مرتضی میری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بسیاری از محصولات لوازم خانگی ایرانی دارای کیفیت قابل توجه و قابل رقابت با محصولات وارداتی هستند اما به دلیل عدم تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب، محصولات با کیفیت ایرانی نتوانستهاند جایگاه مناسب خود را در بین مشتریان پیدا کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی گفت: برخی از محصولات بهنام جهانی همچون محصولات کشور کره در ایران تولید میشود که محصولات تولیدی تحت لیسانس و تولید داخلی، از مواد اولیه وارداتی استفاده میکنند که در چند ماه اخیر به دنبال تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر علیه اقتصاد و مردم ایران، شرکتهای کرهای بدعهدی کرده و مواد اولیه تولید را در اختیار کارخانههای داخلی قرار ندادند.
وی خاطرنشان کرد: بدعهدی کرهایها عاملی شد تا بازار با کمبود کالا مواجه شود و شرکتهای کرهای با افزایش قیمت محصولات، بازار را با وجود کمبود کالا، راکد کردند و شرایط به سمتی رفت که قیمت ماشین لباسشویی ایرانی ۱ میلیون تومانی به حدود ۴ میلیون تومان افزایش یافت.
میری یادآور شد: با توجه به این مسائل برخی از تصمیمگیریها منجر به ممنوعیت واردات کالای با کیفیت شد که این موضوع حجم قاچاق و تقلب در عرضه کالا را به شدت افزایش داد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی تصریح کرد: در پی ممنوعیت واردات، حجم قاچاق کالا و تقلب در عرضه کالا از طریق مبادی غیررسمی و بازارچههای مرزی افزایش یافت و بارها دیده شده محصولات ایرانی بهنام با برچسب و تغییر نام به برند و نام محصولات با کیفیت جهانی، از طریق پیامک به مشتریان فروخته شده است.
وی تأکید کرد: برای رشد محصولات داخلی با کیفیت باید برندسازی در دستور کار قرار گیرد و دلیل عدم توجه به این موضوع، ارائه بیش از حد مجوز فعالیت کارخانههای تولیدی لوازمخانگی است، به طور مثال ایران با در نظر گرفتن بازارهای صادراتی بهنام نیازی به ۲۰۰ کارخانه یخچال فریزر و گاز ندارد.
انتهای پیام
نظرات