• شنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98030401657
  • منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت

دستیار ویژه وزیر صنعت اعلام کرد:

به‌زودی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو عرضه می‌شود

 به‌زودی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو عرضه می‌شود

دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از نمایشگاه قطعات خودرو سایپا و ایران خودرو گفت: هفته گذشته بخشی از قطعات خودروهای انبار شده سایپا و ایران خودرو تأمین شد و به زودی علاوه برعرضه تولید روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادق نجفی با اعلام این خبر افزود: به نمایش گذاشتن قطعات وارداتی مورد نیاز برای استارت‌آپ ها، صنعتگران، متخصصان، جوانان، صاحبان کارخانه‌هایی که در این حوزه‌ها مشغول هستند و… همه را پای کار می‌آورد و توان تولید داخل را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: در کشور توان طراحی، ریخته‌گری، ماشین افزار و تأمین مواد اولیه مورد نیاز را داریم. درواقع تمام قطعاتی که در این نمایشگاه وجود دارد را می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم. پیش از این هم می‌توانستیم این قطعات را تولید کنیم، اما غفلت کردیم.

نجفی با اشاره به مردم، صنعتگران و متخصصین گفت: اینجا یکی از سنگرهای خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی است. اینجا یکی از سنگرهایی است که باید با تمام توان و آرایش نظامی که رهبر معظم انقلاب فرمودند بایستیم و کار کنیم. جوانان کشور در مدت کمی که این نمایشگاه‌ها دایر شده است برای تولید داخل پای کار آمده‌اند.

وی ادامه داد: باید مشکل قطعه‌سازان مشکل خود ما باشد. امروز در کشور مدیران و کارشناسانی می‌خواهیم که به این مملکت عشق داشته باشند و در همراهی کردن صنعتگران کوتاهی نکنند.

دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دشمن با تمام توان آمده است، تصریح کرد: دشمن برای جنگ اقتصادی نیرو می‌چیند. مدیران سایپا و ایران خودرو فرماندهان این جنگ هستند و ما باید با تمام توان به آن‌ها کمک کنیم.

نجفی ادامه داد: ۴,۰۰۰ میلیارد تومان از تسهیلاتی که قطعه‌سازان درخواست داده بودند، پرداخت شد. در مواردی مشکل ارزی داشتند که با هماهنگی‌های وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزی رفع شد. می‌توانیم با ارتقا داخلی مشکلات را رفع کنیم. اگر بتوانیم به مردم نشان بدهیم که تلاش می‌کنیم آن‌ها هم ما را همراهی می‌کنند.

وی تصریح کرد: حدود ۱۴۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا به دلیل کمبود چند قطعه مانده است. البته بخشی از این مشکلات رفع شده است و به زودی این خودروها تکمیل می‌شوند. ایران خودرو و سایپا روزانه بیش از ۲۰۰۰ خودرو عرضه می‌کنند و این نشان دهنده تلاش آن‌ها است.

مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: قابل قبول نیست مردم به خاطر مشکلاتی که برای صنعت خودرو پیش آمده است با مشکل مواجه شوند. ما به تمام خودروسازان به خصوص این دو خودروساز بزرگ اخطار می‌دهیم. تهدیدی پیش آمده است که باید به فرصت تبدیل شود. همه اعم از مسئولان، رسانه‌ها، مردم، فضای مجازی و… باید هم سو شوند. در زمان هشت سال دفاع مقدس با دست‌های خالی کارهای زیادی انجام دادیم، امروز هم می‌توانیم. اگر این طور پیش برویم، در چند ماه آینده بیش از ۹۰ درصد از قطعات وارداتی را می‌توانیم در کشور تولید کنیم.

نجفی در خصوص افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: فقط یک بخش از گرانی خودرو به خودروسازان مربوط می‌شود. بخش دیگر آن به نقدینگی جامعه، سرمایه‌ای شدن خودرو، دلال‌ها و حتی فضای مجازی مربوط می‌شود. اگر بتوانیم عرضه و تقاضا را متعادل کنیم، بسیاری از این مشکلات حل می‌شود.

۳۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با بومی‌سازی تولید قطعات پیشرفته

مدیرعامل ساپکو نیز در این بازدید گفت: در حال حاضر حدود ۶۵ درصد از قطعات به صورت کامل داخلی سازی شده و باقی مانده نیز ارزبری داشته و یا به صورت مواد اولیه وارد می‌شود.

منصور منصوری تصریح کرد: در نمایشگاه خودکفایی ساپکو، مواد اولیه و قطعات وارداتی را در معرض دید قرار داده ایم و تاکنون نیز موفق شده ایم با مشارکت قطعه سازان توانمند داخلی و شرکت‌های دانش بنیان بخش زیادی از آن را داخلی سازی کنیم.

وی با بیان این که قطعات مکمل هم هستند گفت: در بخشی از قطعات و یا مجموعه‌ها تا ۹۵ درصد داخلی سازی انجام شده اما ۵ درصد باقی مانده نیاز به ارزبری داشته و یا همکاری با شرکت خارجی طرح قرارداد تولید آن را دچار مشکل کرده که منجر به تولید ناقص و دپو شدن خودروها در کف کارخانه شده است.

منصوری اضافه کرد: با ترک همکاری از سوی برخی قطعه سازان خارجی، ناچار به جایگزینی منابع شده ایم و تمام مراحل آزمایش و صحه گذاری قطعات را دوباره انجام داده ایم.

وی با بیان این که به دنبال کاهش ارزبری قطعات های‌تک و با تکنولوژی بالا هستیم از تدوین برنامه دو ساله برای تأمین نیازمندی‌های مواد اولیه، جایگزینی منابع تأمین خارج و خودکفایی سازندگان خبر داد و گفت: کاهش ارزبری ۵۵ میلیون یورو در خرید خارج مستقیم و تأمین مواد اولیه به میزان ۶۵ میلیون یورو برای تیراژ حدود ۵۰۰ هزار دستگاه محصولات ایران خودرو هدف گذاری شده است.

مدیرعامل ساپکو تاکید کرد: با احتساب ۱۸۰ میلیون یورو برای کاهش ارزبری در حوزه خودکفایی سازندگان، مجموع کاهش ارزبری پروژه‌های ساپکو به ۳۰۰ میلیون یورو می‌رسد.

منصوری موفقیت در اجرای این برنامه‌ها را نیازمند هم افزایی و همکاری بخش‌های مرتبط دانست و گفت: تمام نیازمندی‌های مان را که اعلام کرده ایم، ما به دنبال مدل همکاری پایدار هستیم تا به صورت مستمر فعالیت‌ها و همکاری را ادامه دهیم.

وی افزود: برای داخلی سازی قطعات محصول ۳۰۱ هم اقدامات زیادی انجام داده ایم و قالب سازی و ساخت نمونه اولیه برای ۵۰۰ قطعه آن انجام شده است.

مدیرعامل ساپکو ادامه داد: ما به دنبال به حداقل رساندن ارزبری و وابستگی تأمین قطعات هستیم، که اولین نتیجه آن کاهش ریسک تأمین و تولید خودرو خواهد بود.

منصوری تصریح کرد: زنجیره تأمین خودرو کمک ویژه ای از سوی همه به ویژه دولت را می‌طلبد، مواد اولیه و قطعات خودرو از سوی صنایع بالادستی باید به عنوان اولویت مطرح باشد و اگر این اتفاق روی دهد، از منظر ارزش افزوده و اشتغال می‌توانیم به دستاوردهایی خوبی برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۰۳:۱۳

باز هم حمایت بی دریغ از دو خودروساز ورشکسته داخلی چه تشبیهی: فرمانده جنگ اقتصادی!! فکرش را بکن با پراید به جنگ مازراتی بریم!!!