خیرالله خادمی در گفتوگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت پرونده پل جدید کاکارضا در محور ارتباطی الشتر–خرمآباد که تنها با دو سال سابقه ساخت بر اثر وقوع سیل تخریب شد، اظهار کرد: در بررسیهای اولیه مشخص شد که به دلیل آب شستگی پایههای میانی، این پل فرو ریخته است و فونداسیون آن نیز بالاتر از سطح آب شستگی پل بوده است.
وی ادامه داد: به طور حتم اگر این پل از نوع بتنی و همراه با شمع ساخته میشد چنین شرایطی پیش نمیآمد، علاوه بر این فونداسیون پل سطحی و منفرد بوده است و جنس پل از نوع طاقی سنگی بهشمار میآید که معمولاً در اماکن قدیمی و زیرخاکی بهتر جواب میدهد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه باید پی فونداسیون زیر سطح آبرفتی پل قرار گیرد، بیان کرد: متأسفانه در مورد این پل چنین شرایطی وجود نداشته است، هرچند که در استان لرستان ۳۰ پل با همین ابعاد و با ارتفاع بیش از ۱۰ متر تخریب شدند.
خادمی ادامه داد: در مورد این پل شدت آب بالا بوده است و در حالی که پلها برای سیلهایی با دوره زمانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساله طراحی میشوند، اما بر اساس تخمینهای زده شده سیلاب اخیر برای دوره زمانی ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساله بوده است که طبعاً چنین خسارتهایی را به بار میآورد.
وی با اشاره بیان اینکه بر اساس تشخیصهای اولیه به نظر میرسد جانمایی پل درست نبوده و اگر نوع پل بتنی و محل قرارگیری فونداسیون آن زیر سطح آب شستگی و آبرفتی قرار میگرفت، چنین اتفاقی رخ نمیداد، گفت: در عین حال باید خاطرنشان کرد که سازه پل تکان نخورده و در حین سیل هم آسیب ندیده و بعد از دو روز نشست کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیمانکار مدعی است علت نشست پل ترددهای باری غیرمجاز و عبور ماشینهای سنگین از روی پل بوده است، گفت: هر چند که این ادعا میتواند مورد بررسی قرار گیرد، اما به عقیده بنده قابل قبول نیست.
خادمی با اعلام اینکه با طرح شکایت اداره کل راه و شهرسازی، دستگاه قضائی به پرونده ورود کرده است و پیمانکار و مهندسین مشاور نیز بازداشت شدند و روال قانونی در حال انجام است، اظهار کرد: با ورود دستگاه قضا به پرونده تخریب این پل موضوع در دست بررسی قرار دارد.
به گزارش ایسنا، سیل اخیر در استان لرستان پلهای زیادی را تخریب کرده است، اما نکته مهم تخریب یکی از پلهای جدید تحت عنوان پل جدید کاکارضا واقع در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد است که دو سال از زمان ساخت آن میگذرد. این در حالی است که در نزدیکی همین پل، پل قدیم کاکارضا قرار دارد که بیش از ۱۰۰ سال از زمان ساخت آن میگذرد اما آسیب چندانی به آن وارد نشده است. با این وجود معاون وزیر راه و شهرسازی از اعزام گروهی به منظور تعیین علت تخریب پل جدید کاکارضا در اثر وقوع سیل خبر داد، در حالی که پل قدیمی کاکارضا با بیش از ۱۰۰ سال زمان ساخت دچار آسیب نشده است.
انتهای پیام
نظرات