• یکشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98020803922
  • خبرنگار : 30057

تغییر مسیر رودخانه و ساخت‌وساز در مسیر "رود خرم‌آباد"؛ مهم‌ترین عامل سیل خرم‌آباد

تغییر مسیر رودخانه و ساخت‌وساز در مسیر "رود خرم‌آباد"؛ مهم‌ترین عامل سیل خرم‌آباد

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت‌: در خرم‌آباد مسیر رود تغییر کرد و در مسیر انحرافی نسبت به ساخت و ساز اقدام شد که این امر موجب شد خسارات زیادی در زمان وقوع سیل در این مناطق وارد شود.

به گزارش ایسنا، مهندس فرزانه صادق مالواجرد در نشست تخصصی "درس‌هایی از سیل اخیر"، با تاکید بر اینکه حجم آب وارد شده به کشور در بارش‌های اخیر قابل مقایسه با سنوات گذشته نبوده است، در این باره اظهار کرد: میزان بارش نسبت به میانگین مشابه به ۲۷۵ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۱۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد، ولی اگر این میزان افزایش نیابد، منجر به آسیب‌های وارده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این میزان آسیب، نشان دهنده این است که در کل ما نیاز به بازنگری در آمایش سرزمینی داریم، اضافه کرد: مطالعات ما نشان دهنده این است که حجم انبوهی از جنگل‌ها و اراضی بالادست در استانی مانند لرستان کاهش داشته است، به گونه‌ای که در ۲۰ سال قبل ۲۰ میلیون درخت از بین رفته است و این جنگل تراشی و تبدیل آن به مرتع چنین خساراتی را به بار آورده است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سیل در پل دختر، یادآور شد: در خرم آباد اقدام به تغییر مسیر رودخانه کردند و در مسیر انحرافی اقدام به توسعه اراضی و کاربری‌های شهری شد و نتایج این اقدام نشان‌دهنده این بود که بیشترین خسارات وارد شده مربوط به این منطقه بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به هزینه‌های گزاف برای احداث پارک‌ها و اماکن عمومی در بستر رودخانه‌های خشک، یادآور شد: این امر نشان می‌دهد که ما برای حریم رودخانه‌ها اهمیتی قائل نمی‌شویم.

صادق مالواجرد در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه در حریم رودخانه‌ها سه دسته سازه احداث شده است، در این باره خاطر نشان کرد: ساخت و سازهای بدون مجوز که بعد از وارد شدن به کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون ماده "۱۰۰" با پرداخت جریمه صاحب مجوز می‌شوند، ساخت و سازهایی که قبل از تعیین حریم ساخته شده‌اند و دست اندازی‌ها در حریم رودخانه‌ها از جمله ساخت و ساز در حریم رودخانه در کشور است و باید مصوباتی که ارائه شده برای حفظ حریم رودخانه‌ها اجرایی شوند. این در حالی است که این مصوبات ضمانت اجرایی لازم را ندارند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که غفلت‌های شهری جرم محسوب نشود، مصوبات ما ضمانت اجرایی لازم را نخواهد داشت.

صادق مالواجرد با اشاره به ضوابط ساخت و ساز و در نظر گرفتن ۴۰ درصد از فضاهای آزاد در ساخت و سازها گفت‌: مطالعات ما نشان می‌دهد که در هیچیک از فضاهای کشور این فضای ۴۰ درصدی رعایت نمی‌شود و این در حالی است که این فضا برای کنترل روان آب‌ها و سیلاب‌ها است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ما در رخداد سیل اخیر این درس اخیر را گرفته‌ایم که باید افزایش تاب آوری کشور در اولویت ما قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha