به گزارش ایسنا، در حاشیه سفر " آرش نورآقایی"، دبیر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری و نایبرئیس کانون سراسری انجمنهای صنفی راهنمایان گردشگری به استان هرمزگان برای برگزاری دورههای توانمندسازی راهنمایان گردشگری و تولید محتوا در صنعت گردشگری در جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان به سراغ این فعال پرتجربه عرصه گردشگری رفته تا به چالشهای پیش رو در این صنعت بپردازیم.
وضعیت گردشگری در کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
بهعنوان کسی که در عرصه گردشگری بهعنوان مدرس و صاحب یک کسبوکار مرتبط با تولید محتوا فعالیت دارم و تور برگزار میکنم میتوانم بگویم عرصه گردشگری در ایران رو به رشد است.
اما این رو به رشد بودن و رونقی که نسبت به چند سال گذشته در کشور به وجود آمده و به نظر میرسد ادامهدار باشد به معنی اینکه ما در ایران کار خاص یا اثرگذاری برای رشد صنعت گردشگری کرده باشیم نیست و ارتباطی به تصمیمات درست مسئولین و دولتمردان ندارد بلکه در دنیا یک موج رونق و توسعه گردشگری به وجود آمده که ایران هم از بخشی از آن استفاده میکند.
ممکن است برخی آمارها رتبه ما را در رونق گردشگری بالاتر نشان دهد که به معنی یک رونق چشمگیر واقعی نبوده و تحلیل خاص خود را دارد؛ برای مثال اگر ایران یکمیلیون توریست داشته باشد و این رقم به دو میلیون نفر برسد یک رشد ۵۰ درصدی را نشان میدهد درصورتیکه برای مثال اگر فرانسه ۴۰ میلیون توریست داشته باشد و به ۴۵ میلیون برسد آمارها رتبه آن را کمتر از ایران نشان میدهد اما درواقع تعداد بسیار بیشتر بوده است.
این آمارها اگر مبنا، ساختار و چگونگی آنها را ندانیم ما را بهجای درستی نمیرسانند؛ ما معمولاً آمارها را تحلیل نمیکنیم و اگر آمارسازی نکنیم، بخش کوچکی از آمارها را نشان نمیدهیم و از تحلیل فرار میکنیم.
بنابراین بیشینه علت رونق گردشگری در ایران پیشروی این اتفاق در دنیا است و این رونق جهانی میتواند براثر تولید محتوا و استارت آپ هایی که در عرصه گردشگری به وجود آمده، اتفاق افتاده باشد.
با توجه به شعار سال سازمان جهانی جهانگردی یعنی "گردشگری و تحول دیجیتالی" کسبوکارهای اینترنتی نوپا، در حال رقم زدن اتفاقات خوبی هستند. این کسبوکارهای اینترنتی توانستهاند تا حدودی گردشگری را رونق داده و ارتباط نداشته ما را بهعنوان یک تاجر عرصه گردشگری موفق در دنیا، جلو ببرند و تغییرات کوچکی را به وجود آورند.
با این اوصاف وضعیت گردشگری استان هرمزگان را چگونه ارزیابی میکنید؟
برگزاری دورههای مربوط به گردشگری در هرمزگان قابلستایش است، اما به نظر میرسد این استان جای کار زیادی در کسبوکارهای نو و اینترنتی و مبتنی بر استارت آپ ها دارد و جای خالی خیلی از استارت آپ های عرصه گردشگری در آن خالی است.
استان هرمزگان به لحاظ تاریخی، فرهنگی و طبیعی پتانسیلهایی را برای رونق گردشگری دارد، جز معدود استانهایی است که میتواند بر روی گردشگری دریایی کار کند، انواع مختلف منابع طبیعی را در اختیار دارد، در زمانی که مناطق دیگر کشور در فصل خلوت گردشگری ( Low Season ) هستند هرمزگان میتواند فصل شلوغ گردشگری ( High Season ) را داشته باشد و نقش مهمی را ایفا کند.
همچنین این استان با مرزهای دریایی که با کشورهای دیگر داشته و موقعیت استراتژیکی که دارد میتواند کارهای زیادی در عرصه گردشگری انجام دهد اما متأسفانه تاکنون از این پتانسیلها به نحو احسن استفاده نشده است.
فکر میکنید چه بایدها و نبایدهایی برای رونق گردشگری لازم است؟
ما اول از همه به یک عزم ملی نیاز داریم، عزم ملی یعنی همه مردم، دولت و حکومت اراده کنند تا گردشگری رشد پیدا کند، باید تمام موانع بررسی و کمکم از سر راه برداشته شود؛ تاکنون کارهای خرده پای زیادی برای رونق گردشگری شکل گرفته اما این کارها بهتنهایی کافی نیست و بدون عزم ملی شاهد پیشرفتهای چشمگیر نخواهیم بود.
چه موانعی بر سر راه رونق گردشگری در کشور وجود دارد؟
عدم وجود آموزشهای کافی و عدم توسعه زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری بزرگترین موانع رونق گردشگری در کشور ما هستند.
وقتی از زیرساختها حرف میزنیم بیشتر سختافزاری فکر میکنیم، اما مشکلات ما در حوزه نرمافزاری نیز بسیار زیاد است و بدون آموزش قابلحل نخواهد بود.
با توجه به حواشی به وجود آمده در خصوص رونق گردشگری در جزایر هرمزگان آیا موافق این رونق هستید؟
گردشگری همانقدر که مزایای بسیاری دارد معایبی نیز دارد، زمانی میتوانیم میان معایب و مزایای گردشگری توازن ایجاد کنیم که به توسعه پایدار بپردازیم.
متأسفانه ما در گردشگری خود طرح جامع درست و قابلمطالعهای که از همه جهات ازجمله مسائل زیستمحیطی مطالعه شده باشد نداریم و اگر داشته باشیم هم عملی نمیشوند.
باید طرحهای جامعی برای رونق گردشگری در جزایر هرمزگان و کل کشور نوشته و به توسعه پایدار پرداخته شود و بهجای کمی فکر کردن به کیفیت گردشگری بپردازیم.
در این صورت گردشگری با تمام معایب و مزایایی که دارد به معادلهای تبدیل میشود که نهایتاً میتواند سودآور باشد، سودآوری نیز صرفاً منفعت مالی نیست و شامل منافع فرهنگی و سیاسی کشور نیز میشود.
آیا آینده گردشگری کشور را روشن میبینید؟
آینده گردشگری ایران تا جایی که در ساختار و مسیر توسعه گردشگری دنیا باشد میتواند روشن باشد اما اینکه در آینده چه تصمیماتی اتخاذ شود مشخص نیست.
سفرهای به نام گردشگری پهن است که همه مردم دنیا به آن دعوت هستند، ما نیز ظاهراً دور این سفره نشستهایم اینکه چقدر از آن سفره منتفع میشویم و به محتویات آن دسترسی داریم مهم است.
البته بالاخره دسترسیهایی داریم اما اینکه آیا متنعم میشویم یا خیر مشخص نیست و بستگی به سیاستهای کشور و اینکه کی و کجای سفره بنشینیم دارد.
گفتوگو از: لیدا رضایی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیجفارس
انتهای پیام
نظرات