاده سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی ضمن اشاره به فعالیتهای این واحد آمادگی این نهاد در سطح استان را برای توسعه همکاریها در حوزههای مختلف با دانشگاه و مؤسسه مربوطه اعلام نمودند.
وی گفت: جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با پتانسیل بخش تخصصی کشاورزی و بصورت علمی و عملی بحث متابولیت های ثانویه و در بخش آنالیز حوزه کروماتوگرافی گازی و نیز بحث بازاریابی و مدیریت کسب و کارها و شرکتهای دانش بنیان کشاورزی بسترهای علمی توسعه را به شکل کیفی محقق کرده است.
سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت رسالت کاری جهاددانشگاهی اجتناب از پراکنده کاری و تمرکز بر تخصص محوری بوده و در فرهنگ کاری سازمانی و جهادی متخصصین این نهاد، کیفیت فناورانه از کمیت عمومی طرحها بسیار مهمتر تلقی میشود.
وی با اشاره به پتانسیل آموزشهای تخصصی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: نگاه بین رشتهای و فرارشته ای از رویکردهای مورد تاکید جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در حوزه آموزش است.
رستم زاده با تشریح دورههای آموزشی بین المللی این واحد خاطرنشان کرد: فرهنگ، آموزش، پژوهش و کارآفرینی حوزههایی است که در یک زنجیره ارزش مبتنی بر جوهر همدیگر تعالی بخش همدیگر شدهاند و دوره آموزشی در جهاددانشگاهی تدوین نمیشود مگر اینکه بر آن تفکری فرهنگی پژوهشی و یا کارآفرینانه صورت نگرفته باشد.
وی ادامه داد: دورههای آموزشی این نهاد اساساً حاصل یک مطالعه و یا یک نیاز فرهنگی، خلاقانه و یا کارآفرینانه بوده و بر اساس نیازسنجی، چالش و مشکلی از مشکلات مردم جامعه و یا دستگاهها را حل مینماید.
سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: دانشگاهها و مراکز علمی تحقیقاتی باید بتوانند کیفی ترین و بهترین شیوه بهره برداری از منابع و امکانات محدود را بصورت علمی به جامعه ارائه و عملی نمایند و جهاددانشگاهی بر پایه چنین تفکر سازمانی که ترجمانی بسیار کوچک و گوشهای از فرهنگ جهادی است برنامه ریزی و عمل میکند.
وی با اشاره به اینکه نیل به توسعه پایدار نیازمند هماهنگی و تعامل بین ارکان و اجزای توسعه است خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی چنین سیستمی را بصورت پایلوت در حوزه کاری خود بصورت درون نهادی داشته که برای جامعه چنین ابزارهای کیفی سخت افزاری و نرم افزاری مهیا و تربیت میکند و برای تعالی کشور نیز در هر حوزهای مسولیتی واگذار شده رسالت مدارانه و با فرهنگ جهادی و مدیریتی علمی و ارزشی شگفتی آفرین بوده است که نمونه آن در بحث سلولهای بنیادین پژوهشکده رویان و در استان در بحث کشت بافت و رویان سبز و بسیاری از موضوعات در سطح استان و ملی قابل مشاهده است.
در پایان معاونان واحد به ارائه تخصصی توانمندی و زمینههای مشترک استانی و ملی در حوزههای مربوطه پرداختند.
انتهای پیام
نظرات