• شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98031104463
  • خبرنگار : 71402

انتقاد سرپرست پنتاگون از تحرکات چین در دریای چین جنوبی

انتقاد سرپرست پنتاگون از تحرکات چین در دریای چین جنوبی

سرپرست وزارت دفاع آمریکا امروز (شنبه) اقدامات چین برای "سرقت فناوری" از دیگر کشورها و مدرن‌سازی مواضع دست‌ساز در دریای چین جنوبی را "ابزار تهدید" توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا در کنفرانس امنیتی بین‌المللی در سنگاپور هشدار داد که جزایر مصنوعی می‌توانند به باجه‌ای برای اخذ عوارض تبدیل شوند. گرچه شاناهان در سخنانش مستقیماً به نام چین اشاره‌ای نکرد، اما به وضوح نشان داد که هدف چیست.

او در ادامه گفت آمریکا مایل به همکاری با چین است و از رقابت استقبال می‌کند اما رفتاری که حاکمیت ملی دیگر کشورها را از بین ببرد و مایه بی‌اعتمادی به نیات چین شود، باید متوقف شود. او گفت آمریکا به این منطقه متعهد است و در برنامه‌هایی برای امن نگه داشتن آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

شاناهان جمعه به خبرنگاران گفت در کنفرانس "دایالوگ شانگری-لا" از اقدامات پکن برای استفاده از تهدید و اجبار برای پیشبرد منافع خودش انتقاد می‌کند. او گفت ساخت باند و استقرار موشک‌های زمین به هوا در آن جزایر "بیش از حد" است و فراتر از تدابیر دفاعی محسوب می‌شود.

سخنان وزیر دفاع موقت آمریکا اندکی پیش از دیدار او با وی فنگه، وزیر دفاع چین در حاشیه کنفرانس امنیتی شانگری-لا مطرح شد. اظهارات او نشان‌دهنده تیرگی روابط آمریکا با چین است؛ در شرایطی که آمریکا جنگ تجاری علیه پکن به راه انداخته، تحریم‌هایی را علیه شرکت هوآوری اعمال کرده و فروش تسلیحاتی به تایوان را تایید کرده است. پنتاگون اعلام کرد، شاناهان و وزیر دفاع چین راه‌های ایجاد روابط نظامی بهتر را بررسی کردند.

همزمان با اتهام‌زنی آمریکا به پکن مبنی بر تضعیف ثبات منطقه‌ای و تاکید بر متحدان برای تقویت بودجه‌های دفاعی خودشان، پکن هم به آمریکا هشدار داد تا اراده آن در دفاع از حاکمیت خودش را دست‌کم نگیرد. وزیر دفاع چین در دیدار کوتاه روز جمعه با شاناهان از گشت‌زنی مکرر واشنگتن به بهانه "آزادی کشتیرانی" در تنگه تایوان انتقاد کرد و تاکید کرد تا آمریکا به "اصل چین واحد" احترام بگذارد. چین، جزیره تایوان را بخشی از سرزمین اصلی خود محسوب می‌کند.

سخنگوی وزیر دفاع چین تاکید کرد: طرف چینی قاطعانه مخالف یک سری اقدامات اخیر آمریکا در مساله تایوان است.

شاناهان در سخنانش به متحدان آسیایی آمریکا هشدار داد که حاکمیت ملی خود آنها به این مساله بستگی دارد که آنها چقدر روی بودجه نظامی و خرید فناوری‌های نظامی آمریکا هزینه می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha