به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور، اظهار کرد: نفتکش "کوکوکا کوریجس" با پرچم پاناما و ۲۱ نفر خدمه روز جمعه به سمت بندر خورفکان حرکت کرد.
وی ادامه داد: نفتکش "فرانت التیر" با پرچم جزایر مارشال هم اکنون (نیمروز شنبه، ۲۵ خرداد) در فاصله ۳۶ مایلی از بندر جاسک به سمت محدوده فجیره-خورفکان کشور امارات در حرکت است.
به گفته عفیفی پور، یک فروند شناور یدک کش خارجی از طریق دو طناب مهار، در حال انجام عملیات یدک کشی این شناور به سمت مقصد است و همزمان عملیات خنک سازی بدنه شناور، نیز در طول مسیر ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه "آبهای سرزمینی" در محدوده تا ۱۲ مایلی خط ساحل، "آبهای همجوار یا تحت نظارت" در محدوده ۱۲ تا ۲۴ مایل و آبهای "منطقه انحصاری اقتصادی" در فاصله بالای ۲۴ مایلی تعریف میشود، گفت: نفتکش "فرانت التیر" از محدوده آبهای تحت نظارت ایران خارج شده است.
وی تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ۲۳ نفر خدمه این شناور از بندر جاسک به بندرعباس انتقال یافتهاند تا پس از طی شدن تشریفات بازگشت به وطن آنها بر اساس کنوانسیون MLC (قانون کار دریایی) امشب از فرودگاه بین المللی بندرعباس، عازم دبی شوند.
عفیفی پور اظهار کرد: علیرغم اینکه نوع کشتیهای حادثه دیده، تانکر نفتکش بوده و محمولههای آنها دارای ریسک بالای زیست محیطی است، با اقدام به موقع تیمهای امدادی در مهار آتش و نظارتهای عملیاتی، خوشبختانه آلودگی دریایی ناشی از نشت فرآوردههای نفتی مشاهده نشده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طی ۴۸ ساعت اخیر (از زمان حادثه تاکنون)، شناور مجهز به تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی اعزامی از بندر شهید رجایی، جهت انجام اقدامات احتیاطی در محل سانحه حضور داشته است.
وی مدیریت زمان در بحث پایش های زیست محیطی، امدادرسانی به نفتکشهای حادثه دیده، ارتباط با مالکان شناورها، کشورهای صاحب پرچم و شرکت بیمه را به عنوان اقدامات صورت گرفته طی دو روز اخیر برشمرد و گفت: طی این مدت، پنج ساعت پایش هوایی در منطقه توسط بالگرد با همراهی کارشناسان بنادر و دریانوردی انجام شد.
عفیفی پور اضافه کرد: از سوی دیگر، مرکز کنترل ترافیک دریایی (VTS) بندر شهید رجایی نظارت مستمری بر خروج این دو نفتکش در مسیر دریانوردی آنها در محدوده آبهای تحت نظارت ایران به سوی منطقه انحصاری اقتصادی داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی (MRCC) و تیم معاونت دریایی این اداره کل به عنوان سکاندار اصلی مدیریت بحران سانحه، هماهنگیهای قابل توجهی با مراکز بین المللی همچون سازمان میمک (مرکز متقابل کمکهای اضطراری در دریا) مستقر در بحرین، ورود به منطقه یک فروند بالگرد عمانی جهت پایش هوایی زیست محیطی منطقه و ارسال پیام EGC ( سیستم ارسال پیامهای ایمنی برد بلند) به کشور پاکستان داشته است.
وی بیان کرد: جلب همکاری شناورهای عبوری، نداجا و ندسا جهت مشارکت در عملیات، هماهنگی با مرکز ام آر سی سی چابهار، ارسال پیام ناوتکس جهت تعیین و اطلاع رسانی منطقه خطر و همچنین تعیین محدوده ایمن برای تردد شناورها از طریق ارسال اخطار دریایی توسط VHF از دیگر اقدامات این مرکز بوده است.
عفیفی پور در پایان از تلاش شبانه روزی همه دستگاههای مرتبط با این دو سانحه از جمله ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان، فرماندهی منطقه یکم نداجا و ندسا، فرمانداری جاسک، دستگاههای نظارتی، رسانه ملی، خبرگزاریها، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی که با اطلاع رسانی دقیق، سریع و به موقع همراهی نمودند، قدردانی کرد و در نهایت همت و حمیت همکاران بخشهای مختلف اداره کل بنادر و دریانوردی را شایسته تقدیر دانست.
انتهای پیام
نظرات