به گزارش ایسنا، بنابر اعلام داروخانه اینترنتی بهرو، برای اینکه حدس بزنیم چقدر آگاهی در این رابطه وجود دارد از ابزار ترندز گوگل استفاده کردیم. ابزار ترندز میزان جستوجوها در گوگل برای یک عبارت خاص را در بازههای زمانی متفاوت مقایسه میکند. همچنین به کمک گوگل ترندز میتوان میزان جستوجوی دو کلمه را با هم مقایسه کرد. اگر گوگل ترندز را برای کلمه "داروخانه" بررسی کنیم به نمودار زیر برخورد میکنیم.
این تناوب خیلی زیاد نتایج ناشی از پایین بودن میزان جستوجوها است. که عمده موضوع همین جستوجوها هم مربوط به "تکنسین داروخانه" و دورههای آموزشی آن است.
با این علم که آگاهی نسبت به داروخانههای اینترنتی پایین است، مجید کریمی، موسس داروخانه اینترنتی بهرو در گفتوگویی به سوالات زیر پاسخ میدهدتا درک ما نسبت به این موضوع شفافتر شود.
داروخانه اینترنتی چیست و تفاوتش با سایر کسبوکارهای اینترنتی چیست؟
داروخانه اینترنتی در دنیا داروخانههایی هستند که مستقل از حضور فیزیکی به ارائه خدمات و محصولات حوزه دارو میپردازند. به دلیل حساسیت بالای این بخش و رگولاتوری موجود، این بخش با سایر خدمات و محصولات بسیار متفاوت است. اگر بخواهیم محصولات را از لحاظ اهمیت به چند دسته تقسیم کنیم مهمترین مواد، مواد دارویی هستند و بعد از آن مکملهای تغذیهای قرار دارد؛ زیرا اگرچه اینها دارو نیستند، به دلیل نیاز به کنترل بالا از حساسیت خاصی برخوردارند. بعد از آن میرسیم به مکملهای گیاهی که در واقع عصارههای گیاهان هستند که اینها هم دارو نیستند. بعد از آن مواد غذایی معمول و سوپرمارکتها.
داروخانه اینترنتی در دنیا کارش ارائه دارو و مکملهای تغذیهای است. در ایران اما به دلیل قوانین موجود این دسته محدود به مکملهای تغذیهای میشوند. محصولات سلامت محور عمومی مثل محصولات ارتوپدی، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات مراقبت از پوست و مو، شیر خشک و کمک غذای کودک، محصولات خاص مادر و کودک و هر محصول موجود در داروخانه به جز داروها در داروخانههای اینترنتی موجود است.
جنس خدمات داروخانه اینترنتی چه تفاوتی با خدمات داروخانه دارد؟
تفاوتشان در ارائه دارو است که در داروخانه فیزیکی انجام میشود. البته این امید وجود دارد که در ادامه این محدودیت برای داروخانه اینترنتی برداشته شود. خدمات داروخانه اینترنتی میتواند طیف بسیار وسیعی داشته باشد. به همین دلیل جنس خدمات کلیتر است. برای مثال به جای مشاوره نفر به نفر ممکن است در حال حاضر ما یک مجله الکترونیک سلامت در اختیار عموم قرار دهیم. البته ما در داروخانه بهرو در حال ایجاد زیرساختی برای ارائه مشاورههای دارویی روی نسخههای بیماران عزیز هستیم. این زمینه میتواند کمک خوبی به اشتغالزایی داروسازان جوان بکند. امکان دنبال کردن وضعیت سلامت بیمار و سایر خدمات مرسوم در دنیا امکان ارائه در داروخانه اینترنتی را دارند.
آیا می توانید چند محصول را مثال بزنید که می توان از داروخانه اینترنتی خرید و چند محصول که نمیتوان خرید؟
نمی توان خرید:
· قرص استامینوفن
میتوان خرید:
· گینر سریوس مس اپتیموم نوتریشن
· مکمل های کلسیم و ویتامین دی
· کلسیم منیزیم زینک نیچرمید
· فولیکوژن نانو حیات دارو
· دابل بول نیچرز اونلی
· بیوتی هلث
· شربت زینک سولفات رازک
· بی بی کرم
· کل تار ناژو شامپو
به نظر شما چرا آگاهی نسبت به داروخانه اینترنتی پایین است؟
دلیل اصلیش این است که برخلاف کسبوکارهای اینترنتی که سالهاست فعالیت میکنند اولین مجوز فروش اینترنتی محصولات شاید ۴ یا ۵ ساله باشد. از طرف دیگر، به دلیل حساسیت بالا، امکان رشد داروخانه اینترنتی به نسبت سایر برندهای غیرسلامت کندتر است. انتظار ما از متولیان و مدیران وزارت بهداشت این است که با دید بازتری به خدمات ما نگاه کنند و در این راه به ما کمک کنند که با سرعت بیشتری مجوزهای لازم را اخذ کنیم و تمرکز اصلی مان را روی توسعه خدمات خود بگذاریم نه شروع فعالیت.
انتهای رپرتاژ خبری
نظرات