• دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 98020904778
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

مشاهده دو گونه پرنده جدید در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری

مشاهده دو گونه پرنده جدید در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از شناسایی و ثبت مشاهده ۲ گونه پرنده جدید در تالاب گندمان شهرستان بروجن خبر داد.

به گزارش ایسنا، شهرام احمدی با اعلام این خبر، اظهار کرد: این پرنده‌ها توسط کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه‌های حیات وحش ایران به جمع پرندگان شناسایی شده در استان افزوده شد.

وی افزود: این گونه‌ها شامل «سسک بیدی» و «دیدومک» است که در تالاب گندمان توسط آقایان کرامت حافظی و روح اله عسگری مشاهده شده است.

احمدی تصریح کرد: تعداد پرندگان سسک بیدی که در اردیبهشت‌ماه سال جاری در این تالاب مشاهده شده است، ۵۰ فرد گزارش شده است.

پرنده سسک بیدی پرنده‌ای است که به صورت مهاجر عبوری از پراکندگی زیادی برخوردار است و به طور تقریبی ممکن است در همه جای ایران دیده شود.

احمدی با اشاره به اینکه دیدومک یکی از گونه‌های کمیاب ایران است، خاطرنشان کرد: یک گونه از این پرنده در اردیبهشت ماه سال جاری در تالاب گندمان مشاهده شد. دیدومک پرنده‌ای است آبزی با پاهای بلند که به واسطه رنگ سیاه سر و گلو، سفیدی شکم و کمر خردلی رنگ قابل تشخیص است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: سطح پشتی این پرنده به رنگ سبز مایل به خرمایی است که در ناحیه شانه‌اش لکه بلوطی رنگی دیده می‌شود و سر، گردن و قسمت بالای سینه‌اش سیاه است، بجز یک نوار پهن سفید که از ناحیه چشم شروع و در طرفین گردن امتداد پیدا کرده و به سفیدی سطح شکمی می‌پیوندد. دیدومک پرنده‌ای است پر سر و صدا که به صورت گروهی زیست می‌کند. معمولاً به صورت ثابت، ایستاده و در حالی که یک بار سر خود را بالا و پایین می‌کند، جیغ صوت مانندی می‌کشد. زیستگاه این پرنده در مناطق باز و حوالی دریاچه‌ها و آب‌های شیرین، در کنار آبگیرها و بعضاً در کنار کانال‌ها و مناطق مسکونی دیده می‌شود.

به گفته وی، بر اساس کتاب اطلس پرندگان ایران در سال ۹۵ بیش از ۱۳۱ گونه پرنده در استان ثبت شده که براساس بررسی‌های پروژه‌های ملی و بین المللی و مشاهدات صحرایی اخیر تعداد پرندگان استان به ۲۶۱ گونه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۴۰ گونه پرنده جدید در استان ثبت شده است. وی اظهار داشت: این استان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی و همچنین تالاب‌های گندمان و چغاخور در شهرستان بروجن مقصد کوچ پرندگان مهاجر است.

احمدی در پایان یادآور شد: سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار گونه پرنده در استان چهارمحال و بختیاری زمستان گذرانی کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha